Dag iedereen.
Mijn brewtus is aan vervanging toe na lang rondkijken blijven nog 2 apparaten over die mijn voorkeur wegdragen zijnde de Bezzera Mitica Top of de gloednieuwe Rocket R58. Als molen heb ik recent de Macap M4D gekocht.
Beide toestellen hebben hun voor en nadelen tov elkaar
Bezzera : Voordelen zijn LOOKS, prijs, grote waterbak van 4 liter Nadelen : enkele boiler
Rocket : Voordelen : dubbele boiler, PID Nadelen : Duurder, kleinere waterbak, ik heb hem nog niet in het echt gezien ...
wie kan mij wat advies geven?
Alvast dank
Nico
Re: Bezzera Mitica TOP vs Rocket R58
2De Bezzera Mitica Top een single boiler?? Volgens mij een HX!!
En welk deel van de Bezzera heeft wat jou betreft meer 'Looks' dan die Rocket? Het zijn volgens mij allebei standaard 'chroombommen'!
Grote waterbak vs kleine waterbak!?? Echt waar? Waarom niet meteen vastwateraansluiting? Kunnen ze allebei.
En welk deel van de Bezzera heeft wat jou betreft meer 'Looks' dan die Rocket? Het zijn volgens mij allebei standaard 'chroombommen'!
Grote waterbak vs kleine waterbak!?? Echt waar? Waarom niet meteen vastwateraansluiting? Kunnen ze allebei.
3Klopt is HX maar (warmtewisselaar) waar de Rocket 2 boilers heeft voor stoom en koffiezetgroep. Zou iets stabieler moeten zijn dan met warmtewisselaar en met PID (Zegt men toch )
Brokken emotie zijn ze allebei alleen heb ik de R58 buiten op een fotootje nog niet gezien vandaar ....
Waterbak is bijna nodig, wij hebben vastwater aansluiting voorzien maar zelfs met waterontharders en filters hebben we toch nog last van kalk Vandaar dat ik het gebruik geregeld afwissel met flessenwater om zo het onderhoud van de toestellen wat te sparen
Brokken emotie zijn ze allebei alleen heb ik de R58 buiten op een fotootje nog niet gezien vandaar ....
Waterbak is bijna nodig, wij hebben vastwater aansluiting voorzien maar zelfs met waterontharders en filters hebben we toch nog last van kalk Vandaar dat ik het gebruik geregeld afwissel met flessenwater om zo het onderhoud van de toestellen wat te sparen
4Lijkt me een lang verhaal om aan te tonen. Als in een machine een 3 liter boiler zit en in de variant daarnaast hebben ze in dezelfde ruimte twee boilers van 1.4 liter gezet, dan missen beide kleine boilertjes de stabiliteit van de grote versie, lijkt me. Maar goed, het zal van de uitwerking afhangen.Nic0 schreef:Klopt is HX maar (warmtewisselaar) waar de Rocket 2 boilers heeft voor stoom en koffiezetgroep. Zou iets stabieler moeten zijn dan met warmtewisselaar en met PID (Zegt men toch )
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Mmh Zo had ik het nog niet bekeken, en daar zit ook een bron van waarheid in. De R58 heeft een 1,7 liter stoomboiler en een 0,58 liter koffieboiler, De Mitica Top een 2 liter koffieboiler ...fransg schreef:Lijkt me een lang verhaal om aan te tonen. Als in een machine een 3 liter boiler zit en in de variant daarnaast hebben ze in dezelfde ruimte twee boilers van 1.4 liter gezet, dan missen beide kleine boilertjes de stabiliteit van de grote versie, lijkt me. Maar goed, het zal van de uitwerking afhangen.Nic0 schreef:Klopt is HX maar (warmtewisselaar) waar de Rocket 2 boilers heeft voor stoom en koffiezetgroep. Zou iets stabieler moeten zijn dan met warmtewisselaar en met PID (Zegt men toch )
Maar goed, iemand advies mbt Bezzera dan wel Rocket en geeft de PID echt een toegevoegde waarde?
6Een DB is een ander systeem dan een HX, da's alles. Met die laatste heb je wat meer gedoe met de coolingflush, een DB is daarin makkelijker. Een PID is op een DB wel handig en nauwkeurig, maar ik zou eerlijk gezegd geen zorgen hebben over stabiliteit bij beide machines. Met beide zal je een erg goede espresso kunnen zetten.
Deze vergelijking klopt dus niet. de Mitica heeft een 2 liter stoomboiler, met daarin een warmtewisselaar.De R58 heeft een 1,7 liter stoomboiler en een 0,58 liter koffieboiler, De Mitica Top een 2 liter koffieboiler ...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7In een HX is de boiler stabiel, maar het systeem in geheel is niet zo 'stabiel' en gebruiksvriendelijk als een PID systeem:
je moet flushen, een waterdansjes doen, omdat als hij ff stilstaat hij overhit is, enzo terug op de juiste temp te laten komen.. (bekend gegeven)
het is veel moeilijker om een graadje te veranderen dan bij een PID systeem..
En een PID systeem in HX heeft geen nut (ook al fel besproken)
Met een dubbele boiler PID kan je: 1 boiler afzetten als je hem niet gebruikt (minder energie verbruik)
De brew-boiler staat minder hoog: minder energie verbruik
hij is tot op 1 graad nauwkeurig, dus ben je een echte koffie neurd kan je op smaak gaan spelen op je bonen en een graadje meer/ minder zetten
veel horeca zaken gebruiken een HX,
maar er is een duidelijke trent dat de kwaliteit koffie-zaken overstappen naar een dubbel boiler systeem.. Hier is een prachtig vb van een groot machientje:
http://www.synesso.com/default.aspx?ID=7
het is dus een kwestie van voorkeur..
(de mijne (is duidelijk ): een dubbel boiler met PID)
Wil je kwaliteit, dan wil je over alle variabelen kunne waken
je moet flushen, een waterdansjes doen, omdat als hij ff stilstaat hij overhit is, enzo terug op de juiste temp te laten komen.. (bekend gegeven)
het is veel moeilijker om een graadje te veranderen dan bij een PID systeem..
En een PID systeem in HX heeft geen nut (ook al fel besproken)
Met een dubbele boiler PID kan je: 1 boiler afzetten als je hem niet gebruikt (minder energie verbruik)
De brew-boiler staat minder hoog: minder energie verbruik
hij is tot op 1 graad nauwkeurig, dus ben je een echte koffie neurd kan je op smaak gaan spelen op je bonen en een graadje meer/ minder zetten
veel horeca zaken gebruiken een HX,
maar er is een duidelijke trent dat de kwaliteit koffie-zaken overstappen naar een dubbel boiler systeem.. Hier is een prachtig vb van een groot machientje:
http://www.synesso.com/default.aspx?ID=7
het is dus een kwestie van voorkeur..
(de mijne (is duidelijk ): een dubbel boiler met PID)
Wil je kwaliteit, dan wil je over alle variabelen kunne waken
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)
8Er zijn er anders toch genoeg op HB die wel een PID op een HX plaatsen.
En overtuigd zijn van de voordelen.
Ben er zelf ook over aant denken om een PID op mijn BFC Junior Plus te plaatsen.
Enige verschil met de voordelen die je opsomt is dat je 1 boiler niet kan uitzetten bij een HX.
En overtuigd zijn van de voordelen.
Ben er zelf ook over aant denken om een PID op mijn BFC Junior Plus te plaatsen.
Enige verschil met de voordelen die je opsomt is dat je 1 boiler niet kan uitzetten bij een HX.
La Pavoni Europiccola, BFC Junior Plus, Faema MC
9In zekere zin kan je met een HX juist makkelijker met temperatuur spelen dan met een DB. Als je met een DB de temperatuur verandert moet je wachten totdat de boiler die temperatuur heeft bereikt. Met een HX doe je gewoon een iets langere of kortere coolingflush, of je wacht iets korter/langer met het overhalen van je hendeltje.
Een HX kan zo stabiel zijn als maar kan, en met een Erics is het werken ermee erg makkelijk. Maar als ik de keuze had, voor hetzelfde geld, denk ik dat ik een kleine voorkeur zou hebben voor de DB.
Een HX kan zo stabiel zijn als maar kan, en met een Erics is het werken ermee erg makkelijk. Maar als ik de keuze had, voor hetzelfde geld, denk ik dat ik een kleine voorkeur zou hebben voor de DB.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10Daar spreek ik je regelrecht tegen..:Spironski schreef:In zekere zin kan je met een HX juist makkelijker met temperatuur spelen dan met een DB. Als je met een DB de temperatuur veranderd moet je wachten totdat de boiler die temperatuur heeft bereikt. Met een HX doe je gewoon een iets langere of kortere coolingflush, of je wacht iets korter/langer met het overhalen van je hendeltje.
Een HX is wel stabiel, maar het is veel nauwkeuriger met een boiler met een PID:
langer of korter flushen is gissen op je welke graad je juist zit...
Een boiler met PID systeem zit praktisch altijd tot op de graad, dat jij hebt ingesteld, nauwkeurig!
en dat argument van wachten tot je boiler op temp is:
een paar graden in je boiler laten oplopen, doe je op een paar seconden.
dat flushen/waterdansje bij een HX duurt zeker even lang..
(-mijn boiler gaat van 95 naar 120 op 30 sec, dus..)
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)