Krups ea8000

1
Vanmiddag werd ie bezorgd en gelijk de boel uitgepakt, neergezet, doorgespoeld, ingesteld en uitgeprobeerd.

Illybonen, want ik vind zo'n blik wel handig. Koffiemaalstand op gemiddeld, watertemperatuur op z'n heetst en ik dacht: ach, 220ml past wel in mijn kopje, die vervolgens ontzettend overstroomde ;)

Manlief had een -volgens hem- nog wat slappe bak, ik vond mijn kop koffie lekker pittig en heet.

De komende weken en verder ga ik van alles en nogwat uitproberen en in dit topic zal ik mijn bevindingen aanvullen.

Voor een 'gewone' kop koffie zetten wij de waterhoeveelheid nu op 120 ml en kiezen uit de sterkste keuze. Ik ga natuurlijk ook de andere, minder sterke stand uitproberen. Gewoon om alles te proeven en uit te testen.

Re: Krups ea8000

3
Neem liever geen espressobonen uit de supermarkt. Deze zijn zeer zelden vers. Bonen zijn na het branden zo’n 3 weken te gebruiken daarna is het optimum er echt af. Probeer dus zo vers mogelijke bonen te krijgen bijvoorbeeld bij een lokale koffiebrander. Dan weet je zeker wat je in huis hebt.
Bonen vallen onder te verdelen in Arabica welke de meest smaakvolle en edele bonen zijn, daarnaast is er de Robusta boon, goedkoper, minder smaakvol en met meer cafeïne. Vaak is bij een melange een klein deel Robusta toegevoegd voor meer body en crema.
;) 8-)

4
Waar haal je die [quote][/quote]vandaan?

Waarom zou een Robusta minder smaak hebben?
Vaak een andere smaak dat wel, maar minder?

Onder de Arabica is ook zat aan Puinbonen wat de smaak aangaat, denk maar aan die citroenbonen (Fruitig ja me R..T) :? < is louter 1 voorbeeld van de vele. >
Ik gebruik zelfs soms een bepaalde Robusta als S.O. voor een Cappuccino
en dat puur alleen om die anti Robusta figuren een pootje te lichten. :shock:

Daar heb ik speciaal een paar zakjes van 100 gram voor in de vriezer liggen. :)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
@3aan schreef:Waar haal je die
vandaan?

Onder de Arabica is ook zat aan Puinbonen wat de smaak aangaat, denk maar aan die citroenbonen (Fruitig ja me R..T) :? < is louter 1 voorbeeld van de vele. >

Ha , ik heb ook nog nooit fruit geproefd.Alleen zuur.Zelf vind ik dat bagger maar er zijn heel veel 3e wavers die dan over framboos etc praten.Jammer genoeg nooit geproefd.
Sta gelukkig niet alleen daarin. :mrgreen:

7
CarpSafari schreef:Quote van het beginnerstopic Adriaan!

Deze mevrouw is zo blij met de Illy bonen in haar nwe Krups... :? dat ik dacht laat ik eens een hint geven. ;)

Mevrouw (je mag Kitty zeggen) heeft het hele forum al van voor naar achteren uitgeplozen en besloten om gewoon te beginnen met supermarktbonen.

Het is namelijk tov de senseokoffie al een hele verbetering.

Ik stond voordat ik begon met dit apparaat in eerste instantie zelfs skeptisch tegenover dit soort 'dure' apparaten met bonen, omdat ik bij andere mensen die een dergelijk apparaat hebben, vaak gewoon een vieze bak koffie krijg.

Een vriendin is het type "minstens 4 x een kopje thee met 1 theezakje", dus daar krijg ik een bak slootwater (dus ik vraag dan maar om een glas water;)

Bij anderen vind ik de koffie vaak ook niet lekker: te slap, te zuur, te lauw etc etc. Gelukkig ook wel goeie koffie gedronken, anders was ik er niet aan begonnen;)

Mijn zoektocht begint dus bij de supermarktboon en als de Illy + de 2x 500g -ander merk- bonen op zijn, zal ik eens beginnen met versgebrande bonen.

Ergens ben ik bang dat daarmee mijn hele smaak dusdanig verpest wordt, dat ik nooit meer bij anderen koffie wil drinken. En dat klinkt gelijk dan zo snobbisch naar de gastheer/-vrouw. Koffie? Nee, dank je, want jullie koffie is niet lekker...

'Tis zelfs zo dat ik -dus- mijn senseo (nooit van DE) vaak lekkerder vond dan het bocht van bonen bij sommige mensen.
Laatst gewijzigd door KittyG op zo 22 dec 2013, 12:25, 2 keer totaal gewijzigd.

8
@3aan schreef:Waar haal je die
vandaan?

Over robusta gesproken: jaren geleden had je van het merk Perla (van AH) robusta koffie; ik kocht deze koffie (gemalen) heel vaak, omdat ik deze veel smaakvoller vond dan de Perla mild.

10
KittyG schreef:Dag 2 vd Krups... Als 2 kleine kinderen zitten manlief en ik te kibbelen wie er koffie mag maken ;);)

Tot de nieuwigheid eraf is natuurlijk :mrgreen:
Verse bonen maken best verschil.
Probeer het maar eens.
2 van mijn 6 honden drinken koffie.Zijn wel spanjaarden .Die hebben er vaak meer kijk op. :D