Zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Marcel en ben nieuw op dit forum en in de wereld van de espresso.
Na jarenlang theezetten etc begin ik de smaak van de espresso letterlijk en figuurlijk te pakken te krijgen.
Om niet gelijk enorm te investeren een 2e hands Gaggia Classic aangeschaft. Volgens de verkoper een bakkie of 10 mee gezet maar wel een jaar stilgestaan. Maler wordt een 2e hands horecamaler. Hier ga ik even rustig de tijd voor nemen om deze uit te zoeken.
Probleem met de Gaggia Classic is als volgt. Na thuiskomst de Gaggia even laten lopen om de waterkwaliteit te controleren. Hier kwam behoorlijk troebel water uit en kalk. Met Cafiza de boel gereinigd en 2x ontkalkt. Flink doorgespoeld met misschien wel 5 liter door de kop en door de stoompijp.
Het water blijft ligt troebel. Na 10 seconden trekt het aardig op en na een minuut is het volledig helder MAAR er blijft een soort van residu aan het oppervlakte achter. Aan de rand van het glas, als een cirkel.
Mijn gevoel zegt me ergens dat dit niet helemaal goed zit. Er ligt geen kalk of ander verdacht materiaal meer op de bodem.
Weet iemand wat dit is en of dit kwaad kan?
Alvast bedankt!!!!
Re: troebel water Gaggia Classic
2Als dit type apparaat niet regelmatig word ontkalkt, ziet de boiler eruit als deze foto.

Het kan dus goed zijn dat er nog steeds kalk in de boiler zit.
Het is ook aan te raden een onthardings zak in de watertank te leggen, voorkomen is vele malen beter dan genezen! Komt ook de smaak van je koffie ten goede.
http://www.kafko.nl/onthardings-zak.html

Het kan dus goed zijn dat er nog steeds kalk in de boiler zit.
Het is ook aan te raden een onthardings zak in de watertank te leggen, voorkomen is vele malen beter dan genezen! Komt ook de smaak van je koffie ten goede.
http://www.kafko.nl/onthardings-zak.html
3ik heb inderdaad getwijfeld of er niet een soort van oxidatie zou loskomen uit de boiler. Maar ik kom geen deeltjes tegen op de bodem enkel een hele lichte schuimige cirkel aan de oppervlakte van het water.
4Lijkt mij dus op zeer kalkrijk water...Google maar eens op 'Gaggia Classic restauratie' dan zie je genoeg horror plaatjes.
5Maar als het zeer kalkrijk water is zou ik toch op de bodem kleine kaldeeltjes moeten terugvinden? Zorgt kalkrijk water ook voor de schuimcirkel aan de rand van het wateroppervlak?
6Ik bedoel te zeggen dat buiten de kalk die er al in het water zit, er nu blijkbaar ook wat extra opgeloste kalk meekomt. Ik geloof niet dat je dan ook kalkdeeltjes ziet.
Ik heb zelf regelmatig gezien hoe kalkrijk water dichtslaat en dan weer langzaam opklaart...zoals jij eigenlijk ook beschrijft.
Ik heb zelf regelmatig gezien hoe kalkrijk water dichtslaat en dan weer langzaam opklaart...zoals jij eigenlijk ook beschrijft.
7Met andere woorden; ik moet de boiler even openmaken om te zien hoe dat eruit ziet?
Kan ik nog wat doen als er behoorlijk wat aanslag op te vinden is zoals de afbeelding die je in je eerste reactie meestuurde? Of als het eenmaal zover is is het eigenlijk al te laat?
Kan ik nog wat doen als er behoorlijk wat aanslag op te vinden is zoals de afbeelding die je in je eerste reactie meestuurde? Of als het eenmaal zover is is het eigenlijk al te laat?
8Als je ge'Google'd hebt, zul je wel meer zwaar verkalkte Gaggia's gezien hebben.
Lastig te zeggen in welke staat de jouwe is, maar dat er meer dan 10x gebruik van is gemaakt lijkt me duidelijk...als de verkoper in Z-Limburg woont, kan het best zijn dat de boiler vrijwel dicht zit met kalk...je kunt zelf opzoeken wat het kalkgehalte in jouw/zijn regio is.
Door het ontkalken, dwz poeder erin, opwarmen, 15 min laten staan, spoelen...denk ik niet dat dat veel uitmaakt...als alles verder goed werkt zou ik zo'n onthardingszak in de tank leggen en het gewoon proberen, een beetje kalk in een boiler kan geen kwaad.
Er word regelmatig een corrosief ontkalkingsmiddel gebruikt, dat niet geschikt is voor aluminium, dat geeft problemen in zo'n boiler.
Als je zoekt, moet je ook restauratie projecten vinden, maar dat lijkt me vor jouw machine overkill.
http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... f=3&t=1975
Lastig te zeggen in welke staat de jouwe is, maar dat er meer dan 10x gebruik van is gemaakt lijkt me duidelijk...als de verkoper in Z-Limburg woont, kan het best zijn dat de boiler vrijwel dicht zit met kalk...je kunt zelf opzoeken wat het kalkgehalte in jouw/zijn regio is.
Door het ontkalken, dwz poeder erin, opwarmen, 15 min laten staan, spoelen...denk ik niet dat dat veel uitmaakt...als alles verder goed werkt zou ik zo'n onthardingszak in de tank leggen en het gewoon proberen, een beetje kalk in een boiler kan geen kwaad.
Er word regelmatig een corrosief ontkalkingsmiddel gebruikt, dat niet geschikt is voor aluminium, dat geeft problemen in zo'n boiler.
Als je zoekt, moet je ook restauratie projecten vinden, maar dat lijkt me vor jouw machine overkill.
http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... f=3&t=1975