Vraag van James Hoffmann

1
http://www.jimseven.com/2015/08/17/the- ... 15-survey/" onclick="window.open(this.href);return false;

ff invullen toch :)

(mijn ingevulde data: 20 / 62.5 / 20" / 45" obv naked gezette double (beetje valsspelen...))
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Re: Vraag van James Hoffmann

4
Hans Paul schreef:Maar....., hoe tellen de forumleden de tijd?
:arrow: B.

Inmiddels publiceerde The Hoff vandaag de resultaten (van 1500 reacties!):

http://www.jimseven.com/2015/08/31/the- ... o-in-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

5
Hij stelt aan het einde een interessante vraag: gebruikt bijna iedereen een ratio van rond de 50% omdat dat schijnbaar zo moet of omdat dat ook echt de optimale verhouding is die iedereen het lekkerste vindt?

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo afwijkt van de traditionele 7mg / 25ml ratio?
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

6
Ik hou 18 / 40a45 aan geeft voor mijn doel smakelijke en goed werkzame resultaten K30 met pro lever machine.

Je bedoelt zeker 7 gram? inplaats van mg ;-)

Bonen zijn uiteraard licht gebrande Malabar.

7
Hans Paul schreef:Hij stelt aan het einde een interessante vraag: gebruikt bijna iedereen een ratio van rond de 50% omdat dat schijnbaar zo moet of omdat dat ook echt de optimale verhouding is die iedereen het lekkerste vindt?

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo afwijkt van de traditionele 7mg / 25ml ratio?
Omdat volume meten onzin is met de verschillende bonen en brandingen. De standaard is gebaseerd op Italiaanse donkerdere brandingen. In dat geval is 25ml inclusief crema waarschijnlijk maar 15-18gr ofwel een brew ratio van 40-50% ;) . Alleen hebben we het nu wel goed meetbaar gemaakt door met brew ratio's te werken.

We doseren nu alleen meer en dat blijkt de smaak ten goede te komen. Gewoon ontwikkelingen in de technieken en de kennis die we nu hebben. Net zoals we tegenwoordig ook geen carburateurs en een choke in een auto hebben. (Gedeeltelijk) Achterhaalde techniek uit het verleden.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer