Ponte Vecchio Mcal en Elektra Export

1
Aangezien ik wat regulier onderhoud moest doen aan de groepen van mijn Elektra en Ponte Vecchio leek het me een leuk idee om de groepen eens om te draaien. De oude Sama Club had ook een Elektra groep. De aansluiting is gelijk. Ik moest alleen het aanvoerpijpje van de Elektra groep iets ombuigen omdat deze anders het verwarmingselement van de PV raakt. De wisseltruc is verder een fluitje van en cent en binnen tien minuten gepiept...

Afbeelding

En wat blijkt...de Elektra groep op de PV heeft geen last meer van oververhitting. Na twee uur aan loopt de temperatuur op tot 75 graden op de temperatuur strip bij een pstat setting van 1.3 bar. Op de Elektra was dit bij 1.0 bar al 90 graden. Ook als ik in een rustig tempo achter elkaar een aantal shots maak geen probleem met de temperatuur. Andersom heeft de PV groep op de Elektra nu serieus last van oververhitting. Temperatuur loopt idle op tot 90 graden in plaats van de 75 graden op de eigen boiler. En na een paar shots is het gedaan met de pret en is koelen van de groep een must.

Ik dacht altijd dat de temperatuur stabiliteit van de PV groep vooral kwam door het kleine groep volume en de langzame instroom. Maar dat is dus niet zo. Eigenlijk ook wel logisch. Wat het denk ik wel is, is een klein teflon schijfje op de PV tussen de boiler en de groep. Dat werkt dus als isolatie en vermindert de geleiding.

Al met al is de PV Mcal het beste van twee werelden: De smaak van de Elektra groep en de temperatuur stabiliteit van de PV...laat het voorlopig maar even zo ;)

En wie weet eens experimenteren met een stukje teflon tussen boiler en groep op de Elektra...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Ponte Vecchio Mcal en Elektra Export

2
Erg leuke en interessante test. De (teflon) pakking tussen de boiler en groep is ook precies waarom de nieuwe Cremina zoveel stabieler is dan de oude versies. Je kunt die dingen dan ineens de hele dag aan laten staan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
Zelf even provisorisch een teflon pakking gemaakt. Elektra groep weer op Elektra gezet maar nu met pakking er tussen. En ja de groep heeft geen last meer van oververhitting. Na een paar uur 80 graden op de temperatuur strip.

Aangezien ik nieuwe seals voor mijn PV moest bestellen heb ik meteen zo'n standaard PV boiler-groep schijf meebesteld. Kost maar 5 euro. En ja deze past precies. Onbegrijpelijk eigenlijk dat Elektra dat ding er niet standaard tussen zet.

En ook Pavoni zou toch ook beste een pakking er op kunnen zetten?

Bij heel snel veel shots achter elkaar raakt de groep nog wel oververhit. Daar kan zo'n koelring wellicht nog uitkomst bieden. Maar even de porta filter onder koude kraan houden is genoeg om de groep binnen een minuut weer terig te koelen en de porta filter weer op te warmen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
cremalover schreef:Een van de mooie aspecten van mijn Exports vond ik de snelle opwarmtijd.
Dus wat is het probleem? Jouw export had en snelle opwarmtijd EN een pakking en dus temperatuur stabiel!

De boiler warmt snel op en de groep volgt...het idee van die pakking is vooral dat de groep niet blijft stijgen in temperatuur maar dat er een soort van maximum temperatuur ontstaat...

O ja, mijn PV met dus de standaard pakking warmt sneller op dan de Elektra zonder pakking!

9
Door te flushen zijn al die kleine hevels snel op temperatuur te krijgen. De teflonring zorgt vervolgens dat de boel niet overhit raakt. Heeft naar mijn mening alleen maar positieve kanten.

De Cremina met teflon pakking deed er zonder te flushen bijna een uur over om helemaal warm te worden maar met een flush van een paar seconde was deze in 10 minuten of korter warm. Vervolgens kon je hem de hele dag aan laten staan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60