Gaggia Evolution; Een Goede Aankoop?

1
Hallo mede-forumers,

Ik wil graag een espresso-machine kopen en heb mijn oog laten vallen
voor een Gaggia Evolution. Nu is mijn vraag of dit een goed apparaat is
en, zoja, waar ik moet opletten als ik hem 2e hands zou kopen.
Ik zie met plezier jullie reacties wel verschijnen.
To Coffee Or Not To Coffee, That's A Stupid Question!

Re: Gaggia Evolution; Een Goede Aankoop?

2
Ik heb het apparaat gehad, maar ik was er niet wild van. Je schijnt veel waar voor je geld te krijgen omdat ze hebben bezuinigd op de buitenkant (plestik), terwijl de binnenkant ongeveer gelijk zou zijn aan de duurdere Gaggia's.

De koffie die er uit kwam was niet slecht, maar het ding maakte een enorme herrie! Als ik hem aan zette was het alsof ik een diesel tractor op mijn aanrecht had staan. Ook het aanzuigen van het water gaf problemen.
Ik heb hem redelijk snel vervangen door een Gaggia Classic, en die vond ik een stuk plezieriger.

Overigens heb ik daarna voor niet zóveel meer dan een nieuwe Evolution, tweedehands het apparaat gekocht dat ik nu heb, en die staat toch wel een paar klassen hoger.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
De Evo is qua binnenwerk gelijk aan de Classic op een ding na de magneetklep. De Classic heeft een magneetklep welke na het zetproces de druk van de groep haalt. Dit betekent een droge filterdrager zonder geklieder en gelek. Bij de Evo kan je na het zetten beter even wachten voor je de filterdrager eruit haalt.
Een Evo is minder stabiel dan een Classic door de plastic behuizing. Hij is echter wel veel beter dan een Krups of Delonghi od Saeco aroma. De Evo is de goedkoopste machine waarmee je een echte espresso kan zetten.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

7
Ik meen dat juist die Gaggia's nog wel te servicen zijn? En voor een tweedehands Silvia geldt dat toch ook?

Waar zijn de experts hier?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Nee, maar dan heb je wel de afweging tussen een nieuwe machine met 2 jaar garantie en een gereviseerde met hooguit 3 maanden. Als de prijs daartussen klein is, zou ik niet snel voor de gereviseerde kiezen. De grens van ca 500 euro die ik eerder noemde, ligt vaak tussen machines met alu binnenwerk en machines met hoogwaardigere materialen. Die laatste zijn duurzamer en kunnen beter gereinigd worden, bij de eerdere moeten sneller onderdelen vervangen worden.
Een Silvia kun je prima zelf uit elkaar halen, die is ruim opgezet en als je enigszins technische kennis hebt is die goed uit elkaar te halen. Helaas geldt dit niet voor alle machines, sommige zitten erg lastig in elkaar en soms heb je ook erg speciaal gereedschap nodig.

10
Ik vind een Classic goed te repareren. Een nieuwe bovenkant van de ketel kost maar 35 Euro en dan heb je meteen de twee elementen vervangen. Dat de ketel aangevreten raakt komt omdat mensen niet juist ontkalken. Gaggia's moet je alleen met wijnsteenzuur ontkalken. Pomp wil wel eens stuk gaan maar dat is in bijna 100% van de machines een Ulka EX5 vibratiepomp die rond de 25 euro kost.
Mensen zijn vaak zo bang iets open te schroeven maar in de praktijk valt het vaak zo mee. Een Silvia is ook vaak nog te redden maar de onderdelen zijn wel duurder. Een nieuwe ketel (bovenkant) zit toch over de 100 euro.
Ik vind ook dat je een verschil moet maken tussen servicen en servicen. Een servicebeurt is in mijn optiek een standaard ontkalking, nieuwe douchezeef en zetgroepring plus een grondige reiniging en eventueel wat afstelwerk. Echt grote nieuwe onderdelen is meer een reparatie.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s