Innovatief Tampen?

1
http://eazytamp.com.au/how-it-works

Kwam deze (nieuwe?) tamper tegen. Wat vinden de experts alhier ervan?
Ziet er wel "eazy" uit en stijlvol. Vraag me wel af of hun stelling dat 15kg de standaard-druk voor tampen moet zijn juist is. (meningen zullen altijd wel verdeeld zijn..)

Prijs is niet mals: voor iets meer dan 100 euro krijg je er eentje vanuit Australië toegestuurd. :o
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Re: Innovatief Tampen?

2
Regelmatig wordt op dit forum wel de stelling aangegaan dat tampen overrated is. Ja, een tamp is nodig, maar de exacte kracht waarmee dit gebeurt heeft minimale invloed op de smaak. Dat de tamp recht is is veel belangrijker, en volgens sommigen maakt ook de vorm van de basis uit (plat, convex, semi-convex). Maar die 100€ die je betaalt voor een springveertje lijkt me weggegooid geld.

3
Die dingen bestaan al jaren. Inderdaad is de exacte kracht waarmee je tampt het minst belangrijk. Juist al het andere wat wel belangrijk is regelt deze tamper niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Onnodig en duur, gewoon zelf een mooie tamper kopen en oefenen.

De druk die ik uitoefen met mijn tamper heeft wel degelijk veel effect op de koffie, met name de doorloop. Druk ik te hard aan dan loopt het niet goed door(te langzaam) waardoor de smaak weer beïnvloed word, net als te zacht aandrukken. Maar het kan ook aan mijn apparaat liggen (Francis X1) die niet bepaald veel druk opbouwt. :roll:
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

5
Natuurlijk heeft de kracht waarmee je aandrukt wel enig effect, maar het is beperkt. Belangrijker dan de exacte kilogrammen, is dat je het elke keer maar met gelijke druk doet. En ook dat je het loodrecht doet is belangrijker, naar mijn mening.

Ik heb wel eens op YouTube een vergelijking gezien van extracties bij zoiets als 8-,15-,30- en 60 kg druk. Maakte erg weinig uit, de pompdruk is toch enkele malen hoger dan welke normale tampdruk ook.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Dat zou wel eens een reden van de hele pre-infusie kunnen zijn.