Bittere en te sterke koffie.

1
Hallo,

Ik ben nieuw hier, en heb dit forum gevonden in mijn zoektocht naar oplossingen voor de bittere smaak van koffie.
Sinds een goede maand zijn wij in het bezit van een Delonghi Perfecta ESAM 5550.

Het verhaal begint echter een paar jaar geleden op vakantie in Kroatië.
Hier hadden ze een zeer lekkere espresso en cappuccino. Deze werd bereid in een proffessioneel espesso apparaat.
Bij navraag bleek dit Julius Meinl crema classico te zijn. Via internet deze opgezocht en gevonden in Oostenrijk. 30€/kg.
Vorig jaar, weer in Kroatië, weer een lekkere koffie gedronken. Deze werd in een grote automaat gezet, maar wel vers gemalen.
Weer na gevraagd, dit keer was het Amigos koffie. Op internet opgezocht en via via een verkoper in Duitsland (er is er maar 1) gevonden.
Eind vorig jaar beide besteld. Echter in een gewone filter machien gezet. Smaak.................... :( :( :(
Dus een espresso apparaat moest er komen :roll:
Helaas, beide niet te vergelijken met wat we in Kroatië gedronken hebben. Ik weet niet hoeveel koffie er al in de gootsteen beland is van het uit testen. Maling van fijn naar grof, aroma van fijn naar sterk.
Ondertussen ook al andere bonen gekocht, waaronder een proefpakket van fascino en 2x 1kg Lagenovesa oro en royal.
Alles er terug uit moeten halen omdat deze niet te drinken waren, zo bitter.
De Amigos stond vanaf de eerste keer op bijna de fijnste stand.
Toen ik overschakelde naar Fascino, liep mijn toestel vast. Die kreeg gen water door de bonen geperst. Ik heb toen bijna de grofste stand moeten nemen. Op de middelste stand, duurde het minuten om een grote kop koffie te zetten. Het druppelde alleen maar.

Ik vraag mij nu af, ligt dit aan ons, die altijd filter koffie gedronken hebben of aan de machine.

Ondertussen heb ik gelezen dat voor een goede espresso deze ongeveer 25 tot 30 sec. nodig zou moeten hebben.
Geld dit alleen voor de handmatige toestellen, of ook voor de volautomatische?

Hoop dat jullie ons kunnen helpen ;)

Re: Bittere en te sterke koffie.

2
Welkom en goede introductie (lees je mee elise1979?),
Ik ben ooit begonnen met een DeLonghi. In 1996 was dat.
Half-automaat. Toch best wel veel aluminium, plastic en weinig solide, krachteloze boiler, pomp etc.
Daarna 8 jaar lang wat meer kneepjes aangeleerd met een Saeco Aroma Inox. Ook halfautomaat.
Vervolgens een mislukte tussenfase met een Solis Master Barista. Ziet er strak uit, metertje erop, maar Solis kan het beter bij blenders e.d. houden. Nu een Expobar Leva... Robuust, zwaar, krachtig etc. En er zijn nog veel meer, andere, betere, grotere, sterkere bladiebla etcetera.

Je voelt m al aankomen denk ik: met die machine gaat het je niet lukken zoals je voor ogen hebt. Daar ga je niet voor pielen met de precieze maalstand. Daar kan je prima middelmatige koffie mee zetten. En, smaken verschillen uiteraard, die gebruik je ook. EN dan bedoel ik niet Fascino..
Maar Amigos, oei, je houdt erg van Italiaanse espresso, met veel robusta. Dat kan natuurlijk. Ik zou meer voor de Meinl gaan dan en dan weer een iets betere melange (Grande Selezione heeft mij al een danig verrast). Kijk eens rond en probeer eens wat koffies van koffiecentrale.nl Daar zit van alles tussen wat in de buurt komt of zelfs beter is dan die twee adresjes waar je maar moeilijk aan kunt komen. Ben heeft vast ook wel een proefpakket in de shop.

Hoe dan ook: minuten druppelend betekent inderdaad heel erg bittere en sterk (smakende) koffie. Extractie duurt véél te lang, moet inderdaad max half minuutje zijn.
Koffie is te fijn gemalen, machine trekt het niet, is te krachteloos om er water doorheen te pompen.
Grovere maling geeft waarschijnlijk slappe bak, want extractie dan weer te snel.

Je hebt op vakantie geproefd via een krachtigere machine. EN niet te vergeten.... de sfeer, de geluiden, de cultuur, de warmte etc etc... Diezelfde fles wijn van op het terras die je in je koffer mee naar huis hebt genomen, smaakt ook nooit precies hetzelfde op je eigen terras toch?!

Succes

(kijk elise1979, zo kan het dus ook!)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

3
Hallo,

Ten eerste bedankt voor je reaktie. Ik weet dat je zo een volautomaat niet kunt vergelijken met die automaten waarbij je alles met de hand doet :oops: .
Maar er moet toch een eenigzins drinkbare koffie uit te krijgen zijn :? :? . Als je zo op diverse beoording sites kijkt zijn er toch veel die er zeer tevreden over zijn.
Ik moet zeggen dat mijn eerste keus een Saeco was. Zeker als je verkoop aantallen daarvan vergelijkt met de Delonghi. Echter een nicht van ons werkt voor Philips in een soort call center waar je terecht komt als er problemen zijn. Ik zal haar uitspraak niet letterlijk vertalen maar ze adviseerde mij van deze toestellen af te blijven. Ze heeft al meegemaakt dat ze op een dag 6 dezelfde machines moest laten ophalen met het zelfde probleem. Een Jura wilde ik niet, gewoon voor het fijt dat je die van binnen niet schoon kunt houden.
Ik moet er wel even bij zeggen dat ik door omstandigheden een Saeco kon testen.
Als je dan de plastiek en het solide vergelijkt met de Delonghi...............is toch een beetje verschil.

Nu even verder ivm de koffie. Wellicht over het hoofd gezien, maar ik heb van de koffiecentrale ook koffie besteld. 2 Verschillende. Lagenovesa oro en royal. Veel te bitter, zoals ik al zei.
En de Amigos.............fuc...... ik zie nu pas dat daar 95% robusta en maar 5% arabica in zit.
Ik zal eens kijken voor de Meinl koffie.

Groet, Dirk

4
Als je zo op diverse beoording sites kijkt zijn er toch veel die er zeer tevreden over zijn.
Oh ja? Wij blijven ons verbazen over die beoordelingen, niet gehinderd door veel kennis.
Maar er zijn natuurlijk vele lotgenoten, die ook weinig tot niks over koffie weten.

Zo kan je ook een test vinden waarbij Lidl bonen tot de beste werden uitgeroepen. 8-)

5
Zo kan je ook een test vinden waarbij Lidl bonen tot de beste werden uitgeroepen. 8-)[/quote]

:D :D :D Dat verhaal ben ik tegen gekomen ja. Ook de reaktie achteraf van de experts die de tasting deden. Lachwekkend.

Maar toch kom ik diverse reakties tegen van mensen die Lidl, Aldi en nog meer van die supermarkt koffie lekker vinden.
Kopen zich een Jura van 1500€ en meer, en kieperen dan deze bonen erin.
Wat de beoordeling betreft van de machines ga ik af op bv kieskeurig, Amazon ed.

6
rovermgfan schreef:Wat de beoordeling betreft van de machines ga ik af op bv kieskeurig, Amazon ed.
Daar ga je al de mist in. Die beoordelingen zijn van mensen die over het algemeen niks van koffie of koffie-apparatuur weten. Dat is hetzelfde als de betrouwbaarheid van een auto op marktplaats zoeken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

7
Ik moet er wel even bij zeggen dat ik door omstandigheden een Saeco kon testen.
Als je dan de plastiek en het solide vergelijkt met de Delonghi...............is toch een beetje verschil
Ik moet er dan nog wel even bij zeggen dat die Saeco nog een 'echte' Saeco was, toen Philips er nog vanaf bleef (ik houd niet zo van P. 8-)). En het "Inox" aspect, maakte m (ok ok buitenkant) toch ook wel veel minder plastic dan de zwart... plastieken appearance van de DeLonghi die ik daarvóór had.

Hier kun je de 'nieuwe' Saeco Inox zien trouwens. Vakkundig :lol: :lol: :lol: getest door de koffiediscounter... :lol: :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=ZlEDMvnnujM
Voor als je even wilt lachen ;)
Zie ook de reacties onder het filmpje. Briljant.

"Een enorme waterbak, die je niet vaak hoeft te vullen, da's weer een voordeel"
:o

En hoe die Coronel met z'n voice-over cappuccino uitspreekt.... brrrrrr.... :(
[Ká-puh-tsjienauh]
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

8
Maar toch kom ik diverse reakties tegen van mensen die Lidl, Aldi en nog meer van die supermarkt koffie lekker vinden
Over slechte smaak valt niet te twisten.
Helaas zijn al die zgn 'reviews' of van dozenschuivers of van smaakverslaafden [over smaak valt niet te twisten].

De KoffieDiscounter staat idd op eenzame hoogte, met komische filmpjes en vooral zonder enig serieus advies.

9
Maar Amigos, oei, je houdt erg van Italiaanse espresso, met veel robusta. Dat kan natuurlijk.

NEE, wij houden helemaal niet van deze sterke koffie. Echter zoals al gezegd, op vakantie smaakte die beter;-).
Ik wist ook niet dat deze uit 95% robusto bestaat.
Eigenlijk zoeken wij een meer zachtere koffie.