goedendag,
Ik heb een mazzer mini electronic B en nu heb ik hier een vraag over.
In de handleiding staat dat de hoeveelheid, gram, is afgesteld in de fabriek en je dit niet hoeft aftestellen.
Van stand 3 ben ik naar stand 1 gegaan om mijn maling fijner te krijgen, maar nu geeft deze met een fijnere maling zo weinig dat mijn 1 kops filter niet vol zit na aanstampen. Met de grovere was dit wel het geval. Is dit normaal?
Re: mazzer mini electronic B
2Dat is normaal, als je grover of fijner gaat malen zal je een meer of minder vol bakje krijgen in de zelfde tijd. Je maler maalt gewoon een vaste tijd en meet niet hoeveel gram dat is dus wat in de handleiding staat over dat je dat niet aan hoeft te passen gaat alleen op als je er genoegen mee neemt telkens verschillende hoeveelheden te krijgen.
3dank u wel voor het snelle antwoord.
Ik ben beginner en kon deze maler 2ehands kopen.
O.K. ,dus de instelschroefjes moet je steeds veranderen als je fijner of grover maalt. Is dus veel proberen om de ideale hoeveelheid te krijgen. Of is hier een trukje voor, bv. hoeveelheid gram wegen?
Ik ben beginner en kon deze maler 2ehands kopen.
O.K. ,dus de instelschroefjes moet je steeds veranderen als je fijner of grover maalt. Is dus veel proberen om de ideale hoeveelheid te krijgen. Of is hier een trukje voor, bv. hoeveelheid gram wegen?
Bezzera BZ07DE, Mazzer mini electronic B,
mazzer mini electronic B
4Het is een beetje afhankelijk van persoonlijke voorkeur, ik heb zelf de timer ruim lang genoeg staan en weeg de bonen af voor het malen. Er zijn ook veel mensen die malen tot er een flinke kop op de pf staat en dan afstrijken tot hij vlak is.
Je kunt ook telkens de tijd aanpassen maar dat vindt ik persoonlijk vervelender als telkens de bonen wegen.
Daarnaast zul je met verloop van tijd meer gevoel krijgen hoeveel er in zou moeten zitten.
Je kunt ook telkens de tijd aanpassen maar dat vindt ik persoonlijk vervelender als telkens de bonen wegen.
Daarnaast zul je met verloop van tijd meer gevoel krijgen hoeveel er in zou moeten zitten.
5In elk geval is er toch niet 1 ideale instelling. Gewoon proberen en variëren, zou ik zeggen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Dan heb ik nog een vraag over deze maler nl. ; Om fijner te malen ben ik nu op stand 0,5 gekomen. tijdens het draaien ging ik ook onder de nul, nu is mijn vraag ; kunnen de schijven nu ook tegen elkaar komen als je onder de nul draait.
vr.gr. Henk
vr.gr. Henk
7Je hoort het snel genoeg als de schijven elkaar raken. Is een wat hoog schurend geluid. Als dit maar heel even gebeurd is dat niet erg, tenzij je conische schijven heeft maar de Mazzer heeft vlakke schijven. De 0 op de schaal zegt helemaal niks. Het gaat om het bepalen van het daadwerkelijke nulpunt en dat is wanneer de schijven elkaar net raken. Vanaf daar begin je te werken. De schaal is gewoon onzin. Bij mijn Mazzer Super Jolly ligt het daadwerkelijke nulpunt volgens mij op iets van -2 en zit ik voor espresso vaak zat onder de 0.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
8Wees gerust: de buitenrand van de schijven is plat, dus als de schijven elkaar raken beschadig je de vertanding niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9dank u wel voor het antwoord.
Ik vond het al vreemd dat het nulpunt nog niet de ideale maling had.
Is geruststellend, drink ik in ieder geval geen ijzer.
gr. Henk
Ik vond het al vreemd dat het nulpunt nog niet de ideale maling had.
Is geruststellend, drink ik in ieder geval geen ijzer.
gr. Henk
10Dat zou niet eens het ergste zijn, je zou namelijk meteen nieuwe schijven moeten bestellen als het wèl zo was.