Bosch Benvenuto B75 lekt water onderaan

1
Heb vandaag een tweedehands benvenuto b75 opgehaald.. prima apparaat welke nu op 19000 kopjes koffie staat. Best veel maar het apparaat lijkt prima in orde op een paar dingetjes na.

Er lekt water onderuit het apparaat
hij maakt nogal wat krakende geluiden bij het zetten van koffie.

Nu heb ik die krakende geluiden ook met mijn gaggia titanium. waarschijnlijk omdat de brewgroep al een paar keer in de vaatwasser is geweest. Kan ik dit verhelpen door de groep te smeren? en waar en waarmee?

Hoe reinig je het afstort uitloopventiel?

Hoop hiermee deze kleine problemen op te lossen.

Re: Bosch Benvenuto B75 lekt water onderaan

2
19.000 Kopjes met een superautomaat betekent meestal dat het apparaat z'n beste tijd wel gehad heeft (om het zacht te zeggen). Als dat niet al is gebeurd lijkt me een grote onderhoudsbeurt op z'n plaats, als het tenminste nog de moeite waard is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
En als ik mag aanvullen betekend water lekkage aan de onderzijde meestal dat er bij de aansluitingen van de interne slangen de o-ringen lekken. Dus deze moet je allen vernieuwen,en als het tegenzit is er veel gaan corroderen (intern) door deze lekkage. Tevens kan het ook zijn dat men het verkeerde middel heeft gebruikt om te ontkalken,waardoor langzaam deze lekkage is ontstaan.
Suc6 Rob.
Vrouw,twee kinderen en twee kittens ;) o ja en een Nuova Era Altea Compact (2gr) met Gene brander en een Zenith 65E maler.

5
Ik zou de zetgroep niet in de vaatwasser zetten, maar gewoon met een afwasborsteltje afspoelen. Je wilt zeker niet dat het hele mechanisme wordt ontdaan van z'n smering, iets wat wel gebeurt in de vaatwasser.

De zetgroep kan je smeren met voedselveilig siliconenvet zoals molykote 111.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

6
Nog een andere vraag over deze machine.

Ik kom er net achter dat er nog een ander probleem is. Als ik hem aanzet kan ik er een kopje mee zetten. Prima koffie en alles lijkt goed te gaan. . Heet water en stoom werkt ook.. maar op het moment dat ik heet water of stoom dan weer uitzet slaat de aardlekschakelaar door, niet de stoppen.

KAn dit te maken hebben met het netfilter wat erop zit? of misschien dat hij ineens teveel stroom trekt?

Het gekke is dus dat hij dit pas na een minuutje of 3 doet. alles lijkt prima te werken en dan opeens dit. Heel frustrerend .

7
Netfilters heb ik geen verstand van, dus daarmee kan ik je niet helpen.
M'n B30 heeft nog nooit de aardlekschakelaar omgezet, mede gezien je verhaal van waterlekkage doet het me denken in de richting van corrosie en kortsluiting?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

10
Je kan het "mondstuk" uit elkaar halen, aan de onderkant zit een klik-systeem.
Daaraan kan je hem loshalen en de uitlooptuitjes verwijderen om te reinigen.

Als je koffie niet meer sterk genoeg kan worden, kan het zijn dat je maalstenen versleten of vies zijn.