Na een maand of 4 met de Gene gespeeld te hebben en hiermee ongeveer 55 brandingen te hebben gedaan even een vraag over hoe de rest van de mensen hier met de Gene omgaat.
Wat ik had gemerkt is dat er bij zachtere bonen snel een klein beetje scorching optreedt bij de Gene. Voor de Fazenda Rainha Yellow Bourbon gebruikte ik het volgende profiel:
- Trommel voorverwarmen 5 minuten op 160C.
- 3 minuten op 150C en 1 minuut op 175C voor de droogfase.
- Daarna 230C en wachten op eerste krak (ongeveer 12:10-12:30 minuten).
- Vervolgens bij eerste krak iets omlaag richting 225C en na eerste krak naar 230-236C afhankelijk van de gewenste brandgraad.
Na veel op Homeroasters.org gelezen te hebben besloten om is iets anders te proberen waarvan ik dacht dat het alleen voor de 120V landen van toepassing zou zijn. Zij gebruiken veel hogere temperaturen als dat ik hier gewend was.
Daar werd tevens gezegd dat scorching zou komen door nog een teveel aan vocht in de boon na de droogfase en dat dit niet zozeer met de ramp van de temp te maken zou hebben.
Toen het voglende profiel gebruikt voor de Fazenda Rainha:
- Trommel voorverwarmen 5 minuten op 160C.
- 4 minuten op 150C en 1 minuut op 175C voor de droogfase (1 minuut langer).
- Daarna 245C en 2 minuten voor eerste krak temp omlaag naar ongeveer 230C in 2 minuten tijd (eerste krak op ongeveer 11:45 minuten).
- Vervolgens na eerste krak naar 230-236C afhankelijk van de gewenste brandgraad.
Met dit tweede profiel zou je zeggen dat de bonen grote zwarte plekken zouden moeten vertonen maar het resultaat was het tegenovergestelde. Bonen waren veel groter en gelijkmatiger/mooier gebrand. De smaak na 5 dagen was veel intenser dan bij het eerste profiel.
Hoe is jullie ervaring met de Gene? Wat gebruiken jullie voor profiel en wat zijn de resultaten? Ben dan voornamelijk benieuwd naar profielen voor zachte bonen omdat het tweede profiel met harde bonen ook goed werkt met een 4 minuten droogfase.
Brandprofielen voor de Gene
1Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60