Bittere koffie

1
ik hoop dat iemand hier me kan helpen.

Ik krijg veels te bittere koffie uit mijn Gaggia baby twin.

Ik heb verschillende maalstanden geprobeerd maar grof of fijn, bitter blijft het.
Ook heb ik het apparaat goed ontkalkt zonder succes.

Kan het met de temperatuur te maken hebben of de druk? Moet ik het appraat eens open halen en goed schoon maken?

Alvast bedankt!

Re: Bittere koffie

3
Ik gebruikte heel lang koffie van Geels, deze smaakte eerst prima, ook echt meer dan prima in de Jura van mn vader maar ik krijg er maar geen lekker bakkie meer uit haha

Maler is een maler van Bodum,
bonen zijn vers
Laatst gewijzigd door Herr.ik. op do 07 jun 2012, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Bittere koffie

4
Te bittere koffie is vaak ook een teken van een te hoge temperatuur. Waar je op zou moeten letten is de uitstroom van het water zonder portafliter. Gewoon even openzetten en kijken of je belletjes ziet in het water of gesis hoort. Dit zijn tekenen van een te hoge temperatuur.

Als dit het geval is dan zou ik je aanraden om eerst even wat water uit de groep te laten lopen totdat je een mooie stabiele en heldere straal hebt. Vervolgens het portafilter in de groep zetten en na 20s een espresso zetten. Ben benieuwd wat dan het resultaat is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Bittere koffie

5
Erik82 schreef:Te bittere koffie is vaak ook een teken van een te hoge temperatuur. Waar je op zou moeten letten is de uitstroom van het water zonder portafliter. Gewoon even openzetten en kijken of je belletjes ziet in het water of gesis hoort. Dit zijn tekenen van een te hoge temperatuur.

Als dit het geval is dan zou ik je aanraden om eerst even wat water uit de groep te laten lopen totdat je een mooie stabiele en heldere straal hebt. Vervolgens het portafilter in de groep zetten en na 20s een espresso zetten. Ben benieuwd wat dan het resultaat is.
Geen belletjes of gesis, mooi gelijk gedruppel.

Onderste tip ook geprobeerd helaas geen succes.

Re: Bittere koffie

6
Soms zijn de oplossingen ver te zoeken en lijken onvindbaar, als je dat gevoel nu hebt moet je eens proberen een dag of drie geen koffie te drinken, vaak is er door een stemmingwisseling of een beginnende verkoudheid oid geen lekkere koffie meer te drinken terwijl er niks aan de koffie mankeert.

Het is maar een idee ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Bittere koffie

7
Herr.ik. schreef:Ik gebruikte heel lang koffie van Geels, deze smaakte eerst prima, ook echt meer dan prima in de Jura van mn vader maar ik krijg er maar geen lekker bakkie meer uit haha

Maler is een maler van Bodum,
bonen zijn vers
Maler van Bodum is niet iets om over naar huis te schrijven ;)
En hoe weet je dat de bonen vers zijn?
Staat er een branddatum op
Afbeelding
of evt. een versheidsdatum ( dat zegt namelijk niks ) :(
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Bittere koffie

8
@3aan schreef:Soms zijn de oplossingen ver te zoeken en lijken onvindbaar, als je dat gevoel nu hebt moet je eens proberen een dag of drie geen koffie te drinken, vaak is er door een stemmingwisseling of een beginnende verkoudheid oid geen lekkere koffie meer te drinken terwijl er niks aan de koffie mankeert.

Het is maar een idee ;)
Helaas is dit al over een langere periode zo. Zelfs een tijd de Jura ernaast gehad en mijn koffie was echt niet te drinken ;)

Re: Bittere koffie

9
@3aan schreef:
Herr.ik. schreef:Ik gebruikte heel lang koffie van Geels, deze smaakte eerst prima, ook echt meer dan prima in de Jura van mn vader maar ik krijg er maar geen lekker bakkie meer uit haha

Maler is een maler van Bodum,
bonen zijn vers
Maler van Bodum is niet iets om over naar huis te schrijven ;)
En hoe weet je dat de bonen vers zijn?
Staat er een branddatum op
Afbeelding
of evt. een versheidsdatum ( dat zegt namelijk niks ) :(
Verschillende pakken koffie geprobeerd maar ik zal nog een ander merk aanschaffen om te proberen!