Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Jura J5. Ik ben nog aardig aan het experimenteren wat bonen e.d. betreft.
Ik heb al diverse merken/smaken geprobeerd. Waar ik nog niet over uit ben is wat nou een grovere maling is en een fijnere maling. Ik weet het verschil wel en ook wel wat smaak betreft. Echter is linksom draaien nou fijner of grover? Ik zie het niet aan de koffieuitwerpsel. Wel proef ik verschil. Mijn vermoeden is dat meest naar links het fijnste is.
Ik heb gisteren het één en ander aan o-ringen uitgewisseld, hele machine van binnen schoongemaakt en heb de machine met tablet gereinigd. Ook waren de bonen op. Vanochtend paar keer doorspoelen en nieuwe bonen(Chico d'Oro) erin. Niet te pruimen! zurig en geen koffie smaak. Deze bonen had ik nog niet eerder geproeft.
Dus andere bonen erin(Illy) wederom niet te pruimen. Toen maar eens met de malinggraad aan de slag. 2 tandjes naar links en zowaar was de koffie weer te drinken. Ik heb één keer eerder echt zure koffie gehad waarvan ik ook dacht dat het aan de bonen lag. Wellicht smaken die straks ook als ik hem zo laat staan qua malingsgraad.
Enige wat mij nu wel opvalt is dat de smaak goed is maar de creme laag dun is en binnen 3-4 minuten verdwenen is. Maja ligt dat nou aan de bonen of aan de maalgraad?
Tot nog toe waren de Cellini Prestigio het lekkerst!
Re: Jura J5 maalgraad
2Welkom....
Vraag 1: rtfm
Vraag 2: probeer eens verse bonen
Vraag 1: rtfm
Vraag 2: probeer eens verse bonen
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière
3Ja helaas staat de draairichting er niet in
Ik veronderstelde verse bonen te hebben gehaald bij Simon Levelt in Groningen.
Leefde met de gedachte van Illy@Supermarkt is niet vers, koffiespeciaalzaak zal wel vers zijn.
Begin toch echt het vermoeden te krijgen dat de Illy bonen niet echt "schuimen" Andere bonen deden dit tot nog toe zeer behoorlijk. Even wachten tot deze op zijn.
Iemand tips voor een winkel in Friesland/Groningen met verse bonen of is internet de enige mogelijkheid. Koop het liefst 250gr zakjes.
Ik veronderstelde verse bonen te hebben gehaald bij Simon Levelt in Groningen.
Leefde met de gedachte van Illy@Supermarkt is niet vers, koffiespeciaalzaak zal wel vers zijn.
Begin toch echt het vermoeden te krijgen dat de Illy bonen niet echt "schuimen" Andere bonen deden dit tot nog toe zeer behoorlijk. Even wachten tot deze op zijn.
Iemand tips voor een winkel in Friesland/Groningen met verse bonen of is internet de enige mogelijkheid. Koop het liefst 250gr zakjes.
4Die keuze is niet moeilijk, ga naar je Naamgever.
heb je ""soms"" mazzel van een redelijk verse boon
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
5Heel soms. En vers hoeft ook niet goed te zijn. Ik vind de ap geen aanrader.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
6Ik vind het lastig om echt versgebrande boontjes te vinden in Groningen. Het is ook de reden dat ik zelf ben begonnen te branden.
Soms heeft de AH ze, en de Kaldi als er net een zending binnen is, maar altijd branddatum controleren. Simon Levelt zegt dat ze elke week bij hen binnenkomen, maar ik heb toch ook daar wel eens wat twijfelachtigs gekocht. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Sama aan de Spilsluizen. Brandt zelf, maar bewaart ze ook rustig 3 maanden. Dus als je geluk hebt krijg je ze nog warm mee, maar voor hetzelfde geld zijn ze oud.
Soms heb ik ze ook wel bij b.v. Doppio gehaald, maar daar waren ze ook zomaar 6 weken oud. Wie weet kan je bij een ander espressozaakje nog boontjes kopen, als Cozi in de Steentilstraat.
Maar je kan dus ook over internet kopen, en het dan in porties invriezen. Dat gaat goed.
Soms heeft de AH ze, en de Kaldi als er net een zending binnen is, maar altijd branddatum controleren. Simon Levelt zegt dat ze elke week bij hen binnenkomen, maar ik heb toch ook daar wel eens wat twijfelachtigs gekocht. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Sama aan de Spilsluizen. Brandt zelf, maar bewaart ze ook rustig 3 maanden. Dus als je geluk hebt krijg je ze nog warm mee, maar voor hetzelfde geld zijn ze oud.
Soms heb ik ze ook wel bij b.v. Doppio gehaald, maar daar waren ze ook zomaar 6 weken oud. Wie weet kan je bij een ander espressozaakje nog boontjes kopen, als Cozi in de Steentilstraat.
Maar je kan dus ook over internet kopen, en het dan in porties invriezen. Dat gaat goed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7Black & bloom verkoopt verse bonen. Vorige keer waren ze dacht ik 7 dagen oud. Ik zou hem wel even opbellen wat hij heeft liggen. Dan weet je het zeker.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
8Bedankt voor de tips!
Ik heb mijn eigen vraag inmiddels ook kunnen beantwoorden. Tegen de klok in draaien is fijnere maling met de Jura J5 in ieder geval.
Ik gok dat ik de machine ongemerkt "bijgesteld" heb tijdens de inwendige schoonmaakbeurt. Waarschijnlijk heb ik de draaiknop tijdens montage in een andere stand teruggezet in vergelijking met de stand van voor de demontage. De knop is met een lange as verbonden met een tandwiel wat het maalwerk kan verstellen tijdens! Binnenkort bovenkant maar weer even loshalen en knop een stukje verplaatsen zodat hij nog fijner kan. Koffie loopt nog steeds erg gelijkmatig eruit namelijk.
De koffie smaakt uitstekend! Zelfs de niet verse Illy bonen smaken goed op de fijnste maalstand. Is er verder iemand bekend met de Cellini bonen van Doppio? Net een blikje gehaald voor 5 euro voor 250 gram. Best prijzig maar tot nog toe de lekkerste die ik geproeft heb. Nadat ik ze op heb zal ik eens bij één of meerdere adressen gaan kijken welke in dit toppic benoemd zijn.
Heb toen ik bij Doppio in Joure was voor de Cellini bonen even gratis een espresso mogen proeven van de bonen welke bij mij in de machine voor erg zure koffie zorgde. Bij Doppio was ie heerlijk en totaal niet zuur. Na de Illy even proberen!
Ik heb mijn eigen vraag inmiddels ook kunnen beantwoorden. Tegen de klok in draaien is fijnere maling met de Jura J5 in ieder geval.
Ik gok dat ik de machine ongemerkt "bijgesteld" heb tijdens de inwendige schoonmaakbeurt. Waarschijnlijk heb ik de draaiknop tijdens montage in een andere stand teruggezet in vergelijking met de stand van voor de demontage. De knop is met een lange as verbonden met een tandwiel wat het maalwerk kan verstellen tijdens! Binnenkort bovenkant maar weer even loshalen en knop een stukje verplaatsen zodat hij nog fijner kan. Koffie loopt nog steeds erg gelijkmatig eruit namelijk.
De koffie smaakt uitstekend! Zelfs de niet verse Illy bonen smaken goed op de fijnste maalstand. Is er verder iemand bekend met de Cellini bonen van Doppio? Net een blikje gehaald voor 5 euro voor 250 gram. Best prijzig maar tot nog toe de lekkerste die ik geproeft heb. Nadat ik ze op heb zal ik eens bij één of meerdere adressen gaan kijken welke in dit toppic benoemd zijn.
Heb toen ik bij Doppio in Joure was voor de Cellini bonen even gratis een espresso mogen proeven van de bonen welke bij mij in de machine voor erg zure koffie zorgde. Bij Doppio was ie heerlijk en totaal niet zuur. Na de Illy even proberen!
9Zuur betekent meestal dat je machine te koud is, iets wat nogal eens voorkomt bij superautomaten. Is er een manier om je watertemperatuur te controleren?
Toen ik -3 jaar geleden- bij Doppio boontjes haalde vertelden ze me dat die ongeveer 6-8 weken oud waren. Blijkbaar konden ze daarmee de AD-espressotest winnen, maar voor mij toch te oud.
Toen ik -3 jaar geleden- bij Doppio boontjes haalde vertelden ze me dat die ongeveer 6-8 weken oud waren. Blijkbaar konden ze daarmee de AD-espressotest winnen, maar voor mij toch te oud.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10Euh ik hebwel een voeding temperatuurmeter. Koffie blijft in dubbelwandig glas zeker 4-5 minuten net nipbaar zo heet.
Zal hem zo eens meten.
Denk dat het ook maar net is wat je gewend bent qua versheid
Zal hem zo eens meten.
Denk dat het ook maar net is wat je gewend bent qua versheid