Beste koffieliefhebbers,
Ik heb mezelf overgehaald om ook eens te proberen thuis echt lekkere koffie te krijgen. Om hier een start mee te maken, heb ik van een bekende zijn 5 jaar oude Gaggia Classic overgekocht (€ 50,-) Op zich had ik redelijke espresso's, in mijn beleving, maar het komt niet in de buurt van wat ik in mijn favoriete koffietentjes drink! Bijvoorbeeld de Cremalaag heb ik nooit echt vol en romig kunnen krijgen.
Na een maandje dagelijks gebruik & wat rondlezen op dit forum, bedacht ik dat ik maar eens zou moeten beginnen met een goede schoonmaakbeurt. Dit vandaag gedaan met ontkalkspul en ook backflushen met detergent! ( dit laatste was nog nooit gebeurd in zijn 5-jarig bestaan) Er kwam een hoop zooi uit en ik ben doorgegaan tot het water met backflushen helder werd!
En nu komt het, ik denk.... Nu ga ik lekker genieten van een vers, schoon bakkie. Probeer ik hem dus uit, maar nu zit mijn kopje ineens in 10 sec. al vol, slechte Cremalaag en zure smaak (vooral zure nasmaak) echt niet te zuipen. Nog een paar keer geprobeerd, maar resultaat blijft beroerd. Nu is eigenlijk mijn vraag of iemand een idee heeft wat er loos is en hoe ik dit op moet lossen.
Ik gebruik precies dezelfde koffie als voor het schoonmaken, maar is hij niet meer te drinken. Voorheen smaakte hij een stuk beter en duurde het doorlopen ook zeker 20 seconden! Heb ik door het schoonmaken misschien weer meer druk weten te creëren ofzo? (Dat is het enige wat ik kan bedenken namelijk)
Wellicht kan iemand me helpen met tips en tricks. Ik zou echt gelukkig worden van een goede straffe bak @ home.
Alvast bedankt en groetjes Stefan
Re: Snellere doorlooptijd na grondige schoonmaak
2Je hebt nog niet vertelt wat voor koffie je gebruikt. En klopt mijn vrees dat je ook geen maler hebt?
Ik kan me voorstellen dat je machine door het schoonmaken toch opeens meer is gaan werken als een echt espresso apparaat. En dan blijkt opeens datje temperatuur te laag is, of dat je voorgemalen koffie te grof is gemalen waardoor die veel te snel doorloopt en je te zure espresso krijgt.
Ik kan me voorstellen dat je machine door het schoonmaken toch opeens meer is gaan werken als een echt espresso apparaat. En dan blijkt opeens datje temperatuur te laag is, of dat je voorgemalen koffie te grof is gemalen waardoor die veel te snel doorloopt en je te zure espresso krijgt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Hoi Spironski,
Ik heb inderdaad zelf geen maler. Zoals gezegd, ik ben een beginner
. Maar als ik jouw reactie zo lees, dan is een maler dus onmisbaar?
De koffie die ik gebruik koop ik bij Simon L. Daar laat ik het malen voor de Classic machine!
De koffie is wel gewoon goed heet, dus ik weet niet of de temperatuur het probleem is! Maar eigenlijk is het dus zaak om toch maar een (2e hands misschien?) koffiemaler te zoeken. Heb je wellicht nog tips wat en waar ik dat kan vinden?
Alvast bedankt, gr
Ik heb inderdaad zelf geen maler. Zoals gezegd, ik ben een beginner

De koffie die ik gebruik koop ik bij Simon L. Daar laat ik het malen voor de Classic machine!
De koffie is wel gewoon goed heet, dus ik weet niet of de temperatuur het probleem is! Maar eigenlijk is het dus zaak om toch maar een (2e hands misschien?) koffiemaler te zoeken. Heb je wellicht nog tips wat en waar ik dat kan vinden?
Alvast bedankt, gr
4Misschien is het handig om de beginners handleiding even door te nemen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5En die vind je alhier.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Nou... Duidelijk verhaal! Op zoek naar een maler dus. Kijken of ik ergens een 2e handje op de kop kan tikken. Als ik een beetje zoek op dit forum dan kom ik snel tot de conclusie dat een maler van onder de, pakweg , €300,- nieuwprijs, eigenlijk niet de moeite is. Klopt dit? En zou dan bijv. de baratza virtuoso een mooie maler zijn (als ik die al 2e hands vind?)
Bedankt in ieder geval al tot dusver. Ik ben al iets verder gekomen in de richting van een lekker bakkie thuis!
Bedankt in ieder geval al tot dusver. Ik ben al iets verder gekomen in de richting van een lekker bakkie thuis!
7Blij dat het verhaal duidelijk is
.
Van die €300 nieuwprijs klopt redelijk. Die Baratza..., ik weet het niet. Ik denk meer aan een Iberital Challenge, een Bezzera BB005, een Macap M2, een Eureka Mignon.
Gelukkig kan je 2-de hands een stuk goedkoper goede (betere) malers vinden. De Fiorenzato T80 is een oud-gediende: komt veel voorbij, degelijk, goed, en vooral erg goedkoop (rond de €125).

Van die €300 nieuwprijs klopt redelijk. Die Baratza..., ik weet het niet. Ik denk meer aan een Iberital Challenge, een Bezzera BB005, een Macap M2, een Eureka Mignon.
Gelukkig kan je 2-de hands een stuk goedkoper goede (betere) malers vinden. De Fiorenzato T80 is een oud-gediende: komt veel voorbij, degelijk, goed, en vooral erg goedkoop (rond de €125).