De Rocket is uitgepakt en neergezet. Zelfs een flink lange slang voor aansluiting op de waterleiding is meegeleverd in de doos. Goed en degelijk verpakt.
De materialen zijn in orde, de afwerking laat wel iets te wensen over, zou haast zeggen typisch Italiaans. Heb verschillende Ducati’s gereden en kan vanuit die ervaring bevestigen dat de puntjes op de i nog wel eens wat uit het lood willen staan of ontbreken. Heb mij er echter nooit zo aan gestoord omdat het wel op te lossen is. (op het dashboard van een Multistrada na dan. De derde bleek ook gewoon niet waterdicht wat dan weer lastig is bij motorfietsen in Nederland)
Bij de Rocket is de driptray niet helemaal vlak en ligt daardoor niet goed op de geleiding. Plus de plug onder de driptray blijkt te lekken.
Driptray is gelukkig vrij gemakkelijk weer in de juiste vorm te krijgen en een iets grotere o-ring dan oorspronkelijk verhelpt de lekkage.
Dan zit het bordje met de type aanduiding een heel klein beetje scheef, stoort verder niet. De meting van de pompdruk zit ook wat uit het lood.
De machine moet toch maar eens open om te kijken wat er allemaal intern netter kan. Er rammelt iets goed als de pomp aanspringt en dat is natuurlijk zonde als je meer geld uitgeeft om een stille machine te krijgen. Het geeft zelfs zo’n vibratie door dat het kopje niet blijft staan onder de uitloop.

Het lijkt een stalen plaatje te zijn dat met wat puntlassen bevestigd is. Eentje vergeten zo te zien. Het is van het waterreservoir wat toch niet gebruikt wordt. Alles eruit, en gelijk flink wat isolatie extra aangebracht rond de boiler. Het RVS plaatwerk van de machine wordt overal goed heet. Dat lijkt mij niet nodig.

Ik vind het niet erg om de boel uit elkaar te halen en alles eens goed te bekijken. Aan de andere kant is het wel vreemd dat een machine in deze prijsklasse zulke afwijkingen vertoond. Daar zal mogelijk een gedeelte van het prijsverschil met een ECM aan te danken zijn.
Dan waar het om gaat. Koffie maken!
Machine aan en….. wachten. Zeker 40 minuten duurt het voordat de meting die ik erop geplaatst heb bij de 92°C komt. Na isolatie is er overigens 10 minuten van deze tijd afgegaan. Het lukt vrijwel direct om voor mij werkelijk heerlijke shots te maken. Ondanks dat er nog geen consistentie is smaakt het allemaal goed en ziet het er mooi uit. Nog erg aan het spelen natuurlijk met maalgraad en tampen. Regelmatig spuit er een klein straaltje koffie zo maar ergens heen.
De puc blijft ook erg nat. De bonen die ik gebruik worden nog steeds gekocht bij Crusio in Bergen-op-zoom. De volgende lading bestel ik ergens via het net. Genoeg tips hier op het forum te vinden.
In het dubbele filterbakje lukt het (natuurlijk) niet goed om één shot met 7-9 gram koffie te maken. Daarom in eerste instantie met het kleine filter aan het proberen. Tampen is dan echt erg lastig door de toelopende vorm. Met een 41mm tamper en zelf gefabriceerde opvulring is dit wel verbeterd.

Omdat ik (en vooral een kundige collega) toch aan het spelen was met metaal heb ik ook maar een 48mm setje laten draaien voor in het enkele filter. Dit setje geeft echter veel hoge druk koffie straaltjes naar alle kanten (zie ook filmpje).
Er wordt op het forum wel eens afgeraden om het enkele bakje te gebruiken. Ik merk inderdaad dat het dubbele bakje een stuk makkelijker werkt. Maar om nu iedere keer één van de twee shots weg te gooien.
Melk opschuimen is ook nog een uitdaging. Dit lukt gewoon nog niet. Alle vertrouwen dat het wel goed komt en ik ook latte-art foto’s ga plaatsen. Zal nog niet deze week zijn denk ik zo.
Al met al is het erg verslavend om zo bezig te zijn met koffie!