Re: Nieuwe versie van de HG One

3
Volgens de site van HG One zijn er momenteel 9 exemplaren van de machine in Nederland in gebruik. Wetende dat hier iemand/enkele mensen met ervaring zitten, ben ik erg benieuwd naar de grootste pro's en con's van de maler zoals ze ervaren worden in dagelijks gebruik. Ik wil zelf de HG One Met 83mm TiN aftermarket burr's in Q1 van 2015 bestellen maar ben nu al bezig met de voorpret. :D

De HG one moet de Compak K6 gaan vervangen. De K6 heb ik nu bijna een jaar. Hoewel ik onwijs tevreden ben over de Compak heeft de upgraditis me weer te pakken, de 'Heks' hoeft echter dit keer niet te vrezen voor haar plek op het aanrecht.

Met welke schijven zouden jullie de HG one bestellen overigens?
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

4
De keuze voor de schijven zal niet hel veel uitmaken. Persoonlijk zou ik nu de TiN-schijven nemen alleen omdat ze minder snel gaan roesten en die dingen met thuisgebruik ontzettend lang meegaan. Ik vraag me af wat mijn schijven gaan doen na zeg maar 15 jaar gebruik.

Als je erg van licht gebrande bonen houdt dan zou ik ook zeker de TiN-schijven nemen want dan kost het allemaal wat minder kracht. Ik ben zelf een behoorlijk groot persoon maar met sommige licht gebrande bonen kan malen erg zwaar zijn en moet ik zelfs een soort van aanloop nemen.

Zolang je 2 druppels water toevoegt aan de bonen (RDT) en in de blind tumbler de boel wat verdeelt (WDT) heeft de HG One in mijn ogen geen nadelen. Het is nu al bijna 2 jaar een ontzettend genot om ermee te kunnen werken. Malen van 18gr doe ik over het algemeen sneller dan iemand met bijvoorbeeld een Mahlkonig Vario.

Grootste nadeel is de lange tijd die nodig is voordat grote conische schijven zijn ingelopen maar dat probleem heb je ook met bijvoorbeeld een Compak K10. Het kost je ongeveer 20KG voordat ze echt goed consistent zijn. Vervolgens gaan ze honderden kilo's mee dus hoeft je je er verder geen zorgen om te maken.

De HG One is de eerste maler waarbij ik totaal geen neiging heb tot upgrade-itis. Die blijft er denk ik wel tot in de eeuwigheid. Geweldig gebouwd en een genot om mee te werken. Handmalen moet natuurlijk wel je ding zijn maar als je je daarbij neer kunt leggen krijg je er heel veel voor terug.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

5
Bedankt voor je feedback Erik! Handmalen is geen probleem als er een fantastisch resultaat mee bereikt wordt. Hoe staat het met de stabiliteit van de machine tijdens malen? Je geeft al aan dat je een aanloopje moet nemen bij licht gebrande bonen, staat de machine stevig of moet je hem degelijk vasthouden?

Toch wel bijzonder wat betreft het inlopen van de schijven. Ik las er gisteren nog een heel draadje over waar verschillende mensen het toch niet eens konden worden over het feit of schijven 'ingelopen' moesten worden. Bij de HG one wordt er ook wel aangegeven dat dit even kan duren. Ik ben benieuwd, heb de K6 tweedehands en nooit hoeven laten inlopen.
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

6
De HG One kan wat schuiven maar dat is denk ik meer omdat wij thuis een stenen werkblad hebben wat nogal glad is. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Je zult er dan iets meer aan moeten hangen om hem op zijn plaats te houden maar dat is niet erg. Je zult hem sowieso met 2 handen moeten bedienen, eentje om hem op zijn plek te houden en de ander om te malen. Standaard zitten er 4 rubberen stukken onder maar je kunt ook de gehele onderkant bedekken met een rubberen mat.

De Strega in combinatie met een titan conical is wel echt een geweldige combi.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

10
martinierius schreef:Voor mijn handmalers gebruik ik zo'n silicone matje dat wat kleverig aanvoelt. Superhandig: de maler heeft niet meer de neiging om mee te draaien op het werkvlak.
Voor handmalers waar je aan de bovenkant draait heeft dat nut omdat je de maler van boven af op het matje drukt over het volledige oppervlak van de grondplaat. Bij de HG One werkt die oplossing minder goed (heb ik namelijk allang geprobeerd). Je houdt hem vanaf de voorkant op zijn plaats en draait via de zijkant. Met een matje eronder zet je hem hoger met meer neigingen tot naar voren en achteren kantelen omdat juist het matje eronder hiervoor zorgt door een extra dikke laag aan de onderkant. Dat werkt in dit geval averechts.