Contractbak

1
Gisteren was ik bij een zaak hier in de stad en het viel me op dat de eigenaar kilopakken Lavazza had staan om de espresso van te maken. Dat leek me niet echt kansrijk in een omgeving waar de klanten steeds meer verwend raken. Ook had hij een wat simpele lompe WEGA tweegroeps staan terwijl er in de straat een KvdW Idro staat, een mooie oude Italiaanse hefboom-tweegroeper en nog wat fraais. Als malers had hij twee kleine MK Vario's staan, zoals ik er ook een heb gehad, prima voor thuis of voor de ene zelden gevraagde cafeïnevrije boon, maar niet ideaal voor een zaak. De schuifjes versprongen ook regelmatig, vertelde de eigenaar.

Ik stelde voor dat ik 'm in contact zou brengen met een brander uit de buurt die betere bonen kan leveren, maar dat blijkt voorlopig onmogelijk: hij zit nog een poosje vast aan een contract met Lavazza die hem ook de Wega en de MK's bezorgde.

Ik kan niet helemaal volgen waarom Lavazza een klant zo het bos in stuurt. De klant zal vast zitten aan een abonnement en is verplicht X kg bonen af te nemen dus het rendement zal er wel komen tot ze alles weer bij hem weghalen, maar het zou handiger zijn de klant zo goed uit te rusten met materiaal dat hij minstens zulke goeie koffie kan zetten als de anderen in de straat, lijkt me toch.

Een tweedehands gereviseerde horecamachine en een tweedehands horecamaler zouden hem alle vrijheid van de wereld hebben geboden om van lokale branders leuke koffie in kleine hoeveelheden te kopen. Jammer hoor.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Contractbak

2
Helaas zie je dat maar al te vaak, zo is er een Gozer in Breda die een prima bak kan maken met z'n Linea en 2 MK K30 vario's, heb er wel eens een bakkie gedaan en niet helemaal niet gek, alleen hij zit nog voor een paar jaar aan die 3 kilo blikken vast (Illy) achteraf natuurlijk spijt, maar het leek een goed idee om een dure opstart wat te vergemakkelijken, nou is Illy niet per definitie de minst smakende boon, want ook hij weet er goed mee rond te komen en heeft een hoop volk over de vloer, maar dat van Lavazza zal wel zo'n Marktplaats boefje zijn die een hoop dingen belooft en uiteindelijk iemand een oor aannaait met zaken o.a. als Lavazza en dan 2 MK's belooft en dan met die consumenten dingen op de proppen komt, maar ja toen het contract werd getekend niet goed gelezen en/of te weinig kaas ervan gegeten, het zal natuurlijk niet alleen aan de leverancier liggen . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Lever als microbrander versgebrande koffie aan een soort huiskamerrestaurant. Heeft ook een contract maar toch een extra maler aangeschaft om ook mijn bonen te kunnen aanbieden. Hij heeft nu een probleem de gasten willen zijn contractkoffie niet meer.....
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

4
Dan moet 'ie zien dat 'ie met jouw koffie voldoende verdient om ook de contractkoffie te betalen. Deze kan op de kaart als budgetbakkie en voor het geval de leverancier langskomt. Bij elke volgende levering de oude meteen kiepen...

Zolang 'ie de koffie afneemt die hij minimaal moet afnemen hebben ze (volgens mij) geen recht tot klagen. Ik weet natuurlijk niet wat er in zijn contract staat mbt het serveren van andere producten.
Zomertijd, Wintertijd, 't is altijd Koffietijd...

5
Als je rechtstreeks bij lavazza tekent en ze vinden een andere boon bij je in de hut staat daar een hoge boete tegenover.
De grote Italiaanse merken zijn vaak minstens even erg als de biermerken met hun mistery guest die komen kijken of je wel op de correcte manier uit serveert met een viltje etc.

Ik snap het vanuit de ondernemer wel hoor, die worden al voor ze uberhaupt openen belaagd door vertegenwoordigers die ze een mooie glimmende machine en nieuw porselein (in bruikleen) aanbieden. De ondernemer denkt een goeie deal te maken tussen alle hoge kosten van verbouwen en inrichten door. 6euro per kg (=120kopjes) en geen verdere (opstart)kosten klinkt verleidelijk.
Helaas moeten ze vervolgens nog eens een duur servicecontracten tekenen, moeten ze x-jaar lang een minimale aantal kilo's oude meuk afnemen. En voor de beloofde staftraining moet het personeel, op eigen kosten, naar een trainingscentrum dat zich in het ergste geval in het buitenland bevindt...

Zoals je zelf al aangeeft Frans, zijn er alternatieven die niet alleen betere koffie maar ook nog eens voor voordeligere koffie zorgen. Lokaal en eerlijk.

Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die het koffie verhaal zelf managen. Daarnaast Nederlandse (micro)branderijen die een eerlijk totaalplaatje aanbieden. Maar koffie is voor de nederlandse ondernemer gewoon veel te lang het ondergeschoven kindje gebleven. Waardoor ik in een eetgelegenheid nog slechts zelden de maaltijd met koffie besluit.

6
Pti schreef:Waardoor ik in een eetgelegenheid nog slechts zelden de maaltijd met koffie besluit.
Afgelopen zaterdag maakte ik een aangename uitzondering mee. Met twee vrienden ging ik warm eten in een metalen bouwsel hoog boven het water. Ze hadden een redelijk doorsnee horecamachine staan en een alledaagse maler (Robur denk ik) dus ik hoefde na de warme maaltijd en het toetje geen koffie. Een van de anderen wel, en wat bleek, ze gebruiken verse BOCCA boontjes en de espresso kwam heel redelijk op tafel.

Het eethuis:
Afbeelding

Mooi uitzicht ook nog eens:
Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Ha ha, viel mij ook op. Het schaamrood steeg me naar de kaken, met mijn ordinaire Major.... Toch maar op zoek naar een Frankengrinder dan, zoiets als die van Adriaan! :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder