Eerste doorloop korter sinds onderhoud

1
Sinds mijn espressomachine in onderhoud is geweest, is de tijd tussen de start (hendel overhalen) tot het eerste straaltje ongeveer 3 seconden. Ik weet (bijna) zeker dat dat voor het onderhoud meer naar de 5 seconden liep.

De espresso loopt voor de rest technisch gezien prima door. Met binnen de 23-25 seconden een mooie 60ml espresso.

Ik doe de voorbereidingen en handelingen precies hetzelfde als voor het onderhoud. Dus alles wijst erop dat er tijdens het onderhoud iets is gebeurd. Ik kan me alleen niet voorstellen wat. Iemand een idee? Of maak ik me zorgen om niks. Kan ook ;)

Alvast bedankt voor de reacties! Groet, Sander aka koffiesmaak
SCAE Level 1 certified
In bezit van: Izzo Alex Duetto, Mahlkonig K30, Mahlkonig Guatamala, V60, Chemex, Aeropress

Re: Eerste doorloop korter sinds onderhoud

3
@3aan, dank voor je snelle reactie. Ik twijfel of de tips zullen helpen. Fijner malen leidt ook tot minder output (#ml na 23-25 seconden. Technisch gezien zet ik nu een goede espresso (#ml in # sec). Aan de koffie kan het ook niet liggen. Die is 3 weken geleden gebrand (met dank aan de jongens van roast.nl).

Ik zal de volgende keer dat ik koffie zet ook eens kijken naar het aantal bar dat de machine aangeeft tijdens het proces. Misschien ligt daar wel de sleutel naar de oplossing. Het is dat ik al genoeg espresso op heb vandaag, anders had ik dat meteen gedaan :)
SCAE Level 1 certified
In bezit van: Izzo Alex Duetto, Mahlkonig K30, Mahlkonig Guatamala, V60, Chemex, Aeropress

4
Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of de twee wel oorzakelijk met elkaar in verband staan. Het meest voor de hand liggend is toch dat er iets anders veranderde.

Maar wie weet is je OPV naar beneden bijgesteld, waardoor er wat minder druk op je puck komt te staan en minder wordt ingedrukt zodat deze dus iets sneller doorloopt, wie weet. Of wellicht toch de pomp anders afgesteld met een grotere waterverplaatsing of zoiets. Kan je achterhalen waar het onderhoud uit heeft bestaan?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
@marcovenezia, bedankt voor je reactie. Sowieso vind ik dat een machine na onderhoud terug moet komen in dezelfde staat, of beter. Mijn machine had geen defect. Puur onderhoud om de levensduur te vergroten. Daarnaast is het normaal dat bij een espressomachine pas na een aantal seconden de koffie begint door te lopen. Bv op SCAE training leer je om de kopjes pas neer te zetten nadat je de hendel hebt overgehaald. Dat is nu dus niet mogelijk.... Voor mij is de techniek erg belangrijk. Naast de smaak natuurlijk.
SCAE Level 1 certified

9
Beetje OT, maar:
Bv op SCAE training leer je om de kopjes pas neer te zetten nadat je de hendel hebt overgehaald.
Waar is dàt nu weer goed voor? Wat is er tegen eerst de kopjes neerzetten en dan pas de hendel over te halen?

Overigens duurt het bij mij zéker 5 seconden voordat er iets in mijn kopje komt, maar vaker een seconde of 8 en bij een ristretto soms langer dan 10 seconden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder