ik lees veel op dit forum dat siemens, bosch en nivona hetzelfde zijn. Niets is minder waar. Ik heb ervaring met delonghi (smaak vond ik ok maar toestel was speelgoed en al defect) dus dan heb ik siemens aangekocht via coolbleu. Maar de smaak was echt niet goed!! Ik had dat gekocht omdat ik overal las dat siemens en nivona hetzelfde en de siemens een stuk goedkoper was de nivona die mijn ouders thuis hebben. Maar ik kreeg de smaak niet goed bij de siemens ze was zelf nog stukken slechter dan bij delonghi!! Ik dacht dat het aan het water lag ofzo maar niets helpte om er een degelijke smaak uit te krijgen (bonen zijn van lokale koffiebranderij) dus ik heb bij mij ouders getest met dezelfde bonen, water en gelijke temperatuur (gemeten met thermometer) bij nivona is de tempratuur lager dan bij de siemens. Nog steeds was er een groot smaakverschil alleja de siemens was nog altijd niet te drinken terwijl de nivona lekkere koffie of espresso maakt. Dus heb ik de siemens terug opgestuurd en nu een nivona bestelt in de speciaalzaak
Ik kies voor volautomaat omdat geen tijd heb om me te verdiepen in het maken van koffie met een half automaat. Dit zal er ooit wel van komen maar nu andere prioriteiten en de koffie vind ik ook lekker en het is heel gemakkelijk om 's morgens een lekker tasje koffie ter drinken voor het werken zonder al te veel werk
Als er toevallig koffie liefhebbers eens in helsinki zijn dan er is daar een zeer lekker espresso bar. De persoon die de winkel openhoudt straalt zijn koffie passie echt uit. Verkoopt er allerei soorten zelfgebrande bonen. Heb daar black bourbon espresso en cappuccino geproeft. Was heerlijk!! http://www.caffi.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;