Hallo allemaal, ik ben druk op zoek naar een volautomaat en heb dankzij dit forum al heel wat adviezen in kunnen winnen (alvast bedankt daarvoor). Nu blijf ik echter zitten met een aantal apparaten waar ik moeilijk een keuze tussen kan maken.
Mijn eis was aanvankelijk heel simpel: Ik wil een one-touch apparaat, ik hou namelijk van cappuccino op zijn tijd (en ook lungo's en op zijn tijd een espresso), en mijn vriendin drinkt eigenlijk voornamelijk latte macchiatos.
Aanvankelijk begonnen we dus met de delonghi's en een max budget van 600 euro. Maar na goed rondgelezen te hebben op internet kwamen we erachter dat je geluk kan hebben, maar de kans was groter dat we voornamelijk veel gezeur met reparaties zouden krijgen en koude koffie/cappuccino (Ter info: mijn drankjes moeten gloeiend heet zijn, wat niet gloeiend heet is sla ik in 1x achterover.... zo blijf ik bezig natuurlijk).
Uiteindelijk besloten we dat je voor 600 euro geen perfecte one-touch kan komen, dus het max. budget ging omhoog naar 1000 euro en toen kwam ik op het volgende lijstje van apparaten uit:
- Jura c9 (999 euro): Erg mooi apparaat, eigenlijk wist ik bijna zeker dat ik deze wilde hebben. Tot ik het verhaal van de niet te reinigen zetgroep las en de bijbehorende kosten om 'm periodiek te laten onderhouden door de dealer.
- Jura Ena9 micro (899 euro): Volgens de lokale koffiezaak de beste keus voor mij, persoonlijk vind ik 'm echter minder mooi dan de C9 met daarbij nog het eens standaard Jura probleem.
- Miele CM5200 (1199 euro): Mooi apparaat, en Miele durft een behoorlijke garantie af te geven. Tegen meerprijs van 160 euro kan je zelfs nog 8 jaar extra garantie geven. Er waren echter wat twijfelachtige reacties over de temperatuur van het melk. Bovendien zit deze 200 euro boven het budget.
- Miele CM5100 (999 euro): Zelfde koud melk probleem, bovendien geen one-touch
- Philips Saeco Xelsis Focus Black (HD8942) (750 - 1150 euro): De normale prijs van 1150 zit boven het budget, maar via de ING kan je met "spaarpunten" dit apparaat kopen voor 750 euro (plus heel veel spaarpunten). De vaste melkkan spreekt me erg aan, maar ik lees veel slechte ervaringen over een zeer beperkte lekbak (na 3 bakjes vol!) en een erg slechte service van Philips als er wat gerepareerd kan worden. Ook hier waren de meningen over de temperatuur van het melk verdeeld.
- Bosch TES70121RW (799 euro): Opzich lijkt dit wel een redelijke oplossing, maar hij heeft een zeer hoog plastic gehalte waardoor ik gewoon twijfel aan de duurzaamheid.
- Siemens TE506209RW (699 euro): Ik las constant klachten over te koude melk, dus die viel meteen weer af.
- DeLonghi: In verband met de vele ervaringen dat de duurzaamheid van delonghi toch wat lager is niet uitgebreid naar gekeken.
Uiteindelijk waren er nog 3 modellen welke overeind bleven, 2 van Nivona en 1 van WMF.
Van beide merken is eigenlijk alleen maar positieve dingen te vinden op het internet. Helaas heb ik het idee dat ze echt een beetje een underdog zijn want echt veel gebruikers informatie is er dan weer niet te vinden. Ook kan ik niet (zoals bij alle andere modellen) mooie filmpjes op youtube vinden die me een beetje een indruk geven hoe het apparaat er werkend uitziet.
De modellen waar ik nu nog tussen twijfel:
- Nivona 745 (748 euro): Geen one touch terwijl ik dat eigenlijk wel wilde... Maar het prijs verschil tussen de 745 en de 830 is behoorlijk groot waardoor ik weer ga twijfelen of dat het waard is.
- Nivona 830 (1098 euro): Prachtig apparaat, persoonlijk vind ik dit echt de mooiste van allemaal! Bovenop de 745 heeft ie one-touch maar ook meer opties qua koffiekeuzes en instelbaarheid voor sterkte e.d. Eigenlijk is het wel 100 euro boven het budget, maar persoonlijk vind ik dat het budget bij uitzondering wel dat kleine beetje opgerekt kan worden, indien het echt zoveel beter is dan de andere opties.
-WMF 500 (948 euro): Persoonlijk vind ik het uiterlijk iets minder mooi dan de Nivona 830, ook vind ik de bediening van minimalistischer. Zo is er bijvoorbeeld geen optie om in 1 handeling een latte macchiato te maken (dan moet je eerst handmatig opgeschuimd melk in een glas doen, en die aanvullen met cappuccino). Opzich prima te doen, maar wel net dat kleine nadeeltje. Het voordeel van WMF is dan weer dat het binnenwerk van zeer hoge kwaliteit schijnt te zijn.
Zoals jullie kunnen lezen heb ik een heel onderzoek gedaan, ik wil absoluut nog bij winkels langs om een aantal apparaten in het echt te zien en te proberen. Maar desondanks wil ik graag jullie mening horen wat volgens jullie de beste keus is. Mijn ervaring is helaas toch dat verkopers nou eenmaal brood op de plank moeten krijgen, en dus niet altijd 100% onbevooroordeeld zijn.
Re: Speurtocht: superautomaat tot 1000 euro
2Los van welke superautomaat goed is (daar heb ik namelijk geen idee van), cappuccino hoort niet gloeiend heet te zijn. Als je melk warmer maakt dan een graad of 70-73, dan verlies je de goede smaak ervan.
Kopjes voorverwarmen scheelt trouwens ook een hoop.
Kopjes voorverwarmen scheelt trouwens ook een hoop.
3Ik heb een paar maanden geleden ook een hele speurtocht gedaan. Mijn belangrijkste eis was éénknopsbediening voor melkproducten. We drinken eigenlijk alleen maar cappuccino en Latte Macchiato. Verder wilde ik de mogelijkheid om voorgemalen koffie te kunnen gebruiken b.v. als iemand een décaf'é wil (dat zijn vaak van die principiële types en ik wilde niet alleen daarvoor de senseo aanhouden). Wilde aanvankelijk een Jura maar die is bij mij om dezelfde reden afgevallen (zetgroep niet zelf te reinigen). Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Nivona 850. De verschillen met de 830 zijn:
- een actief warmhoudplaatje (gebruik ik nooit, even voorverwarmen met heet water gaat net zo goed en veel sneller);
- een thermoskan om de melk in te bewaren (gebruik ik ook nooit, slangetje in een melkpak hangen gaat net zo goed en minder schoonmaakwerk);
- de 850 kan 2 melkproducten tegelijk maken (de 830 kan dat alleen voor koffie). Dus b.v. 2 cappuccino's of 2 Latte Macchiato's. De mellk wordt dan in 1 keer in beide glazen getapt (een onder elke uitloop), de koffie gaat in 2 persingen. Deze optie gebruiken we zeer vaak.
Ik zou dus lekker voor de 830 gaan (of de 850 als je je budget nog verder kan/wilt oprekken).
Ben benieuwd wat het gaat worden!
Edit: temperatuurprobleem was ik ook bang voor. Heb in de zaak waar ik de Nivona heb gekocht een kopje mogen proeven en mijn mond verbrand. Ik heb de Latte op de maximale temperatuur ingesteld en de Cappuccino zelfs nog een stapje lager. Kopjes verwarm ik dus wel voor, maar is niet echt nodig. De Latte gaat in dubbelwandige glazen en de cappuccino gewoon in koppen.
- een actief warmhoudplaatje (gebruik ik nooit, even voorverwarmen met heet water gaat net zo goed en veel sneller);
- een thermoskan om de melk in te bewaren (gebruik ik ook nooit, slangetje in een melkpak hangen gaat net zo goed en minder schoonmaakwerk);
- de 850 kan 2 melkproducten tegelijk maken (de 830 kan dat alleen voor koffie). Dus b.v. 2 cappuccino's of 2 Latte Macchiato's. De mellk wordt dan in 1 keer in beide glazen getapt (een onder elke uitloop), de koffie gaat in 2 persingen. Deze optie gebruiken we zeer vaak.
Ik zou dus lekker voor de 830 gaan (of de 850 als je je budget nog verder kan/wilt oprekken).
Edit: temperatuurprobleem was ik ook bang voor. Heb in de zaak waar ik de Nivona heb gekocht een kopje mogen proeven en mijn mond verbrand. Ik heb de Latte op de maximale temperatuur ingesteld en de Cappuccino zelfs nog een stapje lager. Kopjes verwarm ik dus wel voor, maar is niet echt nodig. De Latte gaat in dubbelwandige glazen en de cappuccino gewoon in koppen.
4Dan is voorverwarmen toch sowieso zinloos?Lungo schreef:De Latte gaat in dubbelwandige glazen
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
5Lungo schreef:Ik heb een paar maanden geleden ook een hele speurtocht gedaan. Mijn belangrijkste eis was éénknopsbediening voor melkproducten. We drinken eigenlijk alleen maar cappuccino en Latte Macchiato. Verder wilde ik de mogelijkheid om voorgemalen koffie te kunnen gebruiken b.v. als iemand een décaf'é wil (dat zijn vaak van die principiële types en ik wilde niet alleen daarvoor de senseo aanhouden). Wilde aanvankelijk een Jura maar die is bij mij om dezelfde reden afgevallen (zetgroep niet zelf te reinigen). Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Nivona 850. De verschillen met de 830 zijn:
Bedankt voor je antwoord. Dit was ook een beetje de conclusie die ik zelf al getrokken had. Persoonlijk vind ik de extra fucties van de 850 de meerprijs echt niet waard. Dus ik denk dat het de 830 gaat worden.
6Ook ik heb de zoektocht een aantal maanden geleden gedaan en ook ik ben bij de Nivona 850 uitgekomen.
Ik ben al een tijdje bezig om veeel foto's te maken en filmpjes voor een uitgebreide review ervan (hoewel ik geen vergelijkings materiaal heb, dus meer gebruikers ervaring).
Ik zou morgenavond (anders vrijdag) misschien tijd hebben om je wat filmpjes en foto's toe te sturen, of misschien toch maar gewoon heel de review schrijven?
P.s. Bij vlagheide in schijndel loopt de 10% kortingsactie nog steeds, dus dan zou je precies binnen je budget uitkomen.
Ik ben al een tijdje bezig om veeel foto's te maken en filmpjes voor een uitgebreide review ervan (hoewel ik geen vergelijkings materiaal heb, dus meer gebruikers ervaring).
Ik zou morgenavond (anders vrijdag) misschien tijd hebben om je wat filmpjes en foto's toe te sturen, of misschien toch maar gewoon heel de review schrijven?
P.s. Bij vlagheide in schijndel loopt de 10% kortingsactie nog steeds, dus dan zou je precies binnen je budget uitkomen.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière
8In die foto's, filmpjes en complete review heb ik zeker interesse!!Paultjuh schreef:Ook ik heb de zoektocht een aantal maanden geleden gedaan en ook ik ben bij de Nivona 850 uitgekomen.
Wat betreft die 10% korting: erg interessant, toch weer 110 euro eraf
Bij een andere website krijg je nu tijdelijk een "actiepakket" ter waarde van 130 euro: http://www.koffiewarenhuis.nl/product/9 ... atica_830/
Daar zit dan ook een RVS melkhouder bij en alvast een voorraad reinigingsmiddelen. Het is dus even bedenken welke van deze 2 aanbieders het meeste waar voor hun geld geven (en dus voornamelijk de vraag: vind ik zo'n RVS melkhouder echt belangrijk of hang ik net zo lief het slangetje in het melkpak)
9Tsja dat is aan jezelf, €50,- aan onderhoud spul, een kilo hoogst waarschijnlijk oude bonen en die RVS beker.
Bij vlagheide kreeg ik overigens een halve kilo wèl verse bonen erbij (is ook een kleine branderij).
En de accessoires en onderhoud spullen hebben natuurlijk ook de 10% korting
Wat betreft de review, dat gaat vrijdag worden op zijn vroegst, ik zal eens kijken of ik je vanavond al iets kan sturen.
Bij vlagheide kreeg ik overigens een halve kilo wèl verse bonen erbij (is ook een kleine branderij).
En de accessoires en onderhoud spullen hebben natuurlijk ook de 10% korting
Wat betreft de review, dat gaat vrijdag worden op zijn vroegst, ik zal eens kijken of ik je vanavond al iets kan sturen.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière
10Dat zou wel cool zijn!!Paultjuh schreef:Wat betreft de review, dat gaat vrijdag worden op zijn vroegst, ik zal eens kijken of ik je vanavond al iets kan sturen.
Wat betreft die beker: Ik denk dat ik inderdaad het beste voor die korting kan gaan, als ik dan later alsnog zo'n beker wil kan ik die altijd dan nog kopen