Hoi,
In het 'gulden' tijdperk hebben wij voor 1000 gulden een Elektra espressomachine gekocht (weet niet meer welk serienummer, maar het was de goedkoopste) bij het koffiecultuurcentrum in Amsterdam. Wat een feest was dat. Wij hebben er ruim 12 jaar plezier van gehad. Uiteindelijk helaas toch kapot gegaan. De reparatie zou duurder worden dan een nieuwe. Naar aanleiding van recensies zijn wij toen gegaan voor de Rancillio Silvia. Nu al wat jaartjes in ons bezit, maar echt niet tevreden. Geen mooie schuimlaag op de espresso. Vaak spuit de koffie alle kanten op. We hebben al verschillende espressobonen/maalstanden uitgeprobeerd, maar het resultaat blijft matig. Ik ben nu op zoek naar een fijn espressoapparaat waar je gewoon blij van wordt. Mag wat kosten.
Graag reacties.
Groet, Andrea
Re: Niet tevreden met Rancilio, op zoek naar een fijne machine. Iemand gouden tip?
2Een machine die mooi stabiel is, is dan wel heel fijn. Dat geeft je een voorspelbaar karakter van de machine.
Een single boiler machine zoals een Vibiemme Domobar doet dat, die geeft heel voorspelbaar een bepaalde temperatuur zonder veel te hoeven flushen. Maar zijn kleinere afmetingen en boiler betekent ook dat je per 5 minuten niet meer dan zeg 4 kopjes moet maken. Hij heeft even een kleine hersteltijd nodig. Nu klinkt 4 kopjes niet als heel veel, maar in de praktijk lukt het je toch niet om veel meer dan dat te maken in 5 minuten.
Een HX (heat exchanger) machine, zoals mijn Rocket Cellini, kan ook heel stabiel zijn, maar daar moet je even weten hoe het systeem werkt. Maar kan daarna even stabiel zijn als een single boiler, wel iets duurder. Maar een HX machine heeft als voordeel dat je melk kan opschuimen terwijl je koffie zet. Je hoeft dus niet te wachten op de ene functie om de andere te doen. Ik vind dat wel fijn.
Een dual boiler zie ik het voordeel niet zo van in, zogenaamd is die nog weer beter in te stellen qua temperatuur, maar in de praktijk zie ik die meerwaarde niet zo. Je hebt vaak een relatief kleine brew boiler, waardoor die net als een single boiler toch af en toe even moet bijkomen. En je hebt de machine propvol met boilers/verwarmingselementen/etc wat allemaal stuk kan gaan en dan kan je er moeilijker bij.
Concrete machines die ik aan kan raden zijn:
Vibiemme Domobar voor wanneer je eigenlijk weinig/geen melk drankjes drinkt, maar wel een stabiele zetgroep wilt hebben voor espresso.
Rocket Cellini/Giotto voor wanneer je toch regelmatig met cappuccino e.d. aan de slag gaat.
Of een weinig gehoorde hier op het forum: Nuova Simonelli Musica. Een machine die qua stabiliteit volgens mij niet echt onderdoet op een Rocket, maar volumetrisch programmeerbaar is, wat je nog weer wat gemak bied.
Een single boiler machine zoals een Vibiemme Domobar doet dat, die geeft heel voorspelbaar een bepaalde temperatuur zonder veel te hoeven flushen. Maar zijn kleinere afmetingen en boiler betekent ook dat je per 5 minuten niet meer dan zeg 4 kopjes moet maken. Hij heeft even een kleine hersteltijd nodig. Nu klinkt 4 kopjes niet als heel veel, maar in de praktijk lukt het je toch niet om veel meer dan dat te maken in 5 minuten.
Een HX (heat exchanger) machine, zoals mijn Rocket Cellini, kan ook heel stabiel zijn, maar daar moet je even weten hoe het systeem werkt. Maar kan daarna even stabiel zijn als een single boiler, wel iets duurder. Maar een HX machine heeft als voordeel dat je melk kan opschuimen terwijl je koffie zet. Je hoeft dus niet te wachten op de ene functie om de andere te doen. Ik vind dat wel fijn.
Een dual boiler zie ik het voordeel niet zo van in, zogenaamd is die nog weer beter in te stellen qua temperatuur, maar in de praktijk zie ik die meerwaarde niet zo. Je hebt vaak een relatief kleine brew boiler, waardoor die net als een single boiler toch af en toe even moet bijkomen. En je hebt de machine propvol met boilers/verwarmingselementen/etc wat allemaal stuk kan gaan en dan kan je er moeilijker bij.
Concrete machines die ik aan kan raden zijn:
Vibiemme Domobar voor wanneer je eigenlijk weinig/geen melk drankjes drinkt, maar wel een stabiele zetgroep wilt hebben voor espresso.
Rocket Cellini/Giotto voor wanneer je toch regelmatig met cappuccino e.d. aan de slag gaat.
Of een weinig gehoorde hier op het forum: Nuova Simonelli Musica. Een machine die qua stabiliteit volgens mij niet echt onderdoet op een Rocket, maar volumetrisch programmeerbaar is, wat je nog weer wat gemak bied.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
Re: Niet tevreden met Rancilio, op zoek naar een fijne machine. Iemand gouden tip?
3Hallo Andrea,
kunnen wij aannemen dat je hele mooie versgebrande en versgemalen koffiebonen koopt? Koffie verpakkingen met daarop de branddatum ipv de houdbaarheidsdatum?
Je hebt ook vast al een hele goede koffiemolen? Want je weet dat de koffiemolen belangrijker is dan de machine na de verse koffiebonen?
Grt,
Bob
kunnen wij aannemen dat je hele mooie versgebrande en versgemalen koffiebonen koopt? Koffie verpakkingen met daarop de branddatum ipv de houdbaarheidsdatum?
Je hebt ook vast al een hele goede koffiemolen? Want je weet dat de koffiemolen belangrijker is dan de machine na de verse koffiebonen?
Grt,
Bob
4Bedankt voor de reacties. Vibiemme Domobar en Nuova Simonelli Musica zijn interessant.
Wij malen met een Nemox (destijds aangeraden door Koffiecultuurcentrum). Goede bonen zijn lastiger aan te komen sinds we in een dorp wonen. Nog tips voor lekkere die je via internet kunt bestellen?
Wij malen met een Nemox (destijds aangeraden door Koffiecultuurcentrum). Goede bonen zijn lastiger aan te komen sinds we in een dorp wonen. Nog tips voor lekkere die je via internet kunt bestellen?
5Ok, vergeet alle voorgaande tips maar, ga eerst maar een acceptabele maler kopen en lees je even in in het beginnerstopic.Op zoek schreef:Bedankt voor de reacties. Vibiemme Domobar en Nuova Simonelli Musica zijn interessant.
Je mist enkele cruciale tips en benodigdheden blijkbaar.
"Nog tips voor lekkere die je via internet kunt bestellen?" staat voor mij synoniem aan: "ik heb geheel het forum niet gelezen of lopen zoeken, ik deponeer gewoon een vraag en ik zie wel". En dat is niet de functie van een forum. We zijn geen helpdesk.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
6
Als de koffie alle kanten op spuit verdenk ik niet direct de machine, eerder de bonen, maler of verdeling / tampen in het filter (met name dat laatste heeft hier voor nogal wat alle kanten opspuitende koffie gezorgd in combinatie met te grof malen). Op de vraag en aanbod sectie staat een topic met Nederlandsche webwinkels (zie daar kleine branders voor verse bonen), verder is er zoals gezegd een beginnerstopic met handige tips.
Succes!
Succes!
7Aah, duidelijk geval waarom het niet goed gaat. Vandaar mijn vragen over de bonen en maler.Op zoek schreef:Bedankt voor de reacties. Vibiemme Domobar en Nuova Simonelli Musica zijn interessant.
Maar ga eerst naar eens versgebrande koffiebonen kopen. Bijvoorbeeld bij fascino. Dan zit je inclusief verzendkosten op 15 euro per kg geloof ik. De goedkoopste budget bonen, initio mild heb ik het dan over en je zal al veel beter resultaat dan nu behalen mits je alle anderen variabelen goed uitvoert natuurlijk!
Dus concreet: bestudeer de eerder genoemde beginnershandleiding, koop verse koffiebonen dwz niet langer dan 10 dagen geleden gebrand, bestudeer/zoek de eigenschappen van de Rancilio (temperature surfing) en krijg je maalgraad goed voor 30ml espresso uit 14 a 18 gram koffiemaalsel met een doorlooptijd van zo'n 30 seconden.
Zoek ondertussen naar een ex-horecamaler op marktplaats of koop er 1 nieuw als je geld teveel hebt. zoek een maler met minimaal 64mm schijven en 300 watt motor. Om het makkelijk te maken met zoeken kun je daaraan vasthouden. Want die maler die je nu hebt kan beter...
8Waarom raad je mensen die budgetbonen aan? Is leuk dat het vers is, maar daar is ook alles mee gezegd. Vers branden is inherent duurder, dan kun je wel extra gaan besparen op de bonen zodat je er een 'vers' stickertje op kan plakken, maar bij die budgetbonen zijn ze daar gewoon in doorgeslagen.
Als je wil besparen, voor ~15 euro (ex. verzends) de kilo kun je ook Lavazza Super Crema vinden, en dat is gewoon lekker spul.
Als je wil besparen, voor ~15 euro (ex. verzends) de kilo kun je ook Lavazza Super Crema vinden, en dat is gewoon lekker spul.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
9De bonen discussie houd ik me even buiten. Er zijn mensen die daar meer verstand van hebben.
Ik ben nog aan het experimenteren met de verschillende Fascino bonen. Vooralsnog uitstekende ervaring mee.
Wat ik nog niet heb gehoord is, dat een Silvia (V3?) absoluut geen slechte machine is.
Kijk eerst eens naar de afstelling van je expansieventiel (opv). Op 12 bar krijg je onmogelijk lekkere koffie.
Zet er een PID op en je komt redelijk in de buurt van een single boiler Domobar. Hoewel de laatste door de zwaardere zetgroep een betere temperatuurstabiliteit heeft. Je weet met de PID in ieder geval wat je qua temperatuur aan het doen bent.
Na het afstellen van de opv uiteraard een fatsoenlijke maler zoals eerder genoemd is.
Mocht je een mooiere/betere machine aanschaffen, wil ik graag je Silvia overnemen.
Ik ben nog aan het experimenteren met de verschillende Fascino bonen. Vooralsnog uitstekende ervaring mee.
Wat ik nog niet heb gehoord is, dat een Silvia (V3?) absoluut geen slechte machine is.
Kijk eerst eens naar de afstelling van je expansieventiel (opv). Op 12 bar krijg je onmogelijk lekkere koffie.
Zet er een PID op en je komt redelijk in de buurt van een single boiler Domobar. Hoewel de laatste door de zwaardere zetgroep een betere temperatuurstabiliteit heeft. Je weet met de PID in ieder geval wat je qua temperatuur aan het doen bent.
Na het afstellen van de opv uiteraard een fatsoenlijke maler zoals eerder genoemd is.
Mocht je een mooiere/betere machine aanschaffen, wil ik graag je Silvia overnemen.
10De Nemox is allesbehalve een topper, maar redelijke espresso moet je er toch mee kunnen zetten. Ook de Silvia moet in staat zijn goede espresso te maken.
Bij de Silvia: inderdaad temperature-surfen en niet teveel doseren, houd het op 15 gram max. En allicht verse bonen gebruiken.
Voor verdere tips verwijs ook ik graag naar het Beginnerstopic.
Bij de Silvia: inderdaad temperature-surfen en niet teveel doseren, houd het op 15 gram max. En allicht verse bonen gebruiken.
Voor verdere tips verwijs ook ik graag naar het Beginnerstopic.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder