Beste allemaal,
Ben ik hier alleen in of zijn er meer mensen die deze route al bewandeld hebben...
Inmiddels ben ik aan mijn 3e volautomaat en wederom lijkt het op een snelle afschrijving te gaan lijken.
Bezat eerst een Bosch TCA6301. Deze ging een jaar of 5 mee waarna hij echt serieuze problemen gaf. Reparatie was fors (rond de 300 euro) dus dat hebben we niet gedaan.
Omdat we wel enorm aan het 'lekkere' bakkie gewend waren bedachten we een stapje verder te gaan in het budget. Hierop volgde een Jura ENA micro. Deze begon na een week al koffie in zichzelf te zetten en is drie keer terug geweest in 2 maanden tijd. Vervolgens bedacht ik mij terug te willen naar de Duitse 'kwaliteit' en ging voor de top uit de Bosch lijn.
En zo kwam er een VeroBar 300. Welke we nu 2,5 jaar hebben. Na 2,1 jaar blokkeerde de helft van de koffieuitloop. Ondanks een zeer strak bijgehouden schoonmaak ritueel. Hierop moest ik de volledige kop vervangen. Zelf gedaan want de garantie was al weg. Nu, 5 maanden later komt er een lichte rotte eieren/zwavel lucht uit de lekbak.
Ik reinig de machines altijd extreem. Ook de zetgroep gaat wekelijks helemaal schoon. Maar... toch tref ik de meest gore taferelen in het apparaat aan. Als je hem uit elkaar haalt schrik je je wezenloos wat je binnenin aantreft. De zwavel lucht wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door zwafel afzetten in de boiler. Wat buiten dat het niet prettig is ook nog ongezond is.
Daar gaan we dus weer... Het einde van ook deze machine is in zicht. Ik ben de hoop totaal verloren want als ik in de winkel wel eens een zetgroep uit een apparaat trek dan zie ik dat er qua techniek en vooral aan kwaliteit niets verbeterd word. Sterker nog, de materialen worden steeds goedkoper en ik heb er totaal geen vertrouwen meer in.
Inmiddels 2000 euro lichter door de jaren heen en had ik nou maar meteen een 'echt' apparaat gekocht. Maargoed, als je alles weet.. Ik heb ook geen vertrouwen meer in een Jura welke naar mijn mening vooral mooi van buiten zijn maar kwalitatief net zo brak al dan niet brakker dan de Duitse apparaten.
En nu... ik heb genoeg gelezen hier om te begrijpen dat het wederom een flink bedrag gaat kosten om een redelijke semi automaat met maler neer te zetten. We drinken vooral Lungo's en sterke cafe crema. Zo nu en dan een cappucino.
Maar ik heb gewoon geen zin meer om wéér flink te dokken. En laatst bij iemand een semi gezien, bij het malen vloog het koffie over het aanrecht, doekje dit, dingetje dat. Smaak was zo zo... Is dit nou echt het laatste station?
Maarja... en dag zonder lekker bakkie... lastig voor te stellen...
Re: Ik ben er zooooo klaar mee....
2Herkenbaar verhaal voor velen hier denk ik .
Dat we je gaan adviseren om een losse espressomachine + maler te nemen mag duidelijk zijn, die conclusie had je zelf ook al getrokken.
Niet elke maler is even slordig in zijn werk. Een mazzer mini elec A of een Quamar M80e bijvoorbeeld zijn nog enigszins betaalbaar, maar knoeien weinig tot niet. En als je niet heel veel melk drankjes drinkt, dan heb je meer dan zat aan een single boiler machine.
Maar als je het wel goed wilt doen en upgraditis ook een beetje voor wilt zijn, dan zou je goed kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Vibiemme Domobar met eerder genoemde malers. 2e hands is een goede optie voor espressomachines maar ook malers. Maar dat moet je willen/leuk vinden en een klein beetje weten waar je op moet letten.
Dat we je gaan adviseren om een losse espressomachine + maler te nemen mag duidelijk zijn, die conclusie had je zelf ook al getrokken.
Niet elke maler is even slordig in zijn werk. Een mazzer mini elec A of een Quamar M80e bijvoorbeeld zijn nog enigszins betaalbaar, maar knoeien weinig tot niet. En als je niet heel veel melk drankjes drinkt, dan heb je meer dan zat aan een single boiler machine.
Maar als je het wel goed wilt doen en upgraditis ook een beetje voor wilt zijn, dan zou je goed kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Vibiemme Domobar met eerder genoemde malers. 2e hands is een goede optie voor espressomachines maar ook malers. Maar dat moet je willen/leuk vinden en een klein beetje weten waar je op moet letten.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
3Wie zijn 'we'? Dit is toch geen besloten forum van en voor halfautomaten bezitters die bezitters van volautomaten gedogen en van hun geloof af willen trappen?
Een halfautomaat wordt, bij slecht onderhoud, net zo vies als een volautomaat. Ik zie ze de afgelopen 25 jaar allebei dagelijks voorbij komen.
Bij een halfautomaat met een molen heb je 2 aparte toestellen te onderhouden. Bij een volautomaat zou je naast technische kennis ook een demontage handleiding willen hebben en de tools om 'm netjes uit en in elkaar te zetten.
Dus lood om oud ijzer. Ga maar na, de voorwaarden waaronder de toestellen werken is vrijwel identiek. En een organisch product als koffie, dat warm en vochtig wordt, is een bron van vervuiling.
Dus wanneer je zelf geen monteur (of Barista) bent, laat de machine eens per 2 jaar schoonmaken of onderhouden. Of het nu een volautomaat of halfautomaat is.
Een halfautomaat wordt, bij slecht onderhoud, net zo vies als een volautomaat. Ik zie ze de afgelopen 25 jaar allebei dagelijks voorbij komen.
Bij een halfautomaat met een molen heb je 2 aparte toestellen te onderhouden. Bij een volautomaat zou je naast technische kennis ook een demontage handleiding willen hebben en de tools om 'm netjes uit en in elkaar te zetten.
Dus lood om oud ijzer. Ga maar na, de voorwaarden waaronder de toestellen werken is vrijwel identiek. En een organisch product als koffie, dat warm en vochtig wordt, is een bron van vervuiling.
Dus wanneer je zelf geen monteur (of Barista) bent, laat de machine eens per 2 jaar schoonmaken of onderhouden. Of het nu een volautomaat of halfautomaat is.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
4Niet helemaal eens, omdat een halfautomaat de koffie aan de buitenkant van de machine houd is er een stuk minder troep intern in een dusdanige machine. En een maler heeft wel intern koffie uiteraard, maar doordat die niet in contact komt met water, is de kans op schimmels en nadere troep weer voorkomen. Dan houd je uiteraard koffieteer over, maar als je eens per 3 manden je maler opent en even schoonmaakt. En je espressomachine maak je af en toe het douchefilter schoon, dan is dat toch minder werk dan elke week de gehele zetgroep te poetsen?Jura_Impressa schreef:Wie zijn 'we'? Dit is toch geen besloten forum van en voor halfautomaten bezitters die bezitters van volautomaten gedogen en van hun geloof af willen trappen?
Al snap ik uiteraard wel je punt dat ook een halfautomaat onderhoud en cleaning nodig heeft, dus er geheel vanaf komen doe je nooit inderdaad.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
5Men gaat vaak voorbij aan de kalkvormig die in een halfautomaat een stuk heftiger is (gezien de boiler en de groep). In de molen wekelijks je stolp reinigen, regelmatig Grindz oid erdoorheen en openmaken van de molen is voorbehouden aan techneuten.
Schimmels komen niet vanzelf in een volautomaat. Daar moet je echt wat voor doen/laten.
Maar goed, ieder zijn meug zei de boer.
Schimmels komen niet vanzelf in een volautomaat. Daar moet je echt wat voor doen/laten.
Maar goed, ieder zijn meug zei de boer.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
6Het schoonmaken is geen probleem, en ook nooit geweest. Ik heb mijn volautomaten altijd perfect onderhouden, zetgroep maandelijks gesmeerd, O-ringen jaarlijks vervangen, reinigen wekelijks. En toch blijft het stuk gaan. En dát irriteert me. We hebben het niet over apparaten va 200 euro maar van 700-900 euro. Welliswaar nog geen Jura prijzen maar ik ken de techniek en bij hun betaal je toch echt voor het design... maar dat is een ander verhaal.
Ik vind het lastig om mijzelf te motiveren om wederom 1500-2000 euro uit te gaan geven. Maar het lijkt mij het enige alternatief. Ik twijfel nog enorm..
Ik vind het lastig om mijzelf te motiveren om wederom 1500-2000 euro uit te gaan geven. Maar het lijkt mij het enige alternatief. Ik twijfel nog enorm..
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **
Ik ben er zooooo klaar mee....
7Je hoeft echt niet alles nieuw te kopen hoor! Zeker omdat ik uit jouw verhaal opmaak dat je wel wat zelf kunt qua onderhoud.
Bijvoorbeeld dit setje:
Bezerra Giulia espresso machine
€ 850,00
http://link.marktplaats.nl/m945656457" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zit een goede maler bij dus eigenlijk ben je met dit setje klaar. Dan alleen nog verse bonen en kennis opdoen en het feest kan beginnen...
Bijvoorbeeld dit setje:
Bezerra Giulia espresso machine
€ 850,00
http://link.marktplaats.nl/m945656457" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zit een goede maler bij dus eigenlijk ben je met dit setje klaar. Dan alleen nog verse bonen en kennis opdoen en het feest kan beginnen...
8Hoi Jimmy
ik denk dat zo een ieder zijn eigen ervaringen heeft. zelf ben ik altijd bij de Jura gebleven zonder problemen. de eerste koop was een nieuwe maar ben al snel overgestapt op het kopen van 2dehandse machines, zoals destijds de S95 en nu de X90.
ik koop ze voor relatief weinig geld, tussen 200 a 300 Eur en dan draaien ze hier toch wel een jaar of 4 en ik kan ze nog doorverkopen ook. zo hou ik mijn hobby leuk.
wat ik wel heb moeten leren is hoe de zetgroep eruit moet e.d. maar ik maak deze hoog uit 1x in het jaar schoon, voor de rest gebruik ik de normale reinigings tabletten. Als ik het niet 1x per jaar zou doen dan zie ik inderdaad wel schimmelvorming komen aan de buitenkant van de zetgroep.
wellicht kan jouw ervaring komen door een sterkere kalk afzetting ..
had je inmiddels al een keuze gemaakt?
ik denk dat zo een ieder zijn eigen ervaringen heeft. zelf ben ik altijd bij de Jura gebleven zonder problemen. de eerste koop was een nieuwe maar ben al snel overgestapt op het kopen van 2dehandse machines, zoals destijds de S95 en nu de X90.
ik koop ze voor relatief weinig geld, tussen 200 a 300 Eur en dan draaien ze hier toch wel een jaar of 4 en ik kan ze nog doorverkopen ook. zo hou ik mijn hobby leuk.
wat ik wel heb moeten leren is hoe de zetgroep eruit moet e.d. maar ik maak deze hoog uit 1x in het jaar schoon, voor de rest gebruik ik de normale reinigings tabletten. Als ik het niet 1x per jaar zou doen dan zie ik inderdaad wel schimmelvorming komen aan de buitenkant van de zetgroep.
wellicht kan jouw ervaring komen door een sterkere kalk afzetting ..
had je inmiddels al een keuze gemaakt?