Gene Cafe

1
Zo! Vanmiddag wezen "buurten" bij de familie van der Putten van gebrand.nl.
Na een leuk gesprek over eeehm,.... koffie natuurlijk en onder het genot van een espressootje uit een Mirage wat spulletjes meegenomen.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels een eerste batch gebrand. Na 15min afgebroken want ze gingen te hard had ik het idee en ze moesten nog een minuut.

Afbeelding

Iemand misschien tips waar ik brandtijden vandaan kan halen voor de gene?
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Re: Gene Cafe

2
Ha, goede actie! ikzelf doe meestal 5 minuten drogen op 150C, daarna naar 225-235C, afhankelijk van bonen, breek dan af na zo'n 18 minuten. Dat is in totaal voor het echte roosteren dus ook niet meer dan 15 minuten.

Je zou ook eens hier kunnen kijken, en natuurlijk op Sweet Maria's .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Hmm, ik ben koud begonnen op 235c en dan 16min ingesteld maar na 15min vond ik ze al mooi worden en heb hem afgebroken. Wel laten koelen/nabranden in de Gene.

Zal die sites eens nalezen maar het blijft natuurlijk proberen per boon.
Geen last van rook zo met de uitlaat onder de afzuigkap.
Was daar bij van der Putten wel anders in het brandhok, daar stond het blauw van de rook na een demootje met de Gene.
Ik heb trouwens de grote vliesjesvanger erbij geleverd gekregen.

4
Ik zou dat drogen zeker doen, dat kon ik echt in de smaak terug proeven. Zachte boontjes begin ik op 225C, om het misschien af te maken op 230C. Hardere hooglandboontjes begin ik op 230C en eindig ik zelden hoger dan 235C.

Het buiten de Gene koelen geeft je wel veel meer controle op het eindresultaat. Hoeft niet zo duur en moeilijk te zijn (we hebben er een draadje over op het forum).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Valt nog niet mee.
Net een 2e batch gebrand. Costa Rica Strictly Hard bean Var. Blue Mountain.

300gr koud in de gene> 5min op 150 > 14min op 235 maar weer eerder afgebroken en alles snel op het stenen aanrecht gegooid.
Sommige bonen gingen erg hard terwijl andere nog erg licht waren. Is dit normaal?
Ook erg vet deze bonen, ze plakten gewoon tegen het glas. Of is dat ook normaal?

Deze bonen geven dus erg veel kleurverschil terwijl de vorige sessie met andere bonen juist heel egaal van kleur was. Indonesie Java was dat.
Hoe breken jullie het brandproces of met de Gene? Stop en handvat naar boven laten draaien?

6
300 Gram is ook teveel. De tijden die ik aangaf gaan op voor 240 gram, en dat maakt erg veel uit! Te vet betekent dat je te lang bent doorgegaan.

7
Zelf gebruik ik ook vaak maar 235-240gr. Wel hanteer ik meer het Amerikaanse en Australische profiel. 3-5 minuten drogen op 150 en dan tussen de 235 en 245 afhankelijk van de hardheid van de boon. Net voor eerste krak temperatuur omlaag naar 230-237 tot einde eerste krak en dan tussen 233 en 240 afhankelijk van het gewenste resultaat.

Laatst nog een test gedaan tussen het "Nederlandse" profiel wat Spironski gebruikt en het wat agressievere profiel. Bij het agressievere profiel waren de bonen mooier en egaler gebrand en meer puffed. Qua smaak merkte ik wel iets verschil maar niet duidelijk de ene manier lekkerder dan de andere. Wel leuk om deze test is naast elkaar gedaan te hebben met mijn favoriete boon.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

9
De 300 gram is voor wetprocessed bonen met weinig chaff en niet voor dryprocessed of semi-washed/wet-hulled. Het is tevens echt de absolute max en de warmteverdeling in de trommel is dan verre van optimaal. Hierdoor zul je het branden eerder stallen en zal de warmte-opname van de bonen minder zijn wat tot een niet egaal gebrand resultaat leid.

Of je de bonen weg moet gooien hangt af van de smaak. Als ze goed smaken dan hoef je ze ook niet weg te gooien. Gewoon proberen na een dag of 3 en dan weet je genoeg. Het kan natuurlijk altijd beter maar dat komt nog wel. Heb nu zelf rond de 110 brandingen met de Gene gedaan maar voel me nog maar een beginner.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60