Zoals ik enigszins off-topic in het draadje van latte-art al schreef, ben ik na een poos exact met 14g in het 14g-VST bakje in ongeveer 25 seconden 25-30ml te hebben gezet, nu tijdelijk aan het experimenteren met hogere doses in andere bakjes. Ik zet er dan een ristretto mee en maak daar cappuccino van.
Aanleiding was het feit dat mijn huidige bonen niet kersvers zijn. Het pak dat ik rond het weekeinde opmaakte was begin oktober gebrand en van de twee pakken die ik daarna kocht is de branddatum onbekend. Als pure espresso vind ik het niet echt avontuurlijk smaken terwijl ik dezelfde boon eerder erg lekker vond. De lekkere geur van de bonen bij het openmaken van het pak is na een dag een stuk minder, volgens mij ook een teken dat de bonen niet heel erg vers zijn. Fijner malen geeft wel een sterkere smaak maar niet beter, het is geen waaier aan smaken die je proeft, geen verrassing. Ik kon de pakken wel weer weggooien en nieuwe halen, maar het leek me leuk het anders te proberen, vandaar dus.
Toen gisteren het water in het reservoir op raakte, was er maar heel weinig koffie uit het filter gekomen. Ik proefde van die paar ml wat en vond het verrassend lekker. Opvallendst vond ik de *zoute* smaak maast het laurierdropzoete dat er ook in zat. Nu werd me ook duidelijker waarom bij koffie-proeven soms aan chocolade wordt gerefereerd, dat zat er ook in. Het smaakte naar koffie maar deed meer denken aan een koffiestroop-olieconcentraat waarmee je een zoet dessert een lekker contrasterende smaak erbij kan geven.
Nu heb ik een klein lepeltje op het rooster schuin onder de E61 liggen en terwijl de koffie in het kopje begint te stromen, neem ik om de 1-2 seconde een paar druppels uit de uitloop-stroom en proef die. Heel interessant om de smaakverandering sterk waar te nemen.
Hebben jullie dat weleens gedaan? Ik vind het leerzaam en dat proeven helpt me het moment te bepalen dat ik stop met de extractie, zodra het dun-bittere tevoorschijn komt. Ik denk dat dat visueel overeenkomt met de 'blonding' waar vaker over wordt gesproken, maar door het ook 'live' te proeven is de 'sweet spot' om de extractie te stoppen vermoedelijk goed vast te stellen.
Bij mij is het resultaat een lekkere ristretto, misschien te sterk om puur te drinken maar erg lekker als cappuccino. En zo kom je nog eens aan 'latte art' pogingen toe.
Proeven tijdens doorloop
1LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino