Upgrade Bezzera bb05

1
Hallo,

Ik zoek een upgrade voor mijn Bezzera maler,
Het liefst eentje met conische maalschijven vanwege het luchtige mengsel zonder daarbij te klonteren.

Welke kunnen jullie mij adviseren?
BFC ela / Macap mxd Extreme / 2x Gaggia mini '72 / Wmf '60 / FTM / Quickmill omre monza / Bruni brunella

Re: Upgrade Bezzera bb05

4
Dan zou ik je adviseren te kijken naar wat er wordt aangeboden, en niet eerst een model in gedachten te nemen en daarna te kijken of die momenteel ook wordt aangeboden.

Een bevriende brander bij mij thuis om de hoek restaureert vaak gebruikte horeca-malers, als je mij een PM stuurt met je mailadres kan ik die aan hem doorsturen.

En @3aan hier op het forum heeft ook weleens wat staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
Betere maler met conische schijven gaat voor dat beperkte budget erg lastig worden. Kijk liever naar een ex-horecamaler met minimaal 64mm platte schijven en een 300W motor. Een model met grote conische schijven (68mm+) gaat minimaal het dubbele kosten tweedehands.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
64 mm vlak gaat geen beter maalresultaat opleveren dan de BB005.
M.u.w. de 64 mm vlakke schijven van mahlkonig.
Maar dat is zwaar boven budget.
De BB005 heeft traploze instelling en niet zo veel retentie.
Wat denk je er op vooruit te gaan?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Ik heb de Bezzera nog eens uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt.
En lijkt het met Brazilaanse boontjes goed te doen (geen strooien).

Heb nog wel gekeken naar een Compak k6 of 10; maar wat een bakbeest vergeleken de Bezzera!
Dus ik houd m nog maar even :mrgreen:
BFC ela / Macap mxd Extreme / 2x Gaggia mini '72 / Wmf '60 / FTM / Quickmill omre monza / Bruni brunella

8
Nog een laatste bevinding;
Door dit forum ben ik op Erik's brandprofiel gekomen (dank hiervoor ;) )
En nu is het statische opladen definitief verleden tijd!

9
Hé, apart, dus je iets andere brandprofiel zorgt voor minder retentie? Zeker weten dat het niet met het nattere weer van de laatste tijd te maken heeft?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Hogere rv zou idd ook invloed kunnen hebben.
Erik's brandprofiel is gemaakt om de boontjes niet teveel uit te drogen (tov oudere brandprofielen)

Of zou het komen dat ik een Compak k6 ernaast heb staan? :mrgreen: