Re: Malabar AA
2Een malabar moet je wel anders branden dan andere bonen, ik weet niet hoe jij ze hebt gebrand en of het daaraan ligt maar ik herken wel wat je omschrijft.
Ik vind de smaak lekker maar kan de malabar ook niet goed verdragen. Misselijk en diaree. Misschien heeft het te maken met het droogproces wat deze bonen ondergaan? Ik weet het niet.
Ik vind de smaak lekker maar kan de malabar ook niet goed verdragen. Misselijk en diaree. Misschien heeft het te maken met het droogproces wat deze bonen ondergaan? Ik weet het niet.
5Ik ben een kilootje of 10 lang verslaafd aan de Malabar.
ik heb geen affiniteit met aciditeit en fruit dus voor mij lang leve de chocotonen.
Branden gebeurt met opwarmen op 200 dan in 4 minuten naar de 210 daarna vrij naar de 230 ( wat langt duurt.)
FC start meestal op 09:00 en totale tijd 13 minuten
Afgelopen week in den Haag geweest en bij booN een malabar hun roasting geproefd, kleur was tint lichter, begon met wat zuur ( niet onaangenaam) om daarna in de zo typische malabar smaak over te gaan.
Zakje van gekocht en die dag later met barista vriend geproefd naast die van mij.
Bleef die van mij lekkerder vinden ( vriend gaf iets meer de voorkeur aan mijn branding)
Ook nog een mandheeling eigen roast en booN roast, vond ze beide niet lekker ( ligt aan mij)
ook nog even een yirgacheffe van booN geproefd die mij beter beviel.
Kortom ik probeer elke keer wel iets anders dan de malabar maar kom toch nog telkens terug op deze bonen "gekust door de wind".
ik heb geen affiniteit met aciditeit en fruit dus voor mij lang leve de chocotonen.
Branden gebeurt met opwarmen op 200 dan in 4 minuten naar de 210 daarna vrij naar de 230 ( wat langt duurt.)
FC start meestal op 09:00 en totale tijd 13 minuten
Afgelopen week in den Haag geweest en bij booN een malabar hun roasting geproefd, kleur was tint lichter, begon met wat zuur ( niet onaangenaam) om daarna in de zo typische malabar smaak over te gaan.
Zakje van gekocht en die dag later met barista vriend geproefd naast die van mij.
Bleef die van mij lekkerder vinden ( vriend gaf iets meer de voorkeur aan mijn branding)
Ook nog een mandheeling eigen roast en booN roast, vond ze beide niet lekker ( ligt aan mij)
ook nog even een yirgacheffe van booN geproefd die mij beter beviel.
Kortom ik probeer elke keer wel iets anders dan de malabar maar kom toch nog telkens terug op deze bonen "gekust door de wind".
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg
6Full city roast is ook de manier waarop ik m brand, net als wedj hierboven.
Voorverwarmen op 200, hup bonen erin, inmiddels weer afgekoeld naar 190.... Gene instellen op 230, wachten op eerste FC knallen en terug naar 225. Droppen en extern koelen tussen 12 en 13 minuten want ik wil geen olie op de boon omdat dit mij te gebrand smaakt.
Net als wedj houd ik niet van fruitige (lees zure) espresso dus is de MM AA perfect voor mij. Ook geen last van het maag darmstelsel hierbij...
Inderdaad na 10 dagen vind ik m ook op z'n best.
Als je wil kan ik een klein brievenbuspassende envelop met wat verse boontjes opsturen ter vergelijk, of misschien WEDJ wel als aanstaande kleine zelfstandige brander........
Voorverwarmen op 200, hup bonen erin, inmiddels weer afgekoeld naar 190.... Gene instellen op 230, wachten op eerste FC knallen en terug naar 225. Droppen en extern koelen tussen 12 en 13 minuten want ik wil geen olie op de boon omdat dit mij te gebrand smaakt.
Net als wedj houd ik niet van fruitige (lees zure) espresso dus is de MM AA perfect voor mij. Ook geen last van het maag darmstelsel hierbij...
Inderdaad na 10 dagen vind ik m ook op z'n best.
Als je wil kan ik een klein brievenbuspassende envelop met wat verse boontjes opsturen ter vergelijk, of misschien WEDJ wel als aanstaande kleine zelfstandige brander........
7Ik brand de Malabar als volgt, de brander terug koelen naar 130 graden en dan de batch erin, de temperatuur zakt nu naar de 90 graden en die langzaam naar de 150 graden brengen in een tijdsspanne van zo'n 5 minuten, de droogtijd zit hierin verweven, die droogtijd is zeer belangrijk, na die 5 minuten telkens de temperatuur met een paar graden verhogen totdat ik rond de 190 graden zit bij een minuut of 12/13 nu vooral ruiken en kijken wat je doet, als de eerste krak inzet de temperatuur naar de 230 zetten ineens dat duurt natuurlijk even en dan op het moment dat de 2e aanvangt in de koeler en snel koelen, de 2e krak loopt in de koeler nog iets door, mooi licht gebrand en goed van smaak even een boontje proeven, een ander boontje stuk knijpen en de interne en externe kleur vergelijken, deze moet vrijwel gelijk van kleur zijn.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
8Als je de methode van adriaan volgt op de gene dan zit je meer op de methode van klaus fricke alleen slow roasting. Denk inderdaad dat een giessen een heel andere dimensie is. Lijkt mij wel leuk om eens wat malabar uit te wisselen. Ben een paar dagen op congres en dan even adressen uitwisselen via pb kunnen we wat wisselen
Mvg
Wim
Mvg
Wim
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg
10Methode adriaan is met de gene idd niet in die tijd/temp combi haalbaar. Om een dergelijk tempprofiel te volgen zit je met de gene waarschijnlijk tegen de 25min. Wel interessant om eens te proberen!
Vandaag een portie gene-gebrande bonen aan Roo019 verstuurd, dus uitwisseling is begonnen.....!
Laat maar weten of iemand het leuk vindt om te volgen! Als je trots bent op een branding stuur dan vooral een sample op zouden wij zeggen nietwaar Roo019?
Vandaag een portie gene-gebrande bonen aan Roo019 verstuurd, dus uitwisseling is begonnen.....!
Laat maar weten of iemand het leuk vindt om te volgen! Als je trots bent op een branding stuur dan vooral een sample op zouden wij zeggen nietwaar Roo019?