Beste allemaal,
Na veel oevenen en een paar wissels van bonen lukt het me nu redelijk goed on hele acceptabele espresso's te maken
Zeg dat 4 van de 5 nu redelijk goed lukken, soms zorgt het open naked filter voor extra dwijl werk maar het gaat al vaker goed.
Wat me nog niet goed lukt is het schuimen van melk. Ik heb diverse internet tips gelezen en filmpjes gezien maar het is me nog niet een keer gelukt
Ik heb vooral heel veel warme melk en een klein beetje schuim.
Ik heb nu halfvolle verse melk van arla ipv volle campina, maar dat geeft geen verschil
Ik probeer in het begin snel te stretchen om daarna nog even te kunnen wervelen
In het filmpje zat ik volgens mij iets te hoog gezien de grote bellen
Ik heb al veel gespeeld met de hoek van het stoom pijpje, meer horizontaal geeft veel wervels maar weinig stretch, meer vertikaal geeft meer stretch maar kolkt niet fijn.
ook de twee gaatjes horizontaal gezet ipv vertikaal anders heb je er altijd een dieper in de melk dan de andere.
Maar nu weet ik het niet meer zo goed
Willen jullie eens naar mijn filmje kijken en eventueel advies geven?
Als je het anders gefilmt wilt zien omdat dit niet duidelijk is laat dan even weten wat je wilt zien
Alvast dank voor de hulp,
Groet
Niels
http://youtu.be/nnAUXwj-2W8" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Melkschuim lukt niet, filmpje!
2Hallo Niels,
Ik vind het er niet zo slecht uitzien hoor!
Het heeft mijn ook veel tijd gekost om melkschuimen goed onder de knie te krijgen. Een paar dingen hebben me echt verder geholpen.
Gebruik verse en koude halfvolle melk voor het beste resultaat (reeds opgeschuimde melk doet het niet meer zo goed). Op een gegeven moment ben ik macchiato's gaan maken. Dan moet je veel melk opschuimen en dat geeft je ook de gelegenheid om wat te ontdekken en te spelen zonder dat het echt fout gaat. Grote bubbels kun je dan corrigeren. Het uitgieten in een groot glas geeft je ook een goed gevoel van de lobbigheid van melk. Probeer het maar eens.
Cheers, TY
Ik vind het er niet zo slecht uitzien hoor!
Het heeft mijn ook veel tijd gekost om melkschuimen goed onder de knie te krijgen. Een paar dingen hebben me echt verder geholpen.
Gebruik verse en koude halfvolle melk voor het beste resultaat (reeds opgeschuimde melk doet het niet meer zo goed). Op een gegeven moment ben ik macchiato's gaan maken. Dan moet je veel melk opschuimen en dat geeft je ook de gelegenheid om wat te ontdekken en te spelen zonder dat het echt fout gaat. Grote bubbels kun je dan corrigeren. Het uitgieten in een groot glas geeft je ook een goed gevoel van de lobbigheid van melk. Probeer het maar eens.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk
Let's gobblefunk
3Zo makkelijk dat het bijna automatisch gaat.
Maar even zonder lullig te doen, het gaat om positie. Je moet het stokje precies goed in de melk zetten totdat de melk goed begint rond te slingeren. Dan zul je merken dat het eigenlijk niet moeilijk is. Als je melk koud is heb je wat meer tijd om dat punt te zoeken en alles lekker op te schuimen voordat je melk te heet is. Je kan oefenen met water en een druppel afwasmiddel, want melk is niet duur, maar ook niet gratis, en je voelt je zo schuldig om melk weg te gooien.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
4Bedankt voor de reacties mannen!
Dus als ik het goed begrijp dus eerst de wervrl in het water brengen en dan pas proberen te stretchen?
En hoe werkt dat oevenen met water en afwasmiddel?
Of merk ik dat vanzelf? Ik ga zo proberen
Bedankt alvast
Dus als ik het goed begrijp dus eerst de wervrl in het water brengen en dan pas proberen te stretchen?
En hoe werkt dat oevenen met water en afwasmiddel?
Of merk ik dat vanzelf? Ik ga zo proberen
Bedankt alvast
5Leuk!
Ik heb een filmpje gevonden op internet over het oevenen met water een zeep
Je kan het ook meteen gebruiken op mee te leren schenken
Ik ga een paar avondjes proberen en laat het jullie weten
Groeten
Ik heb een filmpje gevonden op internet over het oevenen met water een zeep
Je kan het ook meteen gebruiken op mee te leren schenken
Ik ga een paar avondjes proberen en laat het jullie weten
Groeten
6ehhh ja dat is een goed punt!
ik had deze gevonden
https://youtu.be/KxAvYoymUbM" onclick="window.open(this.href);return false;
ik had deze gevonden
https://youtu.be/KxAvYoymUbM" onclick="window.open(this.href);return false;
7Je blaast bellen en zit te hoog.
Tip laten zakken.
Geluid wordt dan ook anders.Er is een sweetspot die je moet vinden.
Niet te hoog en niet te laag.
Tip laten zakken.
Geluid wordt dan ook anders.Er is een sweetspot die je moet vinden.
Niet te hoog en niet te laag.