M'n laatste aanwinst

1
Na nu een ruim jaar ben ik van mezelf overtuigd dat ik "genoeg ervaring" met het zetten van espressi dat ik nu wel toe was aan een eigen brander.
En een week of wat terug kwam er een zgan brander op mijn pad die me ook te koop werd aangeboden, daar hoefde ik niet lang na te denken en heb gezegd dat ik hem wel wou overnemen, en afgelopen donderdag was het dan zover.
Na samen met de verkoopster een batch in de zaak te hebben gebrand ben ik ermee naar huis gegaan en heb er zelf ook nog een batch mee gebrand,... ik kan zeggen,.... dat valt nog niet mee maar het geeft nu al enorme voldoening.
Dee eerste batch die ik nu gebrand heb is verre van mooi gebrand maar dat is een kwestie van leren en veel lezen en vooral doen.
Ik moet er wel op letten dat ik in mijn enthousiasme niet meteen kilo's bonen er doorheen jaag hahaha.
Ik geloofde iedereen die hier zei dat een eigen brander een enorme vooruitgang kan zijn maar nu ik er zelf ook 1 heb voelt het inderdaad alsof de set nu pas écht compleet is, klinkt misschien raar maar dat vindt ik :lol:

Re: M'n laatste aanwinst

2
Welkom in de wondere en leuke wereld van het koffiebranden. Goede tip is om een logboek van al je brandingen bij te houden. Mijn schoonvader is boekbinder en heeft een speciaal boekje voor me gemaakt wat erg handig is.

Ben nu zelf vanaf januari bezig met ongeveer 50 brandingen achter de rug en begin er nu handigheid in te krijgen. Elke boon is weer net wat anders en is allemaal teveel om te onthouden. Aan het begin kan het wat lastig zijn om de verschillende stadia's te herkennen maar dat leer je al snel.

Wat mij erg veel heeft geholpen is om zonder chaff collector te werken, zo hoor je de kraks echt vele malen beter. Gewoon een koliander voor de uitlaat leggen en die met een blokje hout of zoiets omhoog zetten. En natuurlijk koelen buiten de Gene, dat werkt gewoon vele malen beter.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: M'n laatste aanwinst

3
Ik neem aan dat je Sweet Maria's al bezig bent door te spitten? Ook zou ik één branding opofferen: brand die tot French Roast, dan herken je sneller alle stadia met hun verschijnselen.

Op het fotootje vind ik de branding er wel heel erg licht uitzien. Kan aan de witbalans liggen, maar ik meen zelfs iets groens te zien? :?

Laat de boontjes ook eerst minstens 2 dagen rusten hè? Pas daarna beginnen ze lekker te worden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: M'n laatste aanwinst

4
@ Erik82

Dat logboek ben ik ook al vanaf de eerste keer aan het bijhouden, ik heb zelfs de Roastmasterapp op mijn iphone gedownload, al lijkt me die meer gewoon leuk om te hebben dan handig om te gebruiken, ik schrijf het gewoon op en werk het daarna uit op de laptop en print dat uit.
Het branden zonder de chaff collector heb ik ook al eerder gelezen maar wat is in hemelsnaam een koliander :?
En ik vindt het inderdaad ook wel lastig om verschillende stadia te herkennen, maar al doende leert men :)
En wat betreft het koelen,... na branden op de noodstop,... bonen in een zeef,... trommel terug en koelen en dan de bonen koelen in 2 zeven.

@ Spironski

Sweet maria's heb ik inderdaad al meerdere malen doorgespit, ik heb nog geen branding "opgeofferd" maar ondanks dat ben ik van mening dat de brandingen tot nu toe (op de eerste na dan) eigenlijk wel aardig lukken.
Ik ben met die eerste mislukte branding van mijn Brazil naar de plaatselijke ijssalon gegaan (ja ijssalon) waar ook een koffiebar in zit en waar ook échte baristi werken (ik bedoel ijssalon Crusio met daarin oa barista Kiona M) waar ze ook écht verse bonen verkopen.
Die meid leeft werkelijk voor koffie en thee.
Die zei ook al dat ik veel te voorzichtig was geweest met het branden van die batch.
Maar nu ik met wat meer "lef" brand gaat het niet verkeerd,...(al zeg ik het zelf :geek: )
foto.JPG
Vanavond is mijn laatste beetje Malabar (vrijdagavond gebrand) op (en jee, wat is dat spul statisch zeg :lol: ) en gaat de Guatamala in de hopper (zaterdagmorgen gebrand)
Maar hoe onervaring ik ook nog ben met het branden,... mijn espressi geven me nu nóg meer voldoening nu ik alles zélf doe :mrgreen:

Re: M'n laatste aanwinst

6
Ehh, lees ook even de gebruiksaanwijzing van je camera door, hoofdstukje "witbalans"! Ik zie nu paarse bonen :lol: , dat zegt niet iets van: "ja, lekker".

En ik heb het vermoeden dat je te snel je boontjes gebruikt. Ik houd meestal aan dat ze het lekkerst zijn tussen dag 5 en dag 15 na branden. De eerste 2 dagen smaken ze behoorlijk vlak, daarna is er een enorme ontwikkeling in smaak.

Wat mij erg hielp was de boontjes de eerste 5 minuten te laten drogen op 150C en pas daarna naar 225-230C te gaan. Zeker Monsooned Malabar verbrandt erg snel, het is een heel zachte boon, die zou ik niet te snel en te heet branden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: M'n laatste aanwinst

7
De Malabar droog ik zelf 10 minuten. 6 minuten op 150C en dan nog 4 minuten op 175C en dan richting de 225C om na ongeveer 17:30 klaar te zijn met eerste krak beginnnend op zo'n 13:00 minuten. Laatst een keer 6 minuten drogen en dat smaakte aanzienlijk minder goed. Malabar is wat dat betreft wel een aparte. En inderdaad ontzettend statisch (en die Mazzer SJ is al zo'n sproeier :D ).

Zelf gebruik ik de boontjes meestal vanaf 3 dagen tot ongeveer 5-7 dagen na branden. Iedereen heeft hier een andere voorkeur in.

Voor de Chaff Collector bedoelde ik ook zo'n zeef die je voor het koelen gebruikt. Ik gebruik dat ding echt bijna nooit omdat je veel beter hoort waar je mee bezig bent.

Er gaat niks boven zelf gebrande bonen. Dit maakt de koffie nog meer van jezelf. Volgende stap is wat oefenen met blenden wanneer je de verschillende bonen goed kunt branden. Zelf ben ik meer van de SO's.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: M'n laatste aanwinst

8
Erik82 schreef:De Malabar droog ik zelf 10 minuten. 6 minuten op 150C en dan nog 4 minuten op 175C en dan richting de 225C om na ongeveer 17:30 klaar te zijn met eerste krak beginnnend op zo'n 13:00 minuten. Laatst een keer 6 minuten drogen en dat smaakte aanzienlijk minder goed. Malabar is wat dat betreft wel een aparte. En inderdaad ontzettend statisch (en die Mazzer SJ is al zo'n sproeier :D ).

Zelf gebruik ik de boontjes meestal vanaf 3 dagen tot ongeveer 5-7 dagen na branden. Iedereen heeft hier een andere voorkeur in.
Dank voor de tip. Zelf brand ik ook Malabar Monsooned, maar deed dat 10 minuten op 150 en ca. 8 minuten op 225, soms 230.
Aangezien mijn gehoor zeer slecht is hebt ik slechts 1 x de 1e en 2e crack kunnen horen. Ik heb nu ca. 10 kilo Malabar gebrand en ik vind hem meer dan uitstekend smaken.
Ik bewaar de bonen in 1-wegs ventiel zakken en begin ze te gebruiken ca. 5 dagen na branden.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Re: M'n laatste aanwinst

9
Bij een slecht gehoor zou ik zeker aanraden de Chaff Collector niet te gebruiken en gewoon een zeef op een blokje hout schuin leggen bij de opening. Dit scheelt echt heel erg veel in het horen van de kraks. Bij sommige bonen zijn de kraks wat lastiger/bijna niet te horen en op deze manier is het zelfs met die bonen nu goed te horen.

De Malabar gebruik ik zelf meestal pas na 5 dagen omdat ik heb gemerkt dat deze boon wel wat langer rust kan gebruiken.

Misschien leuk om is een aparte topic te openen over brandprofielen met de Gene. Even ervaringen uitwisselen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: M'n laatste aanwinst

10
Erik82 schreef:Bij een slecht gehoor zou ik zeker aanraden de Chaff Collector niet te gebruiken en gewoon een zeef op een blokje hout schuin leggen bij de opening. Dit scheelt echt heel erg veel in het horen van de kraks. Bij sommige bonen zijn de kraks wat lastiger/bijna niet te horen en op deze manier is het zelfs met die bonen nu goed te horen.

De Malabar gebruik ik zelf meestal pas na 5 dagen omdat ik heb gemerkt dat deze boon wel wat langer rust kan gebruiken.

Misschien leuk om is een aparte topic te openen over brandprofielen met de Gene. Even ervaringen uitwisselen.
OK, ik ga straks weer 2 batches branden en zal dat eens zonder het vliesfilter doen. Dank nogmaals.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.