Ben nieuw hiero

1
Hoi,

Ik ben andy 38 jaar.
Mijn vrouw en ik hebben net een eetcafé op een camping overgenomen.
Nu willen wij deze moderniseren en dat begint bij een goede kop koffie.
Er staat nu filter dus moet beter kunnen denk ik zo maar.
Wat zoeken wij.
Zo voordelig mogenlijke maar toch goede machine en molen
Dus een tweede hands of nieuwe mag beide .
Budget het liefst zuid van 1000.
Ik zie van alles vol automaten semis ik weet het allemaal niet meer.
Maar stroomverbruik moet zo laag mogelijk zijn i.v.m. Stoppen die door kunnen slaan.
Alvast bedankt

Re: Ben nieuw hiero

3
Sjohnnieenanita schreef:Hoi,

Ik ben andy 38 jaar.
Mijn vrouw en ik hebben net een eetcafé op een camping overgenomen.
Nu willen wij deze moderniseren en dat begint bij een goede kop koffie.
Er staat nu filter dus moet beter kunnen denk ik zo maar.
Wat zoeken wij.
Zo voordelig mogenlijke maar toch goede machine en molen
Dus een tweede hands of nieuwe mag beide .
Budget het liefst zuid van 1000.
Ik zie van alles vol automaten semis ik weet het allemaal niet meer.
Maar stroomverbruik moet zo laag mogelijk zijn i.v.m. Stoppen die door kunnen slaan.
Alvast bedankt
Altijd fijn als iemand zich een beetje inleest in de materie voordat hij vragen gaat stellen... :mrgreen:
QuickMill 3004 - Compak K6

5
Eerlijk gezegd denk ook ik dat je het inderdaad bij filter moet houden. En dat is tegenwoordig heel hip hoor, veel hipper dan die afgezaagde espresso ;) .
Ga op de "slow-coffee" toer, met filter, Aeropress en dat soort zaken. Als je goede en verse bonen gebruikt kan daar erg goede koffie uit komen, en ben je ook nog eens helemaal bij de tijd en het kost nauwelijks stroom.

Een espresso apparaat dat geschikt is voor een eetcafe trekt toch al snel meer dan 2000W, vermoed ik, of krachtstroom. En als het minder moet dan €1000, en daar moet dan ook nog eens de maler bij -die onmisbaar is- dan heb ik weinig hoop voor je, zelfs 2-de hands.
In het beste geval vind je een gereviseerde La Cimabali Junior met 2-de hands maler. Maar je hebt echt zeer verse bonen nodig (met filterkoffie e.d. is de marge groter) en je zal flink moeten oefenen voordat je er een goede bak uit trekt, vergis je hier niet in. Niets opgefokts aan, helaas.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
De afgelopen weken ben ik erachter gekomen dat je voor 200 euro een prima tweedehands horecamolen hebt op marktplaats. Houd 't is een weekje in de gaten daar (met zoekwoorden als koffiemolen, koffiemaler, bonenmaler etc. etc.) en je zal zien dat er een paar goede per dag langskomen. Met 64mm schijven en een 350 watt motor zit je vrijwel altijd goed. De mensen hier zijn behulpzaam genoeg hun reactie te geven op een marktplaats advertentie of specifieke vragen te beantwoorden.

De 800 euro die je dan nog over houdt kan je in de machine steken. Helaas heb ik van machines nog niet zoveel verstand. Kan me voorstellen dat je in een café rap meerdere kopjes wil kunnen zetten en dus mogelijk een apparaat met meerdere porta-filters wil.

Over het stroomverbruik: een molen trekt zoals gezegd ongeveer 350 watt. Een enkelgroeps espressoapparaat trekt ongeveer 1500-2000 watt. Ter vergelijking: een horeca-koffiezetapparaat zoals hieronder trekt 2150 watt.
Afbeelding

Mocht je het dus bij een enkelgroeps houden voorzie ik geen problemen, bij een tweegroeps gaat het vermogen richting de 3000 watt en zou ik 'm op een eigen groep/stop zetten. Ik mag hopen dat je achter de bar van je café meerdere groepen hebt om koelkasten, bierkoeling, verlichting en muziek op aan te sluiten.

7
Chateau Rouge schreef: De mensen hier zijn behulpzaam genoeg hun reactie te geven op een marktplaats advertentie of specifieke vragen te beantwoorden.
Dat kan je wel mooi verwoorden, alleen zijn we daar niet echt specifiek voor, sommigen maken het wel heel erg bont en weten het vaak beter e.d. er zijn er ook bij die verwachten dat je complete vergelijkingen van machines even uit je mouw spuugt, want we zitten hier alleen om hem of haar te helpen en de rest van het forum dat mag er best een beetje bij in schieten, ik heb ook al draadjes voorbij zien komen van meer dan 7 a 8 pagina's en als er dan een vraag was beantwoord kwam van dezelfde persoon weer en weer een vraag, terwijl het internet vol met informatie staat en Google je beste vriend is? tja dan ben je eigenlijk er wel klaar mee want een beetje zelfwerkzaamheid en vergelijken van Google uitkomsten is toch niet echt heel moeilijk, maar het is wel verdomde makkelijk als een ander dat voor je doet, ook is het vaak een gegeven, dat als je iemand vreselijk hebt geholpen, ze goedkoop gescoord hebben, niet omdat ze geluisterd hebben maar ze waren gewoon goedkoop geslaagd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties allemaal.
Het was niet mijn bedoeling om misbruik te maken van de kennis binnen het forum maar meer om tevragen of mensen meteen op een idee kwamen op basis van mijn specifieke wensen, em zeker niet dat hun het speurwerk voor mij doen.
Dus de mensen die zich gebruikt voelen sorry dat was niet de bedoeling.
Het enige wat ik wou is jullie mening en niet specifiek een advertentie of site waar ik deze kan kopen.
Dus idd zoiets als nou mijn advies is een twee groeps machine met een molen van minimaal 350 watt.
Ik heb vroegen een twee groeps vibiemme gehad maar dat is ruim 15 jaar geleden.

Groetjes

En met de beste bedoelingen

Andy

10
Dus de mensen die zich gebruikt voelen sorry dat was niet de bedoeling.
Da's nu jammer, ik vind het wel fijn als mensen me kunnen gebruiken :D . Met gebruik is niets verkeerd, alleen met misbruik. En daarnaast zijn we er zelf ook nog bij hè, we hoeven ons niet te laten misbruiken als we niet willen.

Voor een eetgelegenheid lijkt me een tweegroeper inderdaad wel fijn. Maar je zal dan waarschijnlijk toch iets aan je stroomvoorziening moeten aanpassen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder