Fiorenzato T80 doserless mod

1
Lezers,

In deze post wil ik graag mijn laatste klusproject delen: een doserless mod voor de Fiorenzato T80. Op zich niks nieuws maar wellicht nuttig voor mensen die zich zich ook aan iets dergelijks willen wagen. Wat dit project 'anders' maakt is dat de basis-onderdelen met een 3d-printer gemaakt zijn en dat de doserless 'tuit' afneembaar is.

De doserless mod bestaat uit twee delen:
- Een backplate, deze wordt tegen de maler aan geschroefd.
- Een spout-plate, deze wordt tegen de backplate aan gedrukt middels een 2x4 magneten van 6x3mm, vier in de backplate en vier in de spoutplate. In deze spout-plate zit een gat onder een hoek van 45 graden waar een metalen buisje in gelijmd kan worden. Ik heb twee formaten buisjes liggen dus de spout-plate in twee formaten geprint om later nog eens een grotere buis te kunnen proberen.

Het ontwerp is gemaakt in FreeCAD en ziet er ongeveer zo uit:
design_front.jpg
design_back.jpg
Uit de 3D-printer komt het zo, de gaten in de spout-plates stoppen een millimeter voor het einde, dat is waar de magneten in ziiten:
parts_front.jpg
parts_back.jpg
Even een buisje afzagen en met een paar druppels secondelijm in de spout-plate lijmen en (rechts is hier ook de vorige modificatie te zien maar ondanks de copieuze hoeveelheid lijm zit de buis niet écht stevig vast en het ziet er niet uit):
spout_with_pipe.jpg
Laatst gewijzigd door t-men op wo 27 mei 2015, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Fiorenzato T80 doserless mod

3
Wat een goed en bij-de-tijd idee! Het lijkt me toch dat de dunnere spout wel genoeg doorsnee heeft, als ik de uitgang op de T80 zie. En heb je geen statische verschijnselen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
(het volgende is op basis van de vorige snuit, kan zijn dat het met de plastic backplate wat anders is maar so far so good) Statische verschijnselen heb ik soms wat last van afhankelijk van de boon \ branding. Voorheen sloeg ik dan met de tamper tegen de snuit aan om het plakkende maalsel er wat af te kloppen; dat werkte prima tot ik de snuit eraf sloeg. Dat was ook een reden om de nieuwe oplossing zo te maken dat de snuit afneembaar is, dan kan ik de snuit eraf halen en hem wat schoon tikken. Verder ondervind ik er eigenlijk geen hinder van (hoewel ik weleens wat druppels water in de hopper doe om het tegen te gaan).
Waar ik wel eens 'echt' last van heb is dat de maalmond verstopt raakt. Wederom is dit afhankelijk van de boon \ branding \ maalstand maar er blijft dan wel erg veel maalsel in de molen zitten en er ontstaan dan ook klonten. Heb nu de molen iets naar voren gekanteld in de hoop dat te voorkomen. De huidige snuit is overigens net groot genoeg om de maalmond niet gedeeltelijk te blokkeren maar dat scheelt misschien een millimeter. Was bang dat de kleine snuit misschien de blokkades veroorzaakte maar dat lijkt (helaas) niet het geval.
De 3D printer is van mijn werk; hier mogen we voor eigen gebruik tegen een kleine vergoeding gebruik van maken. Tegenwoordig kun je via de '3D printer hub' ook mensen \ bedrijven vinden die iets voor je kunnen printen. Voor een backplate en spoutplate zou je dan vanaf 14 euro kwijt zijn (+ evt. verzendkosten) bij 'printics'.
Overigens ben ik best bereid om een dergelijk ding te tekenen voor een andere molen maar moet dan wel goede maten \ meting hebben. Wat het voor mijn T80 nogal lastig maakte is dat de achterkant van de molen rond is, de schroefgaten onder een hoek zitten en daarbij ook nog alles behalve symmetrisch (het schroefgat rechts onder zit 3mm verder naar rechts dan de linker bijvoorbeeld). Ik verwacht voor de meeste molens minder uitdagingen... EDIT: nou ja, dat rond weglopen zal meestal wel zo zijn, als de gaten maar een beetje recht zitten dan...

8
Wil best proberen of er nog twee compleet kan maken tegen kostprijs, dan graag doorkomen met maten. Dus diameter van de doser (i.e. diameter van de ronding van de wand van de molen), hoogte en breedte van de te maken backplate, positie van de schroefgaten, diameter van de schroefgaten, de diameter van de schroefkop (om die te verzinken), formaat en positie van het 'output-gat' van de molen. Volgens mij heb ik dan alles gehad.
Zag dat de Mazzer mini open is achter de doser dus zal dan een flinke backplate moeten worden om de ingewanden een beetje te bedekken.

9
t-men schreef:Wil best proberen of er nog twee compleet kan maken tegen kostprijs, dan graag doorkomen met maten. Dus diameter van de doser (i.e. diameter van de ronding van de wand van de molen), hoogte en breedte van de te maken backplate, positie van de schroefgaten, diameter van de schroefgaten, de diameter van de schroefkop (om die te verzinken), formaat en positie van het 'output-gat' van de molen. Volgens mij heb ik dan alles gehad.
Zag dat de Mazzer mini open is achter de doser dus zal dan een flinke backplate moeten worden om de ingewanden een beetje te bedekken.
Ik stuur je een PB.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk