Delonghi ESAM 4000 reviseren

1
Beste allemaal,

Mijn Delonghi ESAM 4000 is nu bijna 10 jaar oud en wordt dagelijks gebruikt. Ik heb geen enkele storing gehad en ben dan ook super tevreden over dit apparaat. Wel altijd netjes op tijd ontkalkt.
Wel is nu de koffiesmaak niet meer wat het moet zijn, de laatste paar jaar (?) heb ik de koffiesterkte op max staan maar de smaak wordt minder en minder, ook vallen de koffiedik schijven uit elkaar. Ik begrijp dat ik hiervoor een nieuw maalwerk nodig heb.

Maar dan doe ik het liever gelijk goed, en vervang alles in een keer wat nodig is om het apparaat te reviseren, in de hoop dat hij nog een paar jaar mee kan.. Kan iemand mij vertellen wat ik dan allemaal dien te vervangen? Ik heb gezocht op 'revisieset' maar kon daarop niets vinden.
Nogmaals, apparaat is verder storingsvrij.

Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet, Raymond

Re: Delonghi ESAM 4000 reviseren

5
nee die apparaten zijn idd niet geweldig. prijs kwaliteit verhouding is wel redelijk maar daar houd het ook bij op.
de zetgroep is de koffiepers van de machine. hier valt de gemalen koffie in en word dan samen geperst. dan word er water op druk doorheen geperst en dan komt de koffie er drukloos uit.
die zetgroep kost 30 euro dus die zou ik zeker vervangen.
smeer ook eens je aandrijving. die maken nog veel herrie bij het bewegen van de zetgroep.

succes ermee

Re: Delonghi ESAM 4000 reviseren

6
Bedankt nog Nicko.

Op de avond dat ik me voorgenomen had de onderdelen te gaan bestellen, produceerde het apparaat ineens een knal, en stond daarna het deurtje open. Na het apparaat uit en weer aan te hebben gezet, leek alles weer OK, maar sindsdien duwt hij af en toe het deurtje open als de zetgroep beweegt. Ik heb daarop besloten toch maar een nieuwe te kopen.
Had ik zoals je zegt, het apparaat tijdig gesmeerd was dit misschien niet gebeurd!

Nou ja, ik hoop dat mijn nieuwe Delonghi mij weer 8-10 jaar van trouwe dienst gaat voorzien, dan ben ik er tevreden mee.
Allemaal bedankt voor de hulp.