Hoi leden van Koffiepraat,
Even voorstellen: Mijn naam is Bart en woon in Breda. Koffie-ervaring: espresso in restaurants. Op kantoor een vol-automaat met oude albert heijn-huismerk koffiebonen. Na enkele jaren thuis uit gemakzucht Senseo te hebben gedronken, is het nu tijd voor echte koffie.
Nadat ik enkele uren op dit interessante forum heb doorgebracht, heb ik de volgende combi op het oog:
-Gaggia Classic (nieuw) 270,-
-Iberital Challenge (nieuw) 170,-
Hierbij zijn voor mij de volgende zaken belangrijk:
-Meestal 2 koppen per keer (espresso voor mij, capucinno voor vriendin. Soms 2x capu).
-Nieuw apparaat en maler (weet ik zeker dat alles 'schoon' is en heb garantie). Dus liever geen tweedehands.
-Ben beginner, dus nu nog geen fijnproever. Budget van 440,- is niet heilig, maar ben op zoek naar een apparaat en maler die makkelijk in gebruik is en acceptabele espresso's en capu's levert.
Nu besef ik dat er apparaten zijn die veel betere koffie maken. Maar wil niet meteen 1000 euro uitgeven voor e61, HX etc. Wil eerst even kijken of een halfautomaat bevalt. Wil liever geen volautomaat, omdat ik het zelf op de traditionele wijze espresso maken waardeer.
Wat vinden jullie van deze combi? Wat zijn de voor- en nadelen van deze apparaten?
Overigens gaan we binnenkort enkele weken op vakantie naar Italie. Wellicht zijn daar nog leuke dingen te krijgen voor een mooie prijs?
Alvast bedankt voor je reactie.
Re: Beginnen met Gaggia Classic en Iberital Challenge
2Hoi en welkom.
Als antwoord op je vragen... Eigenlijk geef je zelf al aan dat er betere spullen te krijgen zijn maar dat je geen 2e hands wilt en je budget 440 euro is. Daarmee spijker je eigenlijk alle opties voor een goede espresso al dicht.
De gaggia is lastig met temperatuur beheersing net als alle andere machine's in deze klasse en de maler voldoet niet door de te kleine maalschijven voor een lekkere en goede espresso.
Overdenk het nog eens een keer na het lezen van de beginnershandleiding om toch voor een mooie 2e hands machine met E61 groep en een ex-horeca maler te gaan. En de maler is trouwens belangrijker dan je espressomachine! Maar dat lees je allemaal hier:
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=3517
Handleiding voor de beginner in espresso
Geef jezelf dan ook nog meteen wat meer tijd om door te sparen tot ongeveer 600 euro.
Grtz
Bob
Als antwoord op je vragen... Eigenlijk geef je zelf al aan dat er betere spullen te krijgen zijn maar dat je geen 2e hands wilt en je budget 440 euro is. Daarmee spijker je eigenlijk alle opties voor een goede espresso al dicht.
De gaggia is lastig met temperatuur beheersing net als alle andere machine's in deze klasse en de maler voldoet niet door de te kleine maalschijven voor een lekkere en goede espresso.
Overdenk het nog eens een keer na het lezen van de beginnershandleiding om toch voor een mooie 2e hands machine met E61 groep en een ex-horeca maler te gaan. En de maler is trouwens belangrijker dan je espressomachine! Maar dat lees je allemaal hier:
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=3517
Handleiding voor de beginner in espresso
Geef jezelf dan ook nog meteen wat meer tijd om door te sparen tot ongeveer 600 euro.
Grtz
Bob
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
3Hoi Bob,
Bedankt voor je reactie. Budget is niet heilig en met een goede meerwaarde kan dat best omhoog. Ik lees vaak dat mensen zeggen 'goede tweedehands horecamaler'. Maar waar vind ik die? Welke zoekwoorden gebruik je dan op marktplaats?
Mbt de Gaggia, is dan het enige nadeel de temperatuur-instabiliteit? Hoe verhoudt zich dat met andere machines onder de 600 euro? Zoals de Silvia en de QM 820? Of de Lelit PL41TEM (met PID-controller).
Wat zou jij concreet aanschaffen met het door jou aangegeven budget van 600 euro?
Groet, Bart
Bedankt voor je reactie. Budget is niet heilig en met een goede meerwaarde kan dat best omhoog. Ik lees vaak dat mensen zeggen 'goede tweedehands horecamaler'. Maar waar vind ik die? Welke zoekwoorden gebruik je dan op marktplaats?
Mbt de Gaggia, is dan het enige nadeel de temperatuur-instabiliteit? Hoe verhoudt zich dat met andere machines onder de 600 euro? Zoals de Silvia en de QM 820? Of de Lelit PL41TEM (met PID-controller).
Wat zou jij concreet aanschaffen met het door jou aangegeven budget van 600 euro?
Groet, Bart
4Lees eerst even de beginnershandleiding die ik heb gelinkt. Ik kan alles wel gaan uitleggen maar hier staat alles in...
De machines die je oppert zijn temperatuur instabiel en werken niet handig voor het opschuimen van melk.
Omdat je vaak cappuccino wilt maken is het echt beter om een systeem met een HX te nemen (of dual boiler). Wat dat is staat allemaal in de link.
100 tot 175 voor een maler
400 tot 500 voor een machine
Lsm95 met 84mm schijven! 150 euro bieden. Dan ben je meteen klaar met de maler.
http://link.marktplaats.nl/m701642109
En misschien kun je deze wel meekrijgen voor 450? Heeft net een beurt gehad dus zou dan goed moeten zijn.
Isomac Tea Espresso apparaat
€ 550,00
http://link.marktplaats.nl/m706659231
En zo verschijnen er wekelijks mooie aanbiedingen op marktplaats! Geduld is het toverwoord!
De machines die je oppert zijn temperatuur instabiel en werken niet handig voor het opschuimen van melk.
Omdat je vaak cappuccino wilt maken is het echt beter om een systeem met een HX te nemen (of dual boiler). Wat dat is staat allemaal in de link.

En misschien kun je deze wel meekrijgen voor 450? Heeft net een beurt gehad dus zou dan goed moeten zijn.
€ 550,00
En zo verschijnen er wekelijks mooie aanbiedingen op marktplaats! Geduld is het toverwoord!
Laatst gewijzigd door bobbee op di 13 aug 2013, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5De Gaggia is best een goede machine om mee te beginnen en ligt een beetje in het straatje van de Lelit en QM. De Silvia is een stuk beter. De amerikanen zijn helemaal weg van de Gaggia als beginnersmachine. Het kost allemaal wel wat meer moeite dan met een E61 maar er is zeker erg goede espresso mee te maken mits je een goede maler hebt en veel geduld om de temperatuur onder controle te krijgen.
Voor de maler gaan voor een ex-horeca zoals een Fiorentza T80, Mazzer Super Jolly of iets dergelijks voor een 150 euro. Bob heeft al wat goede opties gegeven. Hou hierbij aan minimaal 64mm schijven en 300W motor. Maler is gewoon ontzettend belangrijk en zeker als je een iets mindere machine koopt. Of als je nieuw wilt dan is de Mahlkonig Vario (400 euro) een goede maler en de Bezzera BB005 (260) ook voldoende maar minder dan de Vario.
Met een dergelijke set ben je voor een 520 of 650 euro klaar afhankelijk van de maler en maak je al goede espresso maar niet zo goed als een E61 wat begrijpelijk is. De espresso gaat echter zeker niet slecht zijn. Voor cappuccino's zijn single boilers, thermoblocks e.d. gewoon wat onhandiger. Op den duur gaat dat wellicht irriteren. Als je altijd max 2 cappuccino's maakt is er nog redelijk mee te leven. Voor een HX of Dual Boiler betaal je meteen veel meer.
Als je echt uit weinig het maximale wilt halen en voor nieuw wilt gaan kun je je aan de Gaggia Classic samen met de Bezzera BB005 geen buil vallen. Als je budget wat tete rekken is dan hetzelfde advies voor de maler maar dan met een tweedehands HX of DB.
Zie net dat er bij de buren een Silvia te koop staat voor weinig met PID http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... =11&t=3534.
Voor de maler gaan voor een ex-horeca zoals een Fiorentza T80, Mazzer Super Jolly of iets dergelijks voor een 150 euro. Bob heeft al wat goede opties gegeven. Hou hierbij aan minimaal 64mm schijven en 300W motor. Maler is gewoon ontzettend belangrijk en zeker als je een iets mindere machine koopt. Of als je nieuw wilt dan is de Mahlkonig Vario (400 euro) een goede maler en de Bezzera BB005 (260) ook voldoende maar minder dan de Vario.
Met een dergelijke set ben je voor een 520 of 650 euro klaar afhankelijk van de maler en maak je al goede espresso maar niet zo goed als een E61 wat begrijpelijk is. De espresso gaat echter zeker niet slecht zijn. Voor cappuccino's zijn single boilers, thermoblocks e.d. gewoon wat onhandiger. Op den duur gaat dat wellicht irriteren. Als je altijd max 2 cappuccino's maakt is er nog redelijk mee te leven. Voor een HX of Dual Boiler betaal je meteen veel meer.
Als je echt uit weinig het maximale wilt halen en voor nieuw wilt gaan kun je je aan de Gaggia Classic samen met de Bezzera BB005 geen buil vallen. Als je budget wat tete rekken is dan hetzelfde advies voor de maler maar dan met een tweedehands HX of DB.
Zie net dat er bij de buren een Silvia te koop staat voor weinig met PID http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... =11&t=3534.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
6Je link verwijst naar de maler, niet naar de isomac tea...bobbee schreef:Lees eerst even de beginnershandleiding die ik heb gelinkt. Ik kan alles wel gaan uitleggen maar hier staat alles in...
Bob
€ 550,00
Die is hier te vinden:
http://link.marktplaats.nl/706659231
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
7Bij mij doet hij het goed hoor.
8Via tapatalk op de iPhone kreeg ik de maler. Nu op de Mac lijkt hij inderdaad gewoon te werken. Vreemd! Maar maakt niet uit, de machine lijkt reeds verkocht... Zonde voor TS.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
9Hoi,
Bedankt voor de tips. Qua budget moet de Bezzera BB005 als maler wel lukken. Is niet heel veel duurder dan de Iberital Challenge. Maar ik begrijp wel veel beter?
Als ik nu op marktplaats kijk, zie ik behoorlijk wat Vibiemme Domobar (5x ofzo) met E61. Zou dat een goede aankoop zijn voor +- 400 euro? Vergeleken met een nieuwe Gaggia Classic of Rancilio Silvia?
Groet, Bart
Bedankt voor de tips. Qua budget moet de Bezzera BB005 als maler wel lukken. Is niet heel veel duurder dan de Iberital Challenge. Maar ik begrijp wel veel beter?
Als ik nu op marktplaats kijk, zie ik behoorlijk wat Vibiemme Domobar (5x ofzo) met E61. Zou dat een goede aankoop zijn voor +- 400 euro? Vergeleken met een nieuwe Gaggia Classic of Rancilio Silvia?
Groet, Bart
10Qua machine is het beter. Een e61 groep is gewoon een stuk stabieler. Echter moet je voorzichtig zijn met de staat. Onderhoud is belangrijk en slecht onderhoud kan je een hoop geld gaan kosten. Net als met andere zaken, zoals bijv auto's, eigenlijk.
Dus goed kijken naar hoe de vorige eigenaar er mee is omgesprongen...
Dus goed kijken naar hoe de vorige eigenaar er mee is omgesprongen...