Wie heeft er ervaring met de Costa Rica Tarrazu "La Pastora" van Fascino icm de Gene?
Wil deze gaan branden, kom op innternet een FC / FC+ roast tegen voor de Tarrazu in het algemeen. Kan zelf wel wat verzinnen maar als iemand al eerder heeft gebrand hou ik me aanbevolen!
Alvast bedankt!
Re: Costa Rica Tarrazu "La Pastora"
2Ik brand wel eens de Terrazu van Ongebrand, dus niet precies dezelfde. Maar die bonen brand ik inderdaad wel op FC/FC+. Ik vind het een zeer evenwichtige, rijke en redelijk zachte boon, die je vooral niet te ver moet branden om die mooie eigenschappen te maskeren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Ik ben er inmiddels achter dat ik voor alles hetzelfde brandprofiel gebruik.Ik hou gewoon niet van lichte bonen.Kan me bij geen enkele boonsoort bekoren.En ik heb er inmiddels heeel wat geprobeerd.
4Heb zelf de Tarrazu van Docklands-Coffee en een Gene. Zal vanavond is in mijn logboek kijken en mijn profiel posten. Vind hem zelf wel heerlijk.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
6Net even in mijn logboek gekeken en dit was mijn laatste profiel voor de Tarrazu.
Start gewicht was 240gr groen en 205gr gebrand.
- Eerst trommel 5 minuten voorverwarmen op 150C
- 4 minuten drogen op 150C
- Daarna op 225C
- Bij de 10 minuten opgevoerd naar 230C
- Eerste krak van 13:35-15:35
- Tijdens eerste krak terug richting 226C
- Na eerste krak richting 230C
- Gestopt op 17:40 Full City
- Tweede krak net niet bereikt
Dit profiel is nog niet helemaal perfect maar smaakte wel erg goed.
Voor mijn gevoel zou ik hem de volgende keer met 230-235gr branden en bij 9 minuten al richting 230-233C om eerste krak rond de 13:00 te krijgen. Eventueel iets heter tijdens eerste krak (230C) en richting 233C na eerste krak als je tweede krak wilt bereiken en toch binnen de 4 minutengrens wil blijven vanaf begin eerste krak tot End of Roast. Beetje afhankelijk wat je voorkeur is.
Start gewicht was 240gr groen en 205gr gebrand.
- Eerst trommel 5 minuten voorverwarmen op 150C
- 4 minuten drogen op 150C
- Daarna op 225C
- Bij de 10 minuten opgevoerd naar 230C
- Eerste krak van 13:35-15:35
- Tijdens eerste krak terug richting 226C
- Na eerste krak richting 230C
- Gestopt op 17:40 Full City
- Tweede krak net niet bereikt
Dit profiel is nog niet helemaal perfect maar smaakte wel erg goed.
Voor mijn gevoel zou ik hem de volgende keer met 230-235gr branden en bij 9 minuten al richting 230-233C om eerste krak rond de 13:00 te krijgen. Eventueel iets heter tijdens eerste krak (230C) en richting 233C na eerste krak als je tweede krak wilt bereiken en toch binnen de 4 minutengrens wil blijven vanaf begin eerste krak tot End of Roast. Beetje afhankelijk wat je voorkeur is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
7Super!
Ik ga dadelijk aan de slag.... resultaat laat ik weten als de koffie gedronken kan worden, volgende week ergens.
Ik ga dadelijk aan de slag.... resultaat laat ik weten als de koffie gedronken kan worden, volgende week ergens.
8Heb zo min of meer volgens jouw methode gebrand:
alleen heb ik ze 5 ipv 4 minuten laten drogen.
Resultaat: zie fotootje
Volgende week proeven
alleen heb ik ze 5 ipv 4 minuten laten drogen.
Resultaat: zie fotootje
Volgende week proeven

9Ziet er voor mij wel uit als FC+, maar lijkt prima. Ik ben benieuwd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10Ziet er goed uit. Zal de aanpassingen die je hebt gedaan de volgende keer ook zelf uitproberen.