Laagjes in een Latte Macchiato

1
Hoe krijg je in een mooi glas de drie laagjes in de Latte Macchiato?
Melk schuimen en in het glas. Even laten rusten zodat je twee laagjes hebt, en dan voorzichtig de espresso ertussenin gieten. Maar hoe doen jullie dat?

Zetten jullie de espresso dan in één of ander klein schenkkannetje? Als ik vanuit mijn espressokopje in het glas giet wordt het een zootje... Het glas past bij lange na niet onder het apparaat...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Laagjes in een Latte Macchiato

2
Je schuimt eerst de melk op en schenkt die in een hoog glas. Vervolgens bereid je een espresso (of een dubbele) in een ander kannetje. In de tijd dat je je espresso bereid, scheidt in het glas het melkschuim van de melk. Als je goed kijkt, kun je dat zien. De kunst is nu om rustig en voorzichtig de koffie tussen deze 2 lagen te schenken.
Het resultaat is mooier naarmate de temperatuur tussen de koffie en de (platte) melk onderin groter is. De kans op menging is dan namelijk kleiner, zodat je strakkere lagen krijgt.

3
Ik heb ook wel eens gezien dat de koffie op een lepeltje werd gegoten dat je vlak boven de melk houdt. Helpt om het minder door te laten schieten...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Ja, zo ver was ik ook.

Maar vanuit wat gieten jullie de espresso in het glas met melk en schuim? Als ik vanuit mijn espressokopje voorzichtig giet (ook op een lepel), loopt de koffie langs mijn espressokopje en niet mooi op de lepel en in het glas. Het wordt een kliederboel dus.

Dus zetten jullie de espresso dan in een beter schenkende vloeistofhouder ( :? ), een klein kannetje ofzo?
Of krijgen jullie het wel fatsoenlijk voor elkaar om vanuit een epressokopje voorzichtig in het glas te gieten? Of past het glas bij jullie onder de uitloopmondjes?

Espressotopia gebruikt dus een kannetje begrijp ik?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

6
Ah, okee. Kannetje voorverwarmen? Anders is je espresso wel héél snel koud denk ik, met de geleidingscoëfficient van RVS...
Ik zou ook iets van een sausbakje met schenktuitje kunnen gebruiken. Ik heb maar één 35 cl motta kannetje (verwacht ik vandaag) en die zal ik toch gebruiken voor het opschuimen.

Alhoewel. Melk schuimen en uitschenken, even uitspoelen, dan zal hij nog warm zijn... Maar past die wél onder mijn uitloopmondjes? We'll see als ik hem heb :)

Bedankt!

7
Voor de espresso kun je elk soort kannetje gebruiken, zolang ie maar onder je machine past. In een noodsituatie laatst bij een demo, gebruikt ik gewoon een kartonnen bekertje, waarin ik een tuutje vouwde. Maar normaal gesproken gebruik ik een goedkoop roomkannetje van de groothandel.
Voorverwarmen helpt wellicht, al doe ik dat nooit. De 'truc' met het lepeltje is overbodig, zolang je maar voorzichtig schenkt. En - zoals eerder gezegd - het gaat mis als je melk te warm is.