Lever Pavoni vanzelf omhoog

1
Het valt mij de laatste tijd op dat de hendel van mijn Pavoni na het koffie zetten vanzelf weer omhoog is gekomen. Ik heb het nog niet zien gebeuren, maar meestal valt het me een half uur na het koffie zetten op dat de hendel ineens weer halverwege staat (apparaat is dan al uitgeschakeld).

Levert verder geen problemen op, maar vraag me af hoe ik het kan fixen.

Ik heb onlangs wat kleine werkzaamheden verricht aan het apparaat, de seals van het peilglas vervangen (had last van wat condens op het beschermglas) en heb meteen de manometer gecorrigeerd (die zakte niet tot 0). Wellicht dat het ermee te maken heeft.

Iemand een idee?

PS. verder geen lichten die onverwacht aan en uit gaan of rare stemmen van de zolder in huis :D

Re: Lever Pavoni vanzelf omhoog

2
Zal te maken hebben met onderdruk die opbouwt in de boiler bij het afkoelen? Die trekt dan de zuiger dan weer omhoog, iets met een kapotte vacuümklep?

Een belletje naar Kafko zal je van je klopgeesten verlossen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Lever Pavoni vanzelf omhoog

7
Toch nog een vraagje...

De laatste tijd lekt de groep van de Pavoni...niet ernstig, maar hij druppelt langzaam zodra hij op temperatuur/druk is, in het half uur dat hij meestal aan staat toch wel een half kopje vol (of 1 volle espresso kop). Het opvangreservoir is daardoor ook binnen no-time vol..irritant, had dit probleem eerder niet.

Kan er verder niet zoveel over vinden, behalve als oplossing de seals vervangen, maar die zijn nog niet zo oud dus..

Iemand een idee in welke hoek ik het moet zoeken..?

Nog even goed gekeken..er komt eigenlijk voortdurend een beetje stoom uit de groep

Re: Lever Pavoni vanzelf omhoog

8
Ik had kortgeleden hetzelfde. Peter heeft toen de houder waarin de rubbers van de piston zitten een beetje bijgeschuurd. In de oudere exemplaren is dat een plastic houder/piston met een gietrandje, waarlangs dan water sijpelt.

Je kan dat vervangen door een koperen exemplaar, of de boel eens loshalen en die gietrandjes wegschuren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Lever Pavoni vanzelf omhoog

10
Exact. Dus onlangs de rubbers èn de plastic houder vervangen voor koper...., dan weet ik het ook niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder