nieuwe apparatuur

1
Beste

Ik ben beginnend thuis barista. Heb ondertussen een jaar of 2 een Gaggia Espresso Color tesamen met een Bodum maalder gehad en ik was daar we vrij content van.
Ondertussen heb ik enkele barista workshops gevolgd en zou nu voor een beter toestel en maalder willen gaan.In de barista workshops werken we met professionele apparaten en komt snel het enorme verschil boven, zeker ook in het schuimen van melk.

In eerste instantie wou ik gaan voor volgende combinatie:
- Bezerra BZ09 /Bezzera Unica + Bezzera BB005

Maar ik ben nog een beetje aan het twijfelen om het budget uit te breiden tot +-1200à 1300€ en dan voor één van volgende espresso toestellen te gaan (de maalder zou de Bezzera blijven):
- Bezzera BZ10
- Bezzera Magica
- Rocket Cellini Classic
- ...

Iemand enige tips?

Alvast bedankt

Re: nieuwe apparatuur

2
Op zich zijn het allemaal prima machines.

edit: hierboven stond iets verkeerds, ik was even in verwarring met de 'cijfernamen' van Bezzera. Als ik het goed begrijp kies je dus tussen een single boiler en een warmtewisselaar.
Welke machine voor jou beter is, is afhankelijk van hoeveel je van plan bent melkvarianten te maken. Als je dat nooit of vrijwel nooit doet, dan zou ik lekker voor de SB gaan om geld te besparen, en dan voor de Unica vanwege de PID.
Maar zodra je gaat willen opschuimen, dan wordt een SB een grote irritatiebron.

Edit2: ik ben niet helemaal wakker geloof ik. De machines die je noemt verschillen op nog een belangrijk punt, namelijk de zetgroep. De BZ09 en BZ10 hebben de eigen zetgroep van Bezzera, de overige machines een E61. Er is op dit forum volgens mij behoorlijk wat over de Bezzera-groep geschreven, en al helemaal over de E61. Uit mijn hoofd een zeer summiere eindopsomming: de groep van Bezzera is iets sneller warm, de E61 wat langzamer maar heeft het voordeel dat 'ie veel universeler is (makkelijker onderdelen te verkrijgen). Beide kunnen uitstekende koffie zetten.

Over beide kwesties (SB vs HX en Bezzeragroep vs E61) is al veel geschreven dus haal je voordeel, gebruik de zoekfunctie! ;)

3
Voor dat geld (en als je 'em haalt bij Kafko?) zou ik dan voor de Rocket gaan, ik vermoed dat die toch net wat beter in elkaar steken. En ik ben stiekem best een fan van de E61 groep ;) .

Het zou verder kunnen dat jijzelf nog niet zo veel melkdrankjes drinkt, maar je bezoek wil altijd cappuccino's.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Bedankt voor de reacties.

Ik ga die website van Kafko morgen eens bekijken en eens zien of daar nog meer koopjes zijn. Zit nu op mijn tablet de site werkt daar niet echt op. Ligt ook wel niet bj de deur, ben zelf van zuid-oost Limburg.

Bovengenoemd budget was wel met molen inbegrepen, dus ik weet niet of jullie tips daarbinnen passen.

Het is idd de bedoeling om lattes te maken, drink zelf meestal cappuccino en ben ook latte art workshop aan het volgen en ga nog veel moeten oefenen :-)

Grz

6
Overweeg voor een betere maler vooral ook tweedehands ex-horeca malers!
Voor een zacht prijsje heb je dan vaak een kwalitatief zeer goede molen.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

7
Yep, ga voor een 2-de hands horecamaler, dat spaart geld. Voor jouw koffiegebruik met al die melk wil je echt geen SB, maar een HX of DB.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Neem maar van mij aan dat het die 300 km meer dan waard zal zijn. Je krijgt er veel voor terug!
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton