Costa Rica Tarrazu "La Pastora"

1
Wie heeft er ervaring met de Costa Rica Tarrazu "La Pastora" van Fascino icm de Gene?
Wil deze gaan branden, kom op innternet een FC / FC+ roast tegen voor de Tarrazu in het algemeen. Kan zelf wel wat verzinnen maar als iemand al eerder heeft gebrand hou ik me aanbevolen!
Alvast bedankt!

Re: Costa Rica Tarrazu "La Pastora"

2
Ik brand wel eens de Terrazu van Ongebrand, dus niet precies dezelfde. Maar die bonen brand ik inderdaad wel op FC/FC+. Ik vind het een zeer evenwichtige, rijke en redelijk zachte boon, die je vooral niet te ver moet branden om die mooie eigenschappen te maskeren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Costa Rica Tarrazu "La Pastora"

6
Net even in mijn logboek gekeken en dit was mijn laatste profiel voor de Tarrazu.

Start gewicht was 240gr groen en 205gr gebrand.
- Eerst trommel 5 minuten voorverwarmen op 150C
- 4 minuten drogen op 150C
- Daarna op 225C
- Bij de 10 minuten opgevoerd naar 230C
- Eerste krak van 13:35-15:35
- Tijdens eerste krak terug richting 226C
- Na eerste krak richting 230C
- Gestopt op 17:40 Full City
- Tweede krak net niet bereikt

Dit profiel is nog niet helemaal perfect maar smaakte wel erg goed.

Voor mijn gevoel zou ik hem de volgende keer met 230-235gr branden en bij 9 minuten al richting 230-233C om eerste krak rond de 13:00 te krijgen. Eventueel iets heter tijdens eerste krak (230C) en richting 233C na eerste krak als je tweede krak wilt bereiken en toch binnen de 4 minutengrens wil blijven vanaf begin eerste krak tot End of Roast. Beetje afhankelijk wat je voorkeur is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60