Single shot met een PPF

1
Ik heb sinds gisteren een Saeco Aroma, op de kop getikt via Marktplaats. Ik dacht dat het een goede zet was, omdat het portafilter met druk (PPF) werkt en het model een betrouwbare reputatie heeft. Naast deze machine heb ik een Jura Ena7 op kantoor staan en een Nespresso machine op het aanrecht.

Ik vroeg me alleen af hoe ik op een dergelijke machine een single shot kan draaien. Ik merkte (en las op fora's) dat het single shot bakje niet werkt in combinatie met een PPF. Als ik echter het bakje voor de dubbele shot gebruik krijg ik een wel heel sterke dreun. De dubbele driekwart vullen met koffie werkt ook niet, dan krijg je geeneens een crema laagje.

Ik weet dat het wellicht een newbie vraag is, maar ik ben heel enthousiast over m'n nieuwe aanwinst en wil graag wat lekkere ochtend espresso's er uit persen.

Re: Single shot met een PPF

2
M'n schoonpa heeft ook zo'n ding. Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Die PPF zorgt voor extra druk en zo voor een cremelaagje zonder dat de maalgraad en hoeveelheid heel belangrijk zijn, 'echte' espresso zet je er echter niet mee. Volgens mij heeft hij ook geen enkel/dubbel portafilter, maar gewoon eentje die je naar believen vult. Daar moet je zelf een beetje je voorkeur in zien te vinden. Volgens mij zet hij meestal een meer een lungo achtig bakkie met ongeveer 10 gram, terwijl ik meer gram gebruik en hem minder laat doorlopen.
Maar het is lastig vergelijken met espresso apparaten die geen PPF hebben, PPF zijn mijns inziens toch een beetje net niet, maar dan wel weer iets makkelijker in gebruik.
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

3
Kan je die voorziening er ook uit slopen? Ik heb wel gelezen dat dit een beter resultaat geeft. Het pressurized filter is meestal niets anders dan een schijf met een klein gaatje. Dat geeft dan de tegendruk die eigenlijk door de (fijngemalen) koffie zelf had moeten worden gegeven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Ik heb er 80 euro voor betaald.

De portafilter heeft een verwisselbaar bakje. Een grote voor twee kopjes en een kleine voor een kopje. Ik las echter op Amerikaanse fora dat het enkele bakje niet gaat werken op een PPF. Vandaar mn vraag hoe ik met een bakje voor een dubbele shot een enkele shot kan krijgen zonder dat ik een super sterke dreun krijg.

Ik ben me er overigens van bewust dat het een 'net niet' oplossing is, maar ik wil eerst met deze machine klooien voordat ik 500+ ga uitgeven voor wat serieus spul.

5
Spironski schreef:Kan je die voorziening er ook uit slopen? Ik heb wel gelezen dat dit een beter resultaat geeft. Het pressurized filter is meestal niets anders dan een schijf met een klein gaatje. Dat geeft dan de tegendruk die eigenlijk door de (fijngemalen) koffie zelf had moeten worden gegeven.
Als het sloopbaar is zit ik nog met het probleem dat ik een maler moet gaan aanschaffen. Ik wil eerst nog een paar maandjes de Aroma onder controle krijgen.

6
Anwar schreef:Ik heb er 80 euro voor betaald.

Ik ben me er overigens van bewust dat het een 'net niet' oplossing is, maar ik wil eerst met deze machine klooien voordat ik 500+ ga uitgeven voor wat serieus spul.
Het blijft in elk geval klooien! ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

8
@ Spironski: PPF kan je inderdaad bewerken, heb het zelf met een Saeco Via Venezia gedaan, kwestie van portafilter open schroeven en alles eruit halen. Maar dan kan je net zo goed via marktplaats een ander apparaat kopen, en inderdaad een maler.

@ Anwar: Wat versta je onder een sterke dreun? Hoeveelheid caffeine?
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

9
Anwar schreef:@3aan Hoe zet jij een single shot op jouw machine?
Niet !

Als ik een echt een enkele nodig heb laat ik er 1 in het kopje en 1 ernaast de driptray in lopen. 8-)
Dan hoef je niet te klooien met je maalgraad, je moet namelijk voor een enkele anders malen dan voor een dubbele, dan maar 8 gram jammer dan! ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

10
@Tieske Je moet toch ergens mee beginnen. 80 euro uitgeven, twee maandjes klooien en vervolgens een maler kopen (en het drukmechanisme er uit slopen) leek me verstandiger.

Met een sterke dreun bedoel ik een kopje espresso wat er voor zorgde dat m'n hoofd direct een signaal kreeg van m'n koffie. Ik denk dus de caffiene, want de smaak was wel prima.

@3aan Is dat min of meer de norm? Ik zie namelijk op Youtube ook altijd twee kopjes, tenzij er een lungo achtig iets wordt gezet.