Proberen voor ik ga kopen?

1
Na 18 jaar lijkt het er op dat mijn Saeco echt de geest aan het geven is. En dat betekent dat ik op zoek ben naar iets anders. De afgelopen jaren heb ik veel gelezen, geëxperimenteerd en geleerd over koffie. Ben op zoek geweest naar het best mogelijke kopje koffie uit de spullen die ik heb. Zelf bonen gebrand, noem maar op.

Nou is het vervelende dat ik even zonder werkgever zit en dus geen geld in overvloed heb maar ik ben niet van plan om nu een aantal concessies te doen aan wat ik neer ga zetten en nu geld uit te geven aan iets wat ik binnenkort weer wil vervangen. Nou heb ik al een tijdje een zwak voor La Pavoni's maar ik heb geen idee of ik blij wordt van een hevel machine. De verkooppraatjes in de winkel geloof ik altijd maar half en heb ook geen idee of ik in een winkel zo'n apparaat kan uitproberen...

Dus vandaar mijn vraag: is er iemand (liefst niet al te ver van Boxmeer) die zo'n ding thuis heeft staan en me er het een en ander over kan vertellen en laten zien?
Kei veel groeten!

Joost

Re: Proberen voor ik ga kopen?

2
Ik woon te ver weg voor je, maar met Tije's koelring erop, en als je niet teveel cappuccino's drinkt, kan ik je het apparaat zeker aanraden.
Ook grotere groepen bedienen wordt een beetje lastig, maar voor kleiner thuisgebruik is het allemaal echt niet zoveel lastiger dan met een semi-automaat. En ik vind de smaak van de espresso uit mijn Gaggia/Pavoni hefboomapparaat zeker niet minder dan uit mijn E61-apparaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
@Spironski

De dames willen wel regelmatig een cappuccino drinken maar het meeste wat er uit komt zijn toch "gewone" espresso's.

Op zich is Groningen een flink eind weg maar omdat mijn broer daar woont kom ik daar nog regelmatig. Hij is zijn huis aan het opknappen en ik heb toch tijd over dus binnenkort ga ik hem waarschijnlijk een paar dagen helpen. Ik heb nog geen idee wanneer maar als dat concreet wordt laat ik het wel even weten.
cremalover schreef:Over hefbomen in het algemeen of een pavoni?
Hefbomen in het algemeen is op zich prima om een idee te krijgen hoe het werkt en wat ik er van vind. In mijn onwetendheid ga ik er van uit dat de manier waarop een Pavoni werkt niet veel anders zal zijn dan de apparaten van andere fabrikanten toch?
Kei veel groeten!

Joost

6
Ah ok, dan zou een "gewone" hefboom maar een half idee geven. Op zich ook al fijn maar dan wil ik voor ik echt ga kopen wel een Pavoni geprobeerd hebben ;)

Gelukkig na veel prutsen weer een (waarschijnlijk tijdelijke) oplapbeurt gegeven aan de Saeco dus ik heb iets meer tijd om te zoeken, proeven, ruiken, voelen en uiteindelijk te kopen.

Dit weekend maar eens goed gaan surfen 8-)
Kei veel groeten!

Joost

7
heb geen pavoni meer staan, maar wel een elektra mcal en vanaf volgende week een ponte vecchio export.
woon in Nijmegen en je bent welkom om een keer te komen proeven.
een PV heeft wel wat voordelen t.o.v. een pavoni:
-consistenter resultaat door veer
-stabielere temperatuur
-stoomt beter
-staat stabieler
-etc.
elektra is superieur als het het op smaak aankomt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
Hou er wel rekening mee dat het met een kleine hevel niet handig is om 2 cappu's te maken met 1 dubbele espresso. Komt gewoon te weinig volume uit en werken met een dubbele pull vond ik persoonlijk niet echt fijn. Op die manier krijg je 2 erg slappe cappu's. Je zult dan 2 espresso's moeten maken om het volume te krijgen voor 2 cappu's. Wellicht dat andere het hier niet mee eens zijn maar dit is de ervaring van mijn eigen gasten.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

9
wel mee eens!

bovendien is met de kleine levers los van het volume vaak de uitloop ongelijk.
ik werk eigenlijk altijd met een naked.
juist omdat de PV nauwelijks last heeft van overhitting kun je wel meteen achter elkaar twee shots maken.
wat ik doe: eerste shot maken, als de veer de extractie overneemt beginnen met opschuimen, na opschuimen meteen puck eruit kloppen, malen en tweede shot starten, als de veer het weer overneemt nog even de melk walsen en eerste cappuccino maken, en als die is ingeschonken met de verplichte latte art ;) natuurlijk dan is extractie twee ook klaar en kun je dus de tweede cappuccino afmaken...
klinkt ingewikkelder dan het is en gaat eigenlijk best wel snel.

maar als je visite hebt en er zijn vier mensen die espresso of cappuccino willen....

gelukkig is er niks mis mee om een mooie chemex te maken of desnoods een mocca master in te zetten...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
Als er bezoek is haal ik vaker de vacuüm uit de kast of pak een caffetiere. Dan zijn die ook weer even druk met "oh, das lekker". Melk op schuimen doe ik meestal alleen voor de twee dames hier in huis.

Zit het "probleem" hem voornamelijk in de inhoud van het waterreservoir? Ik zie dat de Professional een dubbele inhoud heeft (1,6 ipv 0,8 liter).
Kei veel groeten!

Joost