Siemens EQ8 of Jura F9???

1
Hoi,
Opzoek naar een nieuwe machine zijn we terecht gekomen bij de Siemens EQ8 en de Jura F9 (met TFT scherm)

Nu lees ik veel verhalen over het onderhoud en reparatie van de Jura's, met name dat dat redelijke korte intervallen heeft en reparaties die best aan de prijs zijn.

Over de Siemens hoor/lees ik vrij weinig behalve dat in de review van de Siemens een aantal ex-Jura gebruikers zijn overgestapt naar de Siemens.

Wat zijn jullie ervaringen met beide modellen?
Gaggia Titanium
Maalgraad 8
Watertemp. Middel

Re: Siemens EQ8 of Jura F9???

4
Hét probleem van de Jura is dat hiervan de zetgroep niet te reinigen is zonder dat er een speciale schroevendraaier en enige klusbekwaamheid aan te pas komt.
Bij de Siemens kan je simpelweg het kastje openen en met een handgreep de zetgroep verwijderen.
Dergelijke manuele reiniging van je machine is mijns inziens onmisbaar naast de interne chemische reiniging.

Dus tenzij de Jura een specifieke feature heeft die je belangrijker acht dan de hygiene van je apparaat, zou ik voor de Siemens kiezen.

Beide machines zijn qua maler en zetgroep verder wel vergelijkbaar en zouden dus, indien goed afgesteld, een vergelijkbare kop moeten zetten.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Siemens EQ8 of Jura F9???

5
R&B schreef:Hét probleem van de Jura is dat hiervan de zetgroep niet te reinigen is zonder dat er een speciale schroevendraaier en enige klusbekwaamheid aan te pas komt.
Bij de Siemens kan je simpelweg het kastje openen en met een handgreep de zetgroep verwijderen.
Dergelijke manuele reiniging van je machine is mijns inziens onmisbaar naast de interne chemische reiniging.

Dus tenzij de Jura een specifieke feature heeft die je belangrijker acht dan de hygiene van je apparaat, zou ik voor de Siemens kiezen.

Beide machines zijn qua maler en zetgroep verder wel vergelijkbaar en zouden dus, indien goed afgesteld, een vergelijkbare kop moeten zetten.
Geheel eens. Goed advies :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Re: Siemens EQ8 of Jura F9???

6
De zetgroep wordt bij een Jura F9 (en elk ander Jura model) natuurlijk ook gereinigd door het reinigingsprogramma. Wanneer dit niet zou gebeuren zou alles vastlopen en je koffie naar koeienmest ruiken :-)
On - en Offline verkoop van Jura, Nivona, Solis, Quickmill, Ascaso en Illy koffiemachines. In Zutphen!

Re: Siemens EQ8 of Jura F9???

7
FaemaFreak schreef:De zetgroep wordt bij een Jura F9 (en elk ander Jura model) natuurlijk ook gereinigd door het reinigingsprogramma. Wanneer dit niet zou gebeuren zou alles vastlopen en je koffie naar koeienmest ruiken :-)
Wat een reinigingsprogramma is wat simpelweg niet zo goed schoonmaakt als dat je zelf kan. En gezien koffieresten een prima basis is om dingen op te laten groeien, heb ik liever een goed schone zetgroep. Kleine biotoopjes kweek ik wel ergens anders dan binnen mijn koffieapparaat :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Re: Siemens EQ8 of Jura F9???

8
FaemaFreak schreef:De zetgroep wordt bij een Jura F9 (en elk ander Jura model) natuurlijk ook gereinigd door het reinigingsprogramma. Wanneer dit niet zou gebeuren zou alles vastlopen en je koffie naar koeienmest ruiken :-)
Intern wel, maar daarin onderscheid een Jura zich niet van andere merken zoals de genoemde Siemens. :)

Dit betreft echter alleen de zetkamer en de leidingen, niks buiten de afdichtingen. En dat terwijl ook daarbuiten zich veel koffieresten ophopen.
Deze zal je manueel moeten reinigen en dat kan niet (zomaar) bij Jura's omdat het binnenste niet vrij toegankelijk is.

Bij (bijna?) alle andere merken is dit wel het geval. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30