Modderige koffie in filterhouder

1
Ha, Alex hier, net al even voorgesteld in dit draadje.

Ik ben sinds dinsdag in het zit van een Vibiemme Domobar en een maler, en ben nu druk aan het experimenteren met de dosering en maalgraad. Misschien goed om even te vermelden dat ik een ontzettende koffie n00b ben/was :roll:

Inmiddels heb ik met een keukenweegschaaltje de dosering van mijn Ascaso Molino i1 maler ingesteld op ca. 8 gram en is de maalgraad zo dat ik in 23 seconden precies één kopje (smakelijke!) espresso heb. Daar lijkt niks aan de hand dus, maar wat ik raar vind is het volgende:
  • De drukmeter geeft tijdens het lopen ca. 11 bar aan (en bibbert soms, geen idee of dat slecht is)
  • Na het zetten ligt er vrij veel water op de koffie in de filterhouder en de puck/cake is niet zo stevig als op kantoor (Faema E61).
Hieronder wat beeld bij het verhaal. Kan iemand me richting de perfecte kop koffie helpen?

Zo loopt de koffie (zie ook de drukmeter)

8 gram in de filter

Afbeelding

Modderboel na het zetten

Afbeelding

Re: Modderige koffie in filterhouder

3
Dank voor je reactie @3aan!

Maar eh, hoe zit dat dan? Ik heb inmiddels aardig wat how-to's gelezen en overal noemt men 7/8 gram als dosering voor een enkele espresso. Nou vond ik die filter ook al erg leeg, maar ja, zomaar de dosering verdubbelen zodat de filter vol zit leek me ook geen goed idee ;) Als je nog even tijd hebt om te reageren: wat stel je voor?

Edit: bij de tweekops op de zaak is me verteld om de filter vol te kiepen (doser), af te strijken met gestrekte vinger en vervolgens te tampen. Als ik mijn éénkops volkiep dan zit ik zo aan de 12 gram, gok ik.

Re: Modderige koffie in filterhouder

4
Vergeet dat enkele filter eerst even, het is zeker in het begin lastig daar een goede espresso mee te zetten. Ga meteen met het dubbele filter aan de slag en vul die met 16 gr.maalsel, en haal daar niet meer dan 30 gram espresso uit.

Over het algemeen bij modderige pucks: ietsje grover malen, iets hoger doseren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder