Gisteren was ik bij een zaak hier in de stad en het viel me op dat de eigenaar kilopakken Lavazza had staan om de espresso van te maken. Dat leek me niet echt kansrijk in een omgeving waar de klanten steeds meer verwend raken. Ook had hij een wat simpele lompe WEGA tweegroeps staan terwijl er in de straat een KvdW Idro staat, een mooie oude Italiaanse hefboom-tweegroeper en nog wat fraais. Als malers had hij twee kleine MK Vario's staan, zoals ik er ook een heb gehad, prima voor thuis of voor de ene zelden gevraagde cafeïnevrije boon, maar niet ideaal voor een zaak. De schuifjes versprongen ook regelmatig, vertelde de eigenaar.
Ik stelde voor dat ik 'm in contact zou brengen met een brander uit de buurt die betere bonen kan leveren, maar dat blijkt voorlopig onmogelijk: hij zit nog een poosje vast aan een contract met Lavazza die hem ook de Wega en de MK's bezorgde.
Ik kan niet helemaal volgen waarom Lavazza een klant zo het bos in stuurt. De klant zal vast zitten aan een abonnement en is verplicht X kg bonen af te nemen dus het rendement zal er wel komen tot ze alles weer bij hem weghalen, maar het zou handiger zijn de klant zo goed uit te rusten met materiaal dat hij minstens zulke goeie koffie kan zetten als de anderen in de straat, lijkt me toch.
Een tweedehands gereviseerde horecamachine en een tweedehands horecamaler zouden hem alle vrijheid van de wereld hebben geboden om van lokale branders leuke koffie in kleine hoeveelheden te kopen. Jammer hoor.
Contractbak
1LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino