Ik ben nieuw hier, en heb dit forum gevonden in mijn zoektocht naar oplossingen voor de bittere smaak van koffie.
Sinds een goede maand zijn wij in het bezit van een Delonghi Perfecta ESAM 5550.
Het verhaal begint echter een paar jaar geleden op vakantie in Kroatië.
Hier hadden ze een zeer lekkere espresso en cappuccino. Deze werd bereid in een proffessioneel espesso apparaat.
Bij navraag bleek dit Julius Meinl crema classico te zijn. Via internet deze opgezocht en gevonden in Oostenrijk. 30€/kg.
Vorig jaar, weer in Kroatië, weer een lekkere koffie gedronken. Deze werd in een grote automaat gezet, maar wel vers gemalen.
Weer na gevraagd, dit keer was het Amigos koffie. Op internet opgezocht en via via een verkoper in Duitsland (er is er maar 1) gevonden.
Eind vorig jaar beide besteld. Echter in een gewone filter machien gezet. Smaak....................

Dus een espresso apparaat moest er komen

Helaas, beide niet te vergelijken met wat we in Kroatië gedronken hebben. Ik weet niet hoeveel koffie er al in de gootsteen beland is van het uit testen. Maling van fijn naar grof, aroma van fijn naar sterk.
Ondertussen ook al andere bonen gekocht, waaronder een proefpakket van fascino en 2x 1kg Lagenovesa oro en royal.
Alles er terug uit moeten halen omdat deze niet te drinken waren, zo bitter.
De Amigos stond vanaf de eerste keer op bijna de fijnste stand.
Toen ik overschakelde naar Fascino, liep mijn toestel vast. Die kreeg gen water door de bonen geperst. Ik heb toen bijna de grofste stand moeten nemen. Op de middelste stand, duurde het minuten om een grote kop koffie te zetten. Het druppelde alleen maar.
Ik vraag mij nu af, ligt dit aan ons, die altijd filter koffie gedronken hebben of aan de machine.
Ondertussen heb ik gelezen dat voor een goede espresso deze ongeveer 25 tot 30 sec. nodig zou moeten hebben.
Geld dit alleen voor de handmatige toestellen, of ook voor de volautomatische?
Hoop dat jullie ons kunnen helpen