Zure koffie

1
Itt tot deze thread (http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =12&t=3753) krijg ik bij veel type bonen een zure koffie.

Mijn favoriete boon is de India Monsooned, dat levert op mijn set (Compak K3 + Bezzera BZ07) een geweldige espresso en mooie basis voor cappuccino. Niets meer aan doen zou je zeggen... Zo gauw ik echter andere bonen probeer, zeker diegene die bekend staan als wat fruitig e.d., levert dit vaak erg zure espresso op. Dat maakt wat kopschuw om andere bonen te proberen.

Natuurlijk hou ik de machine netjes schoon, verse bonen, etc. Kortom: de basic voorwaarden zijn allemaal prima in orde. Maar heeft iemand een idee waar zuur over het algemeen vandaan komt? Kan het iets te maken hebben met temperatuur, druk, ...?
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

Re: Zure koffie

3
Yep, fruitig. Kan ook een kwestie van wennen zijn.

Als de zet temp. hoger wordt zal je het zurige wat omlaag kunnen halen. Probeer ook eens wat minder te doseren of wat grover te malen. Ook een enkele ipv een dubbele kan wonderen doen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

4
De Monsooned Malabar is inderdaad allesbehalve zuur. Maar hier lijkt het te werken als compensatie voor een verkeerd ingestelde machine?
Wat Nauti zegt, en ik dacht ook aan een wat hogere temperatuur. Verander het niet allemaal tegelijkertijd hè? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Minder doseren en fijner malen. Zo fijn dat je doorlooptijd zelfs langer wordt ondanks de lagere dosering, dus echt een stuk fijner.
Dat wil vaak helpen, anders je temperatuur misschien zelfs wat omlaag. Omhoog gooien is vaak het devies, maar soms ga je dan totaal de verkeerde kant op.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit