upgraden van Domobar naar.......

1
Hallo Allemaal,

Ik ben nu ongeveer een jaar in het bezit van een Vibiemme Domobar, nu word het wel weer eens tijd voor een upgrade.

De Domobar werkt perfect, alleen ben ik nogal ongeduldig, het lijkt mij heerlijk om een machine te hebben met 2 boilers zodat ik niet eerst hoef te wachten tot mijn machine warm genoeg is om melk op te schuimen.

Daarbij lijkt het mij ook fijn om een machine te hebben op een vaste water aansluiting.

Maar welke machine zouden jullie mij aanraden??

Het liefst zou ik een mooie Faema e61 of kees van der westen kopen maar daar heb ik helaas geen budget voor. Ik wil na verkoop van mijn Vibiemme er nog zo'n 200 euro bij leggen.

eventuele ruil voorstellen zijn ook welkom!

Re: upgraden van Domobar naar.......

2
Ik neem aan dat je het over 2-de hands hebt? Anders kan je die +€200 wel vergeten.

Volgens mij zou elke DB wel voldoen, maar vind die maar eens tegen een goede prijs. Dan kan je beter één van de vele HX-en kopen, die zijn er in veelvoud en een stuk goedkoper. Je moet daarmee vaak even leren werken met de coolingflush (een DB moet je toch ook flushen), maar verder kan je met zo'n machine ook meteen na het zetten van je espresso de melk opstomen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Spironski schreef:Dan kan je beter één van de vele HX-en kopen [...] verder kan je met zo'n machine ook meteen na het zetten van je espresso de melk opstomen.
Sterker, met mijn HX kan ik tegelijk zetten en met volle kracht opstomen. Ik denk dat dat met veel HX'en gewoon moet kunnen, daar heb je die tweede boiler niet voor nodig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Sterker, met mijn HX kan ik tegelijk zetten en met volle kracht opstomen. Ik denk dat dat met veel HX'en gewoon moet kunnen, daar heb je die tweede boiler niet voor nodig.
Tuurlijk! Maar stomen heeft wel invloed op de temperatuur van je boiler, en dan nog: sta jij al te stomen terwijl je espresso loopt? Ik in elk geval niet, die 25 seconden wacht ik liever zodat ik m'n aandacht bij beide kan hebben.
Een Hx bedoel je de ECM mee??

En de DB (domobar?) die heb ik al
Ehh, nee! HX=warmtewisselaar, DB= Duibbele Boiler, lees: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=3517
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Spironski schreef:stomen heeft wel invloed op de temperatuur van je boiler, en dan nog: sta jij al te stomen terwijl je espresso loopt?
Ik vermoed dat de 30ml water die al was opgewarmd en die langzaam door de paar kilo messing van de E61 groep stroomt, er weinig van merkt dat ik intussen aan het opstomen ben. Maar dat is een hele discussie, die hoeven we niet uit te pluizen. Het is een loffelijk streven naar een vlakke temperatuur, of juist naar een bepaalde verandering aan temperatuur-profiel en ieder heeft lol in z'n eigen ding.

De ene keer stoom ik direct op tijdens het zetten, de andere keer stoom ik juist tevoren (als de melk niet lekker lukt mik ik 't weg en begin ik opnieuw).

Waar het me om ging is dat je niet per se twee boilers nodig hebt om die keuze te kunnen maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

10
ken alleen de afkortingen niet.
Nou ja, het zijn ook geen "officiële" afkortingen hè? Het zijn de afkortingen zoals we die hier op de site veelvuldig gebruiken. En SB is dus een Single Boiler ;) .
Ik vermoed dat de 30ml water die al was opgewarmd en die langzaam door de paar kilo messing van de E61 groep stroomt, er weinig van merkt dat ik intussen aan het opstomen ben. Maar dat is een hele discussie, die hoeven we niet uit te pluizen. Het is een loffelijk streven naar een vlakke temperatuur, of juist naar een bepaalde verandering aan temperatuur-profiel en ieder heeft lol in z'n eigen ding.
Ja, we hoeven het ook weer niet te overdrijven, da's waar. Hoe dan ook: we zijn het eens over onze stelling dat TS ook best een HX zou kunnen nemen.