Vibiemme Domobar schoonmaken

1
Ik heb de gok gewaagd en de zetgroep van de Domobar alvast voorzichtig uit elkaar gehaald. En dat was nodig ook, jeetje, wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Die heeft echt een flinke schoonmaakbeurt nodig.

Ik heb alvast een revisiesetje met nieuwe rubbers en pakkingen besteld en wil de onderdelen nu ook schoon en kalkvrij maken. Ik heb een fles HG ontkalker staan (zie: http://nl.hg.eu/products/show/id/161/ka ... itroenzuur), is deze volgens jullie geschikt om de onderdelen in te laten badderen?

Over het schoonmaken wordt veel gezegd, maar ik vind nergens een topic met concrete tips. Ik vraag me bijvoorbeeld af:

- Er wordt veel over citroenzuur gesproken, maar welk merk kan ik het best kopen en waar (bij de karwei of gamma hebben ze het niet)
- Kan ik de chrome onderdelen ook in het citroenzuur leggen of beter ergens anders in?

Alle schoonmaaktips zijn welkom! Thanks!

(en, en een fotootje voor de leukigheid)

Re: Vibiemme Domobar schoonmaken

2
Goed bezig!
Allereerst het volgende. Jouw zetgroep is relatief schoon en bijna vrij van kalk. Het allermooiste is om alles wat geen chroom is even te polijsten. Een messing borstel voor op je accuboormachine is ideaal. Je moet wel het platte schijf model gebben en nietet de komborstel.

Je "paddestoel", alle draadverbindingen en koppelingen kun je mooi vrij van kalk maken.

Alleen het bovenste ventiel, de dop van de groep, het uitlaatventiel en het onderste stukje van de groep in de ontkalker en vergeet et kleine dopje-met-gaatje dat in de groep zit niet Chroom max. 15 min.

Stoom- en waterkraan moet je ook demonteren.
Kraanhuizen (voorzichtig) in de ontkalker. De assen en de cupjes voor de kogels ook in de ontkalker. Alle ringetjes moeten achteraf ook even vervangen.

Van de kraanassen moet je even controleren of de teflon pakking aan het einde niet te ver is ingesleten. In het laatste geval deze vervangen.
Niet zozeer vanwege lekkage, maar als je de as te ver in het kraanhuis kunt draaien gaat uiteindelijk je as kapot.

Behalve ontkalken, gaat de rest van de groep in de cleaner.

Tot slot nog de ventielen.
De draadeindjes waar de nokjes op zitten zijn slecht m3. Heel voorzichtig dus. Steeksleutel 6 halverwege vasthouden.
Het 3-hoekige nokje op het uitlaatventiel kan met een ringsleutel.

Als je een nokje niet makkelijk los krijgt, kun je er even een brander op zetten. Werkt geweldig.

Als je nog vragen hebt kun je ze altijd hier stellen.

Voor het weer in elkaar zetten van de groep kun je uitstekende filmpjes op YouTube vinden.
Om beschadigingen aan het chroom te voorkomen bestaan waterpomptangen met gladde bekken.
Als je in de buurt woont kun je ze tegen die tijd wel lenen.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

4
Dank voor de reacties. Het schoonmaken begint al aardig te lukken (zal binnenkort wat foto's plaatsen).

Wat me echter opvalt aan de machine, is dat de magneetklep twee-wegs is en dus geen driewegklep heeft. Betekent dit dus dat ik de machine ook niet kan blindfilteren? En zoja, is dit niet essentieel om de machine schoon te houden?

Als iemand tips heeft hoe ik de machine dan het best schoon kan houden hoor ik het graag. Of kan ik de tweewegklep een-op-een vervangen door een driewegklep?

Thanks!

5
DitIsDeLeven schreef:Wat me echter opvalt aan de machine, is dat de magneetklep twee-wegs is en dus geen driewegklep heeft. Betekent dit dus dat ik de machine ook niet kan blindfilteren? En zoja, is dit niet essentieel om de machine schoon te houden?
Ik snap de vraag eigenlijk niet. Op de foto's valt te zien dat deze machine een mechanische E61 groep heeft. Er is geen sprake van een magneetventiel. Hoogstens voor het vullen van de boiler.
Je kunt de machine prima blindfilteren.

Citroenzuur kun je met een concentratie van 10% (100 gram/liter) gebruiken. Persoonlijk zou ik de contacttijd met chroom (en zeker met aluminium) zo kort mogelijk houden.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk