Resonantie Rocket evo 2

1
Hallo Allemaal,

Deze week heb ik mijn nieuwe Rocket espresso evoluzione 2 binnengekregen. Een prachtige machine. Ik vind echter wel dat deze, ondanks de rotatiepomp, veel herrie maakt. Als ik geen kopjes of portafilter op de bovenkant heb liggen, vooral op het deksel van de waterbak, dan resoneert het geheel luid mee.

Nou vraag ik me af of dit normaal is, of dat deze gewoon niet zo mag resoneren en er dus misschien iets tegen de behuizing aan komt. Als dat laatste het geval is, is dit makkelijk zelf te verhelpen, of moet ik dat de machine terug sturen?

Alvast bedankt voor jullie ideeën hierover!!

Sander

Re: Resonantie Rocket evo 2

5
Hallo Sander,
Die resonantie heb ik ook bij mijn Cellini. Vooral als de pomp loopt om de boiler bij te vullen. Het komt bij mij van het dekseltje waarmee het reservoir wordt afgedekt. Beetje lullig voor zo'n degelijke machine eigenlijk. Het deksel rust op de twee zwarte balkjes in het reservoir. Ik heb viltjes op de kontaktvlakjes van die zwarte balkjes geplakt, waardoor de resonantie vermindert.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

6
Ik heb even getest met en zonder dekseltje op het waterreservoir en dat maakt een groot verschil. Het is nog steeds een goed hoorbare pomp, maar de resonantie is dan wel weg. Ik ben ook even aan het experimenteren met rubberen randje onder de deksel.

Ik heb om me te oriënteren voor de koop ook een aantal youtube filmpjes gekeken waar de evo een rol in speelt. In die filmpjes staat de machine ook meestal zonder kopjes of ander gewicht te draaien, en daar klinkt het als een zeer rustige machine.

7
Hmm ja, als je dan extra geld uitgeeft aan een rotatiepomp wil je daar ook de voordelen van hebben, lijkt me. Wel een goede machine gekocht hoor!

Nu zijn die machines natuurlijk wel holle metalen klankkasten, dus àls er iets resoneert zal je het ook meteen goed horen. Ikzelf heb mijn machine, met vibratiepomp, helemaal nagelopen op slangetjes e.d. die tegen de kast kunnen trillen, en daarna ook flink aan de slag gegaan met allerhande zaken: KLIK. Lijkt dus zaak om resonanties tegen te gaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Ik heb zelf ook de Rocket evo v2 en vind de machine idd. redelijk veel geluid maken vooral bij de autofill maar ook bij het koffie zetten, dit lijkt me veel voor te komen wanneer je de buitenlandse forums erop na leest.

Een filmpje van Seattle coffee gear laat het ook horen.
http://www.youtube.com/watch?v=jWXSkBKi ... r_embedded Vanaf 3:40 word de boiler gevuld.

Terwijl een filmpje van Stoll espresso / espresso tv een zeer stille machine laat horen in het vergelijk tussen een vibratie- en rotatiepomp. Geen autofill hier.
http://www.youtube.com/watch?v=PCzwAKxYubI

Zover ik weet hebben R58 en de evo's er beiden last van.

Was bij jou het hendeltje van de zetgroep ook al stroef in gebruik vanaf het begin, ik heb het uit elkaar gehaald zoals op dit filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=V3IsBrnD ... plpp_video

Maar daarbij heb ik de machine wel beschadigd en ook het schroefdraad in de e61 groep, gelukkig kreeg ik de onderdelen er met moeite wel weer goed in, maar dit doe ik niet meer. Daarbij was het vet er binnen twee weken weer vanaf.

Al met al is het een mooi apparaat maar zoals eigenlijk alle espressomachines is er nog wel wat op aan te merken.
Bezzera BZ13 DE PID, Mazzer Major Manual, DVA LT8, Torr tamper 41mm, LM1 VST