smerig boilerwater

1
Elke ochtend voor ik mijn machine aan zet ververs ik mijn boilerwater.
Tank af laten en nieuw water er in.
Eens in de drie weken flush ik mijn boiler .Dus af laten lopen en de lege boiler met 100 cc vullen,af laten,vullen,etc
Het valt me iedere keer weer op hoeveel troep er uitkomt.
Heel veel flinterdunne drap.
Ik weet zeker dat men een glas water dat er zo uit zag niet zou drinken.

Dus voor de single boiler gebruikers een tip.
Flush uw boiler regelmatig,liefst dagelijks.

Re: smerig boilerwater

2
Ik gebruik de heet water tap van mijn Rocket voor het kokend water voor rijst/pasta etc. Waardoor ik meerdere keren per week toch wel een liter ofzo uit de boiler haal. Juist om te voorkomen dat zo'n boiler eeuwig hetzelfde water bewaard.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

3
Doe ik hier ook, niet te zuinig met water tappen, en bovendien wordt boilerwater gebruikt om indirect de HX te vullen dus ook via het koffiekopje komt er boilerwater.
cremalover schreef:Dus af laten lopen en de lege boiler met 100 cc vullen,af laten,vullen,etc
Je hebt een loodzware machine, hoe trek je die helemaal leeg, houd je 'm ondersteboven of zit er een laag geplaatst aftapkraantje op?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
turboyeast schreef:Leg eens uit?
Afbeelding

Het 'trombone' vormige dunne pijpje op de voorgrond komt onderaan uit de boiler, daar waar het water het minst heet is. Neemt een ruime omweg omhoog en weer omlaag naar de HX, gaat daar naar binnen en ver binnen in de HX komt het uit. De groep wordt gevoed door de twee pijpen van de thermosifon die weer uit beide uiteinden van de HX worden gevoed. Het volume in de vrij grote en zware HX (ik heb er een vast gehad die uit de boiler was gehaald) en de TS pijpen is bijeen zo groot dat het volume aan boilerwater dat via de omweg de HX binnenkomt als er aan het andere uiteinde in de zetgroep koffie mee wordt gezet, gering is en de uiteindelijke temp-stabiliteit niet in gevaar brengt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
fransg schreef:Doe ik hier ook, niet te zuinig met water tappen, en bovendien wordt boilerwater gebruikt om indirect de HX te vullen dus ook via het koffiekopje komt er boilerwater.
cremalover schreef:Dus af laten lopen en de lege boiler met 100 cc vullen,af laten,vullen,etc
Je hebt een loodzware machine, hoe trek je die helemaal leeg, houd je 'm ondersteboven of zit er een laag geplaatst aftapkraantje op?
Zit onder aan de boiler een leiding .Bij het overloopbakje zit een kraan.
Als ik die open loopt de boiler in drie minuten leeg.

9
Bij het ontkalken gebruik ik een heveltje: vac breaker eruit en slangetje erin door dat gat. Dan trek je hem goed leeg, veel handiger dan jongleren met de hele machine. Maar dat ga je niet regelmatig doen natuurlijk.

Over boilerwater vervangen: ook relevant bij HX ontwerp waar de twee loops los van elkaar zitten; door aftappen van stoom loopt langzaam het mineraalgehalte van het resterende water op en krijg je meer aanslag in je boiler. Ik flush hem daarom regelmatig via de heetwaterkraan.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

10
Kabouter schreef:Bij het ontkalken gebruik ik een heveltje: vac breaker eruit en slangetje erin door dat gat. Dan trek je hem goed leeg.
Eigenlijk wel een goed idee, zal eens zo'n ding met een balg-pompje gaan halen. :P
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.