Sinds enkele dagen lekt er bij mijn BFC Unico Splendor water over de filterdrager tijdens het koffiezetten. Na alles grondig schoongemaakt te hebben is het probleem nog niet verholpen.
Vaak is bij deze klachten de afdichtingsring aan vervanging toe, wat bij mij waarschijnlijk ook het geval zal zijn. Het gekke is el dat bij het blindfilteren geen enkele lekkage te bekennen is, dit terwijl de druk op het filter groter is dan bij normaal koffie zetten...? Ook wanneer ik expres te weinig maling in het filter tamp zodat de maling zeker weten vrij is van de doucheplaat lekt er water over het filter...
Uitwisselen met een andere (gebruikte ring) levert ook niets op...
Is dit nu een probleem met de afdichtring of is dit mogelijk iets anders.
Re: Waterverlies over filterdrager
2Lijkt me inderdaad de groepring/afdichtring.
De reden dat 'ie niet overloopt bij het blindfilter, kan zijn dat het filterbakje een andere 'bolling' bij de randen heeft. Als de randen van het blindfilterbakje iets hoger zijn dan die van je koffiefilters (zoals bij mij het geval is), sluit het blindfilter beter af dan de normale filters. Hetzelfde heb ik ook gehad.
De reden dat 'ie niet overloopt bij het blindfilter, kan zijn dat het filterbakje een andere 'bolling' bij de randen heeft. Als de randen van het blindfilterbakje iets hoger zijn dan die van je koffiefilters (zoals bij mij het geval is), sluit het blindfilter beter af dan de normale filters. Hetzelfde heb ik ook gehad.
Re: Waterverlies over filterdrager
3Klopt, die bolling in de rand van het filter lijkt door gebruik ook steeds ietsje vlakker te worden en een blindfilter gebruik je nu eenmaal niet zo vaak als een gewoon filter. Toch maar een nieuw rubber monteren, lijkt me.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder