Beginnen met Ascaso en Krups

1
Beste mensen,

Ik heb een paar dagen geleden de beslissing gemaakt om wat espresso apparatuur aan te schaffen en om te gaan leren zelf thuis een goede espresso (en aanverwante dranken) te maken.

Mijn budget lag rond de 400 euro en met wat goed doorlezen heb ik besloten dat ongeveer 50:50 te verdelen tussen machine en molen. De keuze is gevallen op de Ascaso I-mini molen (http://www.kaldi.nl/webshop/Ascaso-I-Mini-p-16523.html) en de Krups XP5120 (http://www.wehkamp.nl/koken-tafelen/esp ... 52_778348/).

Ik ben begonnen met wat koffie (250 gram) van de Simon Levelt en ben een middag gaan experimenteren met de apparaten. Maalgraad afstellen, doorlooptijden meten, volumes meten, gewicht meten e.d. Ik heb een mooie 0,1g weegschaal en een maatbeter waarin exact 30ml afgemeten kan worden. Verder een goede RVS tamper (55mm) waarmee ik de koffie goed kan aandrukken.
Al snel kwam ik erachter dat de bonen vrij snel op gingen en ben ik (voor het geld) even overgestapt naar AH Perla bonen. Ik dacht dat als ik daarmee ongeveer de juiste maalgraad gevonden zou hebben, ik weer verder kon experimenteren met wat duurdere bonen.

Ik ben nu zover dat ik met een enkele expresso (7 - 7,2 gram koffie) en een doorlooptijd van 25 seconde rond de 30 - 40ml expresso verkrijg. Helaas is de smaak nog lang niet zo lekker als dat ik het zou verwachten. Ik heb bij espresso bars veeeel lekkerder espresso's gedronken, dit komt nog niet eens in de buurt.

Ik heb ook geexperimenteerd met de zelfde malinggraad, maar dan een dubbele espresso. Hiervoor 14 gram koffie in de filter en aandrukken. Het vreemde vond ik dat na 25s er totaal nog geen volume was. De machine maakte het normale geluid, maar er kwam geen koffie door. Na 40s begonnen er wat druppels te verschijnen, maar ik heb het apparaat vervolgens uitgezet.

Ik heb gemalen koffie gehaald bij de Brandmeester (maling 2 en maling 3) en met deze malingen heb ik ook de juiste doorlooptijd nog niet gehaald (rond de 15 tot 18s).

Ik vraag me nu af of ik iets fout doe, of dat de espresso machine die ik heb gekocht niet voldoet aan mijn eisen (een lekkere espresso kunnen zetten). Graag zou ik jullie wat tips willen vragen. Ook ben ik erg benieuwd naar jullie meningen over het espresso apparaat. De molen is volgens mij een prima ding, dus ik heb het idee dat ik een fout heb gemaakt bij de aanschaf van het apparaat (of dat ik na 30-40 kopjes zetten nog niet mag verwachten dat het lekker smaakt :-)

Re: Beginnen met Ascaso en Krups

2
De maler lijkt me heel simpel maar niet al te slecht, de Krups is volgens mij helemaal waardeloos.

Had je de 400 aan een goeie maler uitgegegen, dan had je alvast op eenvoudige wijze lekkere koffie kunnen zetten om later met wat meer geld op espresso over te stappen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Je doet een aantal dingen fout. Versheid van bonen is essentieel. Oefenen met Perla is zinloos daardoor. Net als met vooraf gemalen koffie van Brandmeesters (je hebt toch niet voor niets een maler???).

Daarnaast vraag ik me, net als Frans, af of je machine wel in staat is een goede espresso te produceren.

Op zich zou het mogelijk moeten zijn om met deze set een redelijke (maar niet meer dan dat) espresso te zetten, mits je maar verse bonen gaat gebruiken. En gooi dat 1 kops bakje maar weg, en ga lekker verder met de 2kops. Krijg je veel betere resultaten.

Dat je geen koffie er doorheen kreeg ligt waarschijnlijk aan de maalgraad. Dus iets grover malen en je zult er wel koffie door krijgen. Overigens is de I-mini (heb hem zelf ook gehad, staat nu bij mijn ouders) lastig in te stellen en verloopt de maalgraad nog al eens. Hou dit goed in de gaten.

Wel vraag ik me af wat je hebt doorgelezen om tot deze set te komen? Misschien had je beter vooraf nog even wat kunnen informeren hier?
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

4
Bedankt voor de eerlijke reacties. Ze komen wel wat hard bij mij binnen, omdat ik dacht toch een leuke beginnersset in huis te hebben gehaald.

De reden waarom ik deze set gekocht heb is voor mij vrij simpel. 400 euro budget, de molen had goede recensies op internet (goede prijs/kwaliteit verhouding, geen messen, goed maalsysteem), en na redelijk wat sites te lezen kreeg ik de indruk dat de espresso apparaten van nu (althans, de budget) redelijk hetzelfde zouden presteren, met een toch leuke espresso tot gevolg. Was ik toch wat naief.. De machine heeft niet eens een 2-kops filter..

De reden voor de gemalen bonen was om zo een indruk proberen te krijgen wat ongeveer de goede maalgraad voor mijn machine zou zijn.

Ik heb het apparaat meteen op Marktplaats gezet, ik ga hier niet meer tijd in investeren. Mijn zoektocht gaat verder naar een tweedehands espresso apparaat van een beter merk.

5
Ja jammer, en zo gaat het vaak hoor. Soms wil men ook niet horen hoe t moet.

Die Mini heb ik eigenlijk ook nooit wat positiefs over gehoord, en vergeet svp al die zgn testen, die zijn allemaal ruk.
Wij hebben er geen commercieel belang bij, maar als ik dit lees is het echt een gevalletje jammer.

Maler matig [en die is nou net het belangrijkst], voor €200 had je ook een horecamaler gehad en dat proef je meteen.
Die Krups, nou ja, weet je al.
Dan de Levelt koffie, eigenlijk ook alleen maar klachten, want ze beweren wel dat het vers is maar...
Dan naar Perla, nog erger.

Het ergste is nog dat je nu de kluts een beetje kwijt bent en voordat je die set kwijt bent, is ook de helft van je budget weg.

Het gaat om een aantal variabelen te hanteren, zodat er een min of meer vaste waarde uitkomt,..zie ik met deze set niet gebeuren, helaas.

Zeg het maar nog een keer, omdat het helaas vaak zo gaat.

6
Nouja, nu weet ik in ieder geval al meer dan vorige week. Laten we het maar een beetje positief inzien :)

Ik heb hier van geleerd, en ga nu als eerste rustig op zoek naar een beter espresso apparaat. Veel lezen, veel marktplaats speuren en veel nadenken voordat ik wat koop. De mini houd ik nog even aan, dat wordt dan weer de volgende stap..

7
Met mini lukt het ook wel een redelijke espresso te zetten. Na verloop van tijd wil je alleen meer, maar voor nu kun je er best even mee vooruit.

Als je een machine ziet, geef dan hier even een gil. Dan kan er hier aangegeven worden of je een goede koop doet. Kan je een hoop geld (en vooral frustratie) besparen.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

9
Om een indruk te krijgen van espressomachines moet je niet de text lezen van de verkoper, niet de text op kieskeurig.nl, maar gewoon naar home-barista, coffeegeek, koffiepraat gaan... En blijf weg van de ' standaard' electronica merken (miele, bosch, philips, etc). Ga voor merken die afhankelijk zijn van hun espressomachines.