Reinigen Mazzer Major

1
Hallo,

Ik heb vandaag mijn Mazzer Major uit Engeland binnengekregen (ebay). Ik wist trouwens niet dat ze in Engeland andere stekkers hadden, kan ik weer gaan knutselen..

Maargoed, Ik heb Grindz om de molen schoon te maken, maar de doser wil ik van binnen ook even schoonmaken. Hoe haal ik dat ding eraf op de juiste manier? Voorop onderaan zitten drie schroeven, en op de verdeler zit er een, en bovenaan binnenin zit er een met een inbusje. Is het een kwestie van alles gewoon losdraaien of moet hier een volgorde inzitten. En kan het allemaal gewoon in de afwasmachine?
Of kan ik het beter laten weken in backflushmiddel?

Alvast bedankt!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Reinigen Mazzer Major

4
Oeps! vergeten,...sorry. Het gaat daar niet om "een stukje", maar om een lange draad. Dus eeven copy-paste zal niet gaan!
Voor zover ik me herinner kan je de boel gewoon losschroeven, maar je zit met de elektrische schakelaar in de doser.

Ik zal proberen of ik later op de dag tijd heb om nog iets hierover te vinden...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Electrische schakelaar? Dat dingetje voor het gat waar de koffie uitkomt? Die zegt klik, is een bescherming neem ik aan? Zit flink in de weg als je wil schoonmaken in ieder geval...

Alvast bedankt in ieder geval!
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

6
Die schakelaar zorgt er voor dat de maler stopt met malen als de doser vol is. Is dus alleen voor zeer druk bezochte cafés. Als je hem er af sloopt kan je inderdaad veel beter de uitgang schoon houden, maar de koffie komt er dan ook wel erg recht uitspuiten. Je kan de draadjes gewoon doorverbinden, schijnt het, nadat je die schakelaar er af het gesloopt. Dit verschilt met wat voor schakelaar je aan de onderkant hebt zitten (twee standen, drie-, draai-, of klik-), maar die kan je waarschijnlijk ook doorverbinden.

Kijk anders hier eens: http://www.home-barista.com/forums/mazz ... tch#p94658" onclick="window.open(this.href);return false;

Probeer anders DCS met een PB-tje, hij heeft mij ook al geholpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Bedankt!

Wie is DCS? DBC heb ik wel gezien...
Morgen een Nederlandse stekker erop, even wat grindz erdoor, en dan kan ik kijken welke maling het beste is voor de Hausbrandt Academia die ik van Jeroen gratis bij mijn bestelling kreeg :)

8
DSC schrijft ook in dat draadje. Misschien kan hij je helpen, mocht je niet verder komen.

Probeer ook even hoe scherp de maalschijven zijn. De bovenste draaischijf kan je er gewoon helemaal af draaien, kan je ook beter de boel schoonmaken (vooral ònder de onderste maalschijf!). Als je de hele zaak er weer op draait even voorzichtig doen, anders beschadig je de schroefdraad en dat wil je ècht niet. Schroefdraad schoonmaken, en eerst even de "verkeerde" kant op draaien, alvorens de goede kant op te draaien.
Dan zo ver vast draaien totdat de schijven elkaar raken (je "nulpunt") en vervolgens een stukje terug. Daarna beginnen met de juiste maalgraad te bepalen. En dat laatste iedere dag weer opnieuw, want er is niet één juiste maalgraad, dat varieert de hele tijd.

9
Je bent een man van je woord, top.

De teller van de molen staat op 0642, dus ik neem aan dat hij weinig gebruikt is, en dat de maalschijven nog wel scherp zijn. Maar schoonmaken kan geen kwaad.

Met de bovenste draaischijf bedoel je de schijf waarmee je de graad instelt? Of de schijf in het gaatje?

10
Met de bovenste draaischijf bedoel je de schijf waarmee je de graad instelt? Of de schijf in het gaatje?
Ehh, dat is toch dezelfde? Ik bedoel gewoon die grote schijf bovenop, ja. Diegene waarmee je ook de maalgraad instelt.

0642 klinkt niet naar heel veel, maar het kan natuurlijk ook zijn dat 'ie al de klok rond is :shock: :D. Nu is dat ook niet zo erg, want die dingen zijn onverwoestbaar. Een enkele keer je maalschijven vervangen en je bent voor jaren klaar. Ik heb hier goedkoop maalschijven vandaan gehaald (maar toen stond de dollar nog een stuk lager): http://stores.ebay.com/Phaelon-Coffee" onclick="window.open(this.href);return false; , is heel betrouwbaar.