Tot nu toe maak ik espresso als volgt.
Hendel omlaag,pre infusie ,hendel los en als het shot begint te blonden trek ik het koppie weg.
Nu kan ik veel meer goede( donkere crema) espresso uit de 17 gram halen.
Als ik halverwege het shot de hendel weer omlaag beweeg loopt de cilinder vol en laat ik de hendel weer los.Het shot begint dan weer met donkere koffie.
Als het shot weer begint te blonden haal ik de hendel weer omlaag en krijg weer donkere extractie.
ik heb niks gemeten maar ik vermoede dat ik zo bijna 50 a 60 ml uit 7 gram kan trekken.
Smaaktests heb ik nog niet gedaan maar het oogt goed.
Re: HET VERLENGDE SHOT
2Heeft dat dan te maken met de druk die de veer levert? Ik vraag me ook af hoe het zit met die puck-sprong als de hendel weer omhoog wordt gehaald, die Frans zo mooi heeft gefilmd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Ik vraag me af hoe je meer olie uit een x aantal grammen koffie kunt halen als er niks meer inzit.
Maar goed, de nog niet gemaakte smaaktest zal opheldering geven.
Maar goed, de nog niet gemaakte smaaktest zal opheldering geven.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
4Ik vermoed dat op het moment van blonden de lage druk van bijvoorbeeld 4 bar niet in staat is om nog wat goeds uit de puck te persen.
Bij het opnieuw omlaaghalen van de lever begin je weer een hogere druk extractie van zeg 8 bar of zo. .Zou kunnen dat de hogere druk dan nog in staat is om goed spul er uit te persen.
Bij het opnieuw omlaaghalen van de lever begin je weer een hogere druk extractie van zeg 8 bar of zo. .Zou kunnen dat de hogere druk dan nog in staat is om goed spul er uit te persen.
5Kan het niet zijn dat de temperatuur stijgt, je koffie daardoor verbrandt en je daardoor weer donkerdere koffie uit je uitloop krijgt?
Vibiemme Domobar, La Pavoni professional, Compak K10 conical, Bialetti
6Dat lijkt me sterk.El Caballero schreef:Kan het niet zijn dat de temperatuur stijgt, je koffie daardoor verbrandt en je daardoor weer donkerdere koffie uit je uitloop krijgt?
7Ik zou gelijk de schectermatic aanpak erop loslaten. Setje kopjes op een rijtje en voor elke fase een nieuw kopje eronder schuiven. Verschil proeven. Mogelijk: is de laatste waterig, bitter en niet te hachelen.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)
8Ik doe hetzelfde in m'n kar, daar heb ik de Gaggia van de nodige jaren oud en daar moet je het wel doen aangezien er maar een slagvolume is voor een 30 ml, dus doe je de Fellini Move; https://www.youtube.com/watch?v=py-JKrNz-hE
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
9Is toch niet de methode, het gaat om het gehele plaatje dus om het gehele pakket aan smaken, je kan dus wel in verschillende kopjes gaan zetten maar je moet wel elke keer vers starten en iets verder in elk volgende kopje.Kabouter schreef:Ik zou gelijk de schectermatic aanpak erop loslaten. Setje kopjes op een rijtje en voor elke fase een nieuw kopje eronder schuiven. Verschil proeven. Mogelijk: is de laatste waterig, bitter en niet te hachelen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
10Ik deed de Fellini bij mijn Export.
Maar daar moest ik wel en kwam ik met een enkele beweging van de hevel niet aan blonding toe.
Bij mijn Pompei wel.
Maar daar moest ik wel en kwam ik met een enkele beweging van de hevel niet aan blonding toe.
Bij mijn Pompei wel.