Ik heb mijn nieuwe molen donderdagavond voor heet eerst mogen proberen en het valt me niet tegen.
Let wel, ik had daarvoor een messen maler, dus ik vergelijk niet vanuit een Mazzer of andere krachtpatser-koffiemolen achtergrond. Ook ben ik geen barista of zo, ik hou gewoon van lekkere koffie (en Belgisch bier, maar die staat me terzijde).
Ik heb hem ingeregeld van fijn naar grof omdat ik dan in ieder geval niet steeds slap slootwater hoefde te proeven. Bij de fijnste instellingen kwam er (gelukkig) geen koffie uit mijn (toegegeven, goedkope) espresso machine.
Toen ik kwa timing uit kwam op een ristretto ben ik daar dan ook maar even echt voor gaan zitten. Ik moet zeggen, wat een schok was dat zeg! Boterzacht en VEEL meer 'fruitige' tonen dan ik gewend was. Ik ben kerkelijk werker dus de Halleluja kreten stonden als vanzelfsprekend op mijn lippen. Heerlijk dus. Gelukkig programmeer ik ook (in Java natuurlijk

Dit waren donkere bonen die lekker in de machine bleven hangen (uit de supermarkt, dus niet zo vers als straks wanneer ik zelf ga branden). Ik was gewend aan een uitgesproken scherpe smaak die, als ik de maling goed kreeg, niet al te overheersend was. Die was nu veel minder maar de balans was bijzonder sterk in de richting van de zure tonen verschoven (misschien zelfs iet té). Door het al genoemde boterzachte mondgevoel en de merkbaar caramel-achtige tonen in de nasmaak heb ik wel even genoten, veel minder 'verbrande tonen' dan ik gewend was dus ook een veel zachtere nasmaak.
De instellingen overleven het normale onderhoud van de machine trouwens prima. DWZ dat de zelfde stand de zelfde doorlooptijd geeft, ook na het reinigen en opnieuw in elkaar zetten. Ik tamp vrij zwaar en constant, maar ik moet bekennen dat deze maling zich anders laat comprimeren dan die van mijn messen molen. Het is alsof ik met de messenmolen al snel tegen een maximum inkrimping van de koffie in het filter aan zat, en alsof alles boven, pakweg 10Kg druk (ik bedoel Newton, de puristen mogen rekenen, ik zit ongeveer op zeeniveau) niet merkbaar resulteerde in meer compressie. Nu is dat duidelijk anders. De curve lijkt meer lineair (sorry voor de subjectieve taal maar ik heb dit op gevoel ingeschat en ben niet van plan het na te meten) dat is goed nieuws want het betekent gewoon meer controle! Als ik er langer mee geëxperimenteerd heb laat ik wel wat weten over hoe dat zich verder ontwikkelt.
De dagen er op geëxperimenteerd met gewone espresso, daarbij kwam ik al snel net niet halverwege tussen de stops terecht. Dat ging niet echt goed omdat de maler tijdens het malen dan alsnog de neiging heeft in een stop te klikken. Ik dus pissig... Had het pas door toen de crema achter bleef bij mijn verwachtingen.
Ik heb zojuist het veertje en het kogeltje uit het apparaat gevist om hem traploos te maken. Ik ga hem zo een aantal dagen gebruiken en dan eens kijken of ik er een veer in zet om hem in één stand klem te zetten.
Zoals beloofd, ik hou jullie op de hoogte.
Dennis